
Stále existujú krajiny, kde dajú zákazníci prednosť nízkej cene pred bezpečnosťou a navyše trhy, kde legislatíva umožňuje predávať autá bez ABS či bezpečnostných vankúšov, ktoré považujeme v Európe, Japonsku či USA za úplnú samozrejmosť. O stabilizačnom systéme ESP nehovoriac. Najnovšie výsledky crashtestov organizácie Global NCAP jasne ukazujú, aký je v tom rozdiel. Dve z troch testovaných áut doplatili práve na nízku úroveň vybavenia bezpečnostnými systémami. Na konto si nemohli pripísať ani len jednu hviezdičku.
Na teste sa zúčastnili Datsun Go a Maruti Suzuki Swift, predávané v Indii, ale aj Suzuki Swift vo verzii pre Južnú Ameriku. Kým prvé dva modely nemali ABS ani airbagy, juhoamerický Swift týmito prvkami disponoval v sérii. A tak bol jediným, ktorý získal pri náraze v rýchlosti 64 km/h aspoň tri bezpečnostné hviezdičky a dal posádke šancu na prežitie. V Európe ich však má Swift rovných päť, pretože je pevnejší a okrem ABS a airbagov má aj ESP. Zato v indickom Swifte by ste havarovať určite nechceli. Podľa Global NCAP je fatálne ohrozený najmä vodič a karoséria je dosť nestabilná.

A indický Datsun Go? Tak to je úplná katastrofa. Je dokonca pravdepodobné, že by nemal šancu ani s ABS a airbagmi. Jeho karoséria totiž preukázala nízku pevnosť štruktúry. Zdeformovaný bol priamo priestor pre cestujúcich, takže podľa Global NCAP by vodič aj spolujazdec podľahli zraneniam priamo na mieste. Bezpečnostná organizácia chce týmto testom ukázať, aké veľké rozdiely sú v bezpečnosti áut predávaných v rôznych regiónoch sveta, a zároveň apelovať na povedomie zákazníkov aj vlád tolerantných pri zavádzaní prísnejších bezpečnostných predpisov.
Robiť test totiž inak nemalo ani zmysel. Absencia airbagov a ABS znamenala podľa predpisov Global NCAP už vopred penalizáciu a teda automatickú diskvalifikáciu oboch indických modelov. "Zaplať pánboh“ my sa na takýchto autách už voziť nemusíme.