![Medzi šiestimi testovanými vozidlami sa...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-skoda-fabia-clanokW.jpg)
Začnime najočakávanejšou novinkou tohtoročnej jesene – Škodou Fabia. Jej tretia generácia si môže po pätnástich rokoch konečne pripísať na účet päťhviezdičkové hodnotenie v bezpečnosti. Tie predchádzajúce dosiahli totiž štyri, lenže päť hviezdičiek podľa dnešnej prísnej metodiky, a štyri v minulosti, je veľký rozdiel. Fabia preukázala veľmi vyvážené bezpečnostné vlastnosti vo všetkých sledovaných kritériách. Kľúčovým faktorom bolo však uznanie systému autonómneho brzdenia, hoci nie je súčasťou sériového vybavenia, ale len za príplatok.
Ak by komisári Euro NCAP trvali na sériovom nasadení autonómnych bŕzd, prišla by o jednu hviezdičku. Takže tu mala Fabia tak trochu šťastie a na účet si mohla pripísať 69 % za asistenčné systémy. V ostatných sledovaných kritériách však už nenechala nič na náhodu. Ponúka 81-percentnú ochranu dospelej aj detskej posádky. Vyčítali jej len medznú ochranu krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Podobne medzná bola sila pôsobiaca na krk trojročného dieťaťa. V ochrane chodcov má skóre 69 %, k lepšiemu výsledku jej chýbali „priateľskejšie“ predné stĺpiky a zadná hrana kapoty. To však už nemohlo ovplyvniť zisk piatich hviezdičiek.
![Nová Fabia bude mať pri štarte svojej kariéry...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-skoda-fabia_02-clanokW.jpg)
V celkovom bezpečnostnom priemere 77 % bola na tom teda rovnako dobre ako luxusný americký elektromobil Tesla Model S. Ten mal problém jedine s airbagom spolujazdca, ktorý sa predčasne vyfúkol, takže celkom nezabráni kontaktu hlavy spolujazdca so štruktúrou palubnej dosky. Tesla síce tento problém okamžite odstránila úpravou softvéru, no i tak ju neminula penalizácia a za ochranu dospelých získala 82 %. Komisári tiež vyjadrili nespokojnosť so systémom vypínania airbagu spolujazdca. Ten sa prevádza cez multimediálne rozhranie, ktoré nedisponuje dostatočným počtom jazykových mutácií.
![Tesla Model S síce zvládla päť hviezdičiek, ale...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-tesla-model-s-nestandard1.jpg)
Tesle S preto strhli percentá za ochranu detí. Ako problémová sa ukázala aj montáž detských sedačiek na zadné krajné sedadlá. Výsledných 77 % je však stále slušný priemer. Najzaujímavejšie však je, že Tesla Model S nie je vybavená autonómnymi brzdami, no napriek tomu získala za asistenčné systémy až 71 %, čo je najviac zo všetkých testovaných vozidiel tejto série crash testov. Body tu vraj vykompenzovalo sériovo dodávané monitorovanie jazdného pruhu. A doplňme ešte hodnotenie ochrany chodcov. Tu má na konte 66 %, čo nie je nič extra vzhľadom na skutočnosť, že je vybavená aktívnou prednou kapotou.
Výsledky crash testov Euro NCAP (november 2014)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asistenčné systémy | Priemer |
---|---|---|---|---|---|---|
BMW 2 Active Tourer | 5 | 84 % | 85 % | 60 % | 70 % | 78 % |
Nissan Pulsar | 5 | 84 % | 81 % | 75 % | 68 % | 80 % |
Renault Mégane | 4 | 83 % | 78 % | 60 % | 56 % | 75 % |
Tesla Model S | 5 | 82 % | 77 % | 66 % | 71 % | 77 % |
Suzuki Celerio | 3 | 61 % | 74 % | 68 % | 38 % | 63 % |
Škoda Fabia | 5 | 81 % | 81 % | 69 % | 69 % | 77 % |
Ďalšie dve päťhviezdičkové autá posledného kola crash testov na tom boli ešte o čosi lepšie. BMW 2 Active Tourer má celkový priemer 78 a Nissan Pulsar až 80 %. Prvá mníchovská „predokolka“ zaváhala len v ochrane pravej nohy vodiča pri čelnom náraze, kde ukázala slabú úroveň. I tak získala 84 % za ochranu dospelých, čo je spolu s Pulsarom najlepší výsledok tejto série. O ochranu detí sa stará na úrovni 85 % a o chodcov na úrovni 60 %. Asistenčné systémy jej priniesli 70 %. O zvyšok prišla, pretože systém monitorovania jazdného pruhu je na zozname príplatkov a Euro NCAP nepredpokladá jeho predaj vo väčšom meradle.
![Prvá mníchovská predokolka sa mohla „oprieť“ o...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-bmw-2-active-tourer-nestandard1.jpg)
Nový hatchback Nissanu, model Pulsar, dosiahol nielen spomínanú dobrú ochranu dospelých, ale získal aj najvyššie hodnotenie spomedzi šiestich testovaných áut v ochrane chodcov (75 %). Zato v asistenčných systémoch bol na tom horšie (68 %). Dôvodom je, že autonómne brzdy aj monitorovanie jazdného pruhu sú výlučne za príplatok. A sú tu aj ďalšie chybičky. Tak napríklad ochrana krčnej chrbtice dospelých a trojročného dieťaťa pri zadnom náraze je len medzná. Kritiku si vyslúžilo aj za zle prístupné vypínanie airbagu spolujazdca. V každom prípade však patril Pulsar celkovo k najlepším v tejto sérii.
![Nissan Pulsar patril k najlepším v ochrane...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-nissan-pulsar-clanokW.jpg)
O Renaulte Mégane sa to už povedať nedá. Doplatil na absenciu autonómnych bŕzd aj monitorovania jazdného pruhu, ktoré vôbec neponúka. Takže za asistenčné systémy získal len 56 %. V ochrane dospelých (83 %) a detí (78 %) si síce neviedol zle, ale preukázal slabú ochranu hrudníka vodiča pri náraze na stĺp a tiež medznú ochranu krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Týka sa to nielen predných ale aj zadných cestujúcich, kde je ochrana krku dokonca slabá. A krk je slabšou stránkou aj pri ochrane trojročného dieťaťa. Ďalšie body išli dole z dôvodu nízkej ochrany chodcov (60 %). Problémom je predná hrana kapoty a čelné stĺpiky.
![Renault Mégane sa pokúsil o reparát. Na päť...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-renault-megane-nestandard1.jpg)
Celkovo to stačilo len na štyri hviezdičky a to robil Mégane v podstate reparát. V júlových testoch Euro NCAP získal totiž len zahanbujúce tri. K lepšiemu výsledku mu jednoducho chýbajú elektronickí pomocníci. A to je tiež prípad najslabšieho člena posádky posledného kola crash testov – Suzuki Celerio. Jeho tri hviezdičky však nie sú len výsledkom absencie asistenčných systémov, za ktoré si vyslúžil úbohých 38 %, ale aj chýbajúceho hlavového airbagu spolujazdca, z dôvodu čoho nemohol podstúpiť nárazový test na stĺp. Vážnejšie poranenia môže spôsobiť aj ľavej nohe vodiča.
![Suzuki Celerio by si asi nepomohlo, aj keby...](https://ipravda.sk/res/2014/11/09/thumbs/euro-ncap-suzuki-celerio-clanokW.jpg)
Za ochranu dospelých má tak len 61 %. Deti chráni síce na úrovni 74 %, ale problémy mu robí hrudník a krk trojročného dieťaťa pri čelnom náraze. No v ochrane chodcov (68 %) je na tom napríklad lepšie ako Tesla Model S a BMW 2 Active Tourer. To však nemohlo nijakým spôsobom zvrátiť slabé skóre troch hviezdičiek. Nás to ale trápiť nemusí, Celerio, ktoré nahrádza pôvodné Suzuki Alto, sa u nás totiž nepredáva.