TÜV Report 2015: Autá s vekom od 6 do 11 rokov. Najlepšie Porsche 911, najhorší Mercedes ML

V tretej časti štatistík spoľahlivosti sa venujeme najstarším kategóriám vozidiel s vekom od šiestich až do jedenástich rokov. Dokazujú, že s pribúdajúcimi kilometrami na tachometri sa najmenej porúch vyskytuje pri japonských autách. Absolútnym lídrom je však Porsche 911 s troma prvými priečkami. Prepadákom je Mercedes M.

21.11.2014 16:00
debata (3)
Luxusné športové kupé Porsche 911 je v... Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera Luxusné športové kupé Porsche 911 je v tohtoročných štatistikách TÜV Reportu neporaziteľné. Patrí mu prvá priečka v spoľahlivosti, a to hneď v troch vekových kategóriách – medzi autami s vekom od 6 až do 11 rokov. No aj v mladších ročníkoch ho nájdete najnižšie na štvrtej pozícii.

Na vozidlách starších ročníkov, ktoré majú najazdených neraz viac ako 100 000 kilometrov, sa už vo veľkej miere prejavujú individuálne faktory. Najmä servisná starostlivosť majiteľa o vozidlo a tiež jazdný štýl, ktorý má vplyv na opotrebenie. Napriek tomu nie je iste náhodou, že aj v triede vozidiel s vekom od šesť do sedem, osem až deväť rokov a najstarších, ktoré majú viac ako desať rokov, opäť dominujú na čele tabuľky japonské a nemecké autá.

V porovnaní s mladšími ročníkmi je tu však jeden zásadný rozdiel. S rastúcim vekom rastie na špičkách tabuliek podiel japonských modelov. Zastúpenie tých nemeckých, naopak, klesá. Kým v kategórii vozidiel s vekom do troch rokov je v prvej desiatke desať nemeckých áut a v triede áut starých päť rokov sedem, v starších ročníkoch sa karta obracia. Vo vekovej kategórii šesť až sedem rokov napočítame v prvej desiatke päť japonských vozidiel, v triede do deväť rokov a pri autách starších ako desať rokov ich však majú Japonci až sedem. Lídrami sú Mazda, Toyota a Subaru.

Podiel porúch áut s vekom od šiestich do siedmich rokov

Počet najazdených kilometrov 101 000
Závažné 20,1 %
Ľahšie 11,4 %
Nebezpečné 0 %
Bez porúch 68,5 %

Podiel porúch áut s vekom od ôsmich do deviatich rokov

Počet najazdených kilometrov 118 000
Závažné 26,8 %
Ľahšie 13,3 %
Nebezpečné 0,1 %
Bez porúch 59,8 %

Podiel porúch áut s vekom od desať do jedenásť rokov

Počet najazdených kilometrov 133 000
Závažné 32,1 %
Ľahšie 15,3 %
Nebezpečné 0,1 %
Bez porúch 52,5 %

Nemeckým autám sa, samozrejme, tiež darí, no tie najlepšie patria v absolútnej väčšine k prémiovým značkám. Ide teda o drahé autá, o ktoré sa zámožnejší majitelia starajú s väčšou dôslednosťou než tí, ktorí vlastnia veľkosériové „masovky“. Typickým príkladom je Porsche 911. Tomu sa podarilo obsadiť hneď tri prvé miesta. Zato japonské automobilky dokážu zabodovať aj s úplne bežnými modelmi, napríklad Mazdou 2, Toyotou Auris , Toyotou Corolla či Hondou Jazz. A to je veľmi sympatické.

Podiel týchto modelov so závažnými poruchami je napriek pokročilému veku často nižší ako pri francúzskych, talianskych či kórejských autách, ktoré sú podstatne mladšie. Len pre zaujímavosť, deväťročná Toyota Corolla Verso je na tom so spoľahlivosťou lepšie ako dvojročná Dacia Logan a deväťročná Mazda 2 lepšie ako štvorročná Kia Sportage. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Neprekvapuje teda, že aj v najstarších ročníkoch nájdeme na chvoste tabuliek práve modely s logami kórejských, francúzskych či talianskych automobiliek.

To, že Dacia Logan patrí k tradičným... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz ML To, že Dacia Logan patrí k tradičným „okupantom“ posledných priečok tabuliek TÜV Reportu, nikoho neprekvapí, ale že tabuľku nakoniec uzavrie luxusné SUV Mercedes-Benz M, prekvapením určite je. Patria mu dve posledné miesta vo dvoch najstarších vekových kategóriách.

Je tu celá plejáda rokmi známych prepadákov. Od spomínanej Dacie Logan cez Renault Laguna, Ford Galaxy a Citroën C4 až po Volkswagen Sharan a Chevrolet Matiz. No asi najväčším malérom tohtoročných štatistík je Mercedes-Benz tiedy M. Tomu sa podarilo v poruchovosti „poraziť“ aj takýchto silných súperov. Luxusnému a poriadne mastnému SUV zo Stuttgartu patrí posledná priečka, a to hneď vo dvoch vekových kategóriách – medzi autami s vekom od osem do deväť aj od desať do jedenásť rokov.

Takže kým roadsterom Mercedes SLK zadefinovala nemecká automobilka v triede dvojročných áut historický rekord v spoľahlivosti s kvótou porúch len 2,4 %, Mercedes M nastavil latku presne na opačnej strane rebríčka. Jeho poruchovosť sa pohybuje na úrovni 44 %! To znamená, že takmer každý druhý exemplár, v prípade, ak má viac ako šesť rokov, neprejde stanicou technickej kontroly. O nízkej spoľahlivosti Mercedesu M síce už roky kolovali chýry, keďže v štatistikách TÜV Reportu automobilke vždy kazil priemer, no pozícia na poslednom mieste, a to hneď dvakrát, je predsa len silnou kávou.

Kvóta porúch áut s vekom od 6 do 7 rokov

TUV Report 2015  - 6 - 7 rokov Foto: RW TUV
TUV Report 2015 - 6 - 7 rokov TUV Report 2015 - 6 - 7 rokov

Kvóta porúch áut s vekom od 8 do 9 rokov

TUV Report 2015 - 8 - 9 rokov Foto: RW TUV
TUV Report 2015 - 8 - 9 rokov TUV Report 2015 - 8 - 9 rokov

Kvóta porúch áut s vekom od 10 do 11 rokov

TUV Report 2015 - 10 - 11rokov Foto: RW TUV
TUV Report 2015 - 10 - 11rokov TUV Report 2015 - 10 - 11rokov

Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte

1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.

2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.

3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2013 do júna 2014. Celkom bolo skontrolovaných 8,5 milióna automobilov so zastúpením vyše 200 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.

4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.

5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.

6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.

7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.

8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne troma rokmi obohatil údaj o priemernom počte najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Vlani sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche 911 #TÜV Report #spoľahlivosť vozidiel #Mercedes-Benz ML
Články podľa značiek