Aj posledná séria bariérových skúšok ukázala, že päť hviezdičiek nie je po sprísnení pravidiel samozrejmosťou. Z dvanástich modelov sa totiž môže pochváliť plným skóre len sedem, štyri autá získali o jednu menej a Dacia Logan dokonca len tri hviezdičky. Výsledky rumunského modelu však rozhodne nie sú len otázkou absencie požadovaných asistenčných systémov, ktoré by od tohto lowcostového sedanu či kombi nikto ani neočakával. Jeho problémy sa skrývajú v samotnej konštrukcii.
Pri ofsetovom náraze došlo k rozsiahlej deformácii karosérie, spojkový pedál sa posunul až o 144 mm. Stĺpik riadenia, skrinka na poistky či stredová konzola predstavujú tiež riziko. Navyše, Logan nemá predpínače bezpečnostných pásov. Výsledkom je len slabá ochrana hrudníka vodiča a jeho nôh. Ako málo účinné sa ukázali aj bočné airbagy. Vysokej záťaži bola vystavená aj krčná chrbtica predných cestujúcich, no ani tí zadní na tom nie sú lepšie. Podobne ako chodci. Výsledky zachraňuje aspoň slušná ochrana detí (75 %). Logan MCV tak nemal šancu zopakovať štvorhviezdičkové skóre Sandera z minulého roka, kedy bola metodika Euro NCAP o čosi tolerantnejšia.
O hviezdičku viac dostali štyri autá – Opel Corsa, Mini (3D) a dvojičky Smart fortwo so Smartom forfour. Nový nemecký hatchback si pohoršil. Doplatil nielen na absenciu elektronických systémov, ale zaváhal aj pri ochrane dospelých (79 %). Pri bočnom náraze a náraze na stĺp ukázal len slabú ochranu hrudníka a pri náraze zozadu zas vysoké sily pôsobiace na krčnú chrbticu. Za excelentnú sa nedá považovať ani ochrana detí, napríklad z dôvodu problémových úchytov detských sedačiek. Paradoxne, o chodcov sa stará Corsa oveľa lepšie. Výsledných 71 % je vôbec najlepší výsledok v danej sérii.
Na novú 5-hviezdičkovú Fabiu teda Corsa nemá. Podobne ako britské Mini, ktoré padlo z piatich na štyri hviezdičky. Opäť tu bol problém s medznými silami pôsobiacimi na trup pri bočnom náraze. Šokom je zanedbanie dôležitého detailu. Mini totiž neinformuje o vypnutí airbagu spolujazdca, čo môže byť mimoriadne nebezpečné pre dieťa sediace v sedačke otočenej proti smeru jazdy. A problémová bola aj montáž detských sedačiek na zadné sedadlá. Aj Dvojičky Smartu priniesli jedno veľké prekvapenie. Krátky Smart je totiž o čosi bezpečnejší ako 5-dverový forfour, hoci majú zhodne po štyri hviezdy.
Dané to môže byť vyššou hmotnosťou 5-miestnej verzie, ktorá vyvíja väčšie nároky na deformačné zóny. Smart forfour mal problémy práve s ohrozením hrudníka spolujazdca. Ani 77 % ochranou detí príliš nezahviezdil. A k tomu sa pridal fakt, že nemá autonómne brzdy a monitoring jazdného pruhu mu komisári neuznali. Krátka verzia je na tom s výbavou pochopiteľne rovnako, ale ochrana dospelých bola vyššia (82 % proti 78 %). Krátky Smart sa ukázal lepší aj v ochrane detí. Len jeho bočné airbagy boli menej účinné ako pri Smarte forfour, čo Daimler sľúbil napraviť. Za stratou hviezdičky stojí však aj slabá ochrana chodcov oboch verzií (56, 65 %).
A tu sa už začína zóna 5-hviezdičkových modelov, kde sa ukázal ako jasný líder úplne nový Land Rover Discovery Sport. Zahviezdil hneď v dvoch kategóriách – ochrane dospelých (93 %) a asistenčných systémoch (82 %), kde získal najviac percent v celej sérii. Aj ochrana detí a chodcov bola na slušnej úrovni, takže päť hviezdičiek nemohlo britskú novinku minúť. Ďalšie dve SUV, či skôr croosvery, Porsche Macan a Lexus NX, si tiež zaknihovali bez zaváhania plné skóre. Za zmienku však stojí výsledok kórejskej Kie Sorento, ktorá ochranou dospelých na úrovni 90 % poráža dokonca aj Porsche a Lexus.
Zaujímavé bolo tiež sledovať súboj dvoch najväčších rivalov strednej triedy – nového Volkswagenu Passat a Fordu Mondeo. Päť hviezdičiek nie je prekvapením. Veď obe vozidlá sú priam nabité novými bezpečnostnými technológiami. Ford dokonca ponúka airbagy v zadných bezpečnostných pásoch a detekciu chodcov s núdzovým brzdením. Kým Ford porazil Volkswagen v ochrane dospelej posádky (86 proti 85 %), Passat bol zas lepší v ochrane detí (87 proti 82 %). Viac percent dostal aj za asistenčné systémy (76 proti 66 %), keďže automatické brzdenie bolo vo Forde len za príplatok. Passat tak nakoniec skončil s miernym náskokom.
Obom nemeckým rivalom však dýchalo na krk aj japonské Subaru Outback. V porovnaní s Passatom ponúka Subaru rovnakú ochranu dospelých aj detí, ale pritom chráni lepšie chodcov a Mondeo poráža s výnimkou ochrany dospelých pasažierov vo všetkých nasledujúcich kritériách, teda aj v ochrane detí, chodcov a tiež v asistenčných systémoch, čo je na japonskú automobilku vzácnosť.
Výsledky nárazových testov (december 2014)
Model | počet hviezd | dospelí | deti | chodci | asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Dacia Logan MCV | 3 | 57 % | 75 % | 55 % | 38 % |
Ford Mondeo | 5 | 86 % | 82 % | 66 % | 66 % |
Kia Sorento | 5 | 90 % | 83 % | 67 % | 71 % |
L-R Discovery Sport | 5 | 93 % | 83 % | 69 % | 82 % |
Lexus NX | 5 | 82 % | 82 % | 69 % | 71 % |
Mini Cooper | 4 | 79 % | 73 % | 66 % | 56 % |
Opel Corsa | 4 | 79 % | 77 % | 71 % | 56 % |
Porsche Macan | 5 | 88 % | 87 % | 60 % | 66 % |
Smart fortwo | 4 | 82 % | 80 % | 56 % | 56 % |
Smart forfour | 4 | 78 % | 77 % | 65 % | 56 % |
Subaru Outback | 5 | 85 % | 87 % | 70 % | 73 % |
VW Passat | 5 | 85 % | 87 % | 66 % | 76 % |