Dôvodom, prečo tu máme ďalšie kolo crashtestov, ktoré už asi nik nečakal, je pravdepodobne tlak automobiliek. Tie si uvedomujú, že ak by ich nové modely podstúpili nárazové skúšky budúci rok, nemuseli by mať šancu na slušné hodnotenie. Opäť sa totiž budú dorovnávať podiely jednotlivých kritérií na celkovej známke. A to by mohlo predstavovať problém, najmä vzhľadom na stále zaostávajúcu ochranu chodcov a nízke nasadenie asistenčných systémov.
Štyri modely to však už trápiť nemusí. Tohtoročnú metodiku ešte stihli Audi A3 e-tron, Jeep Renegade, Kia Soul a samostatne jej elektrická verzia Soul EV. Máme tu tak hneď dve ekoautá – nemecký plug-in hybrid a kórejský elektromobil. Začať však môžeme hneď tým najlepším, päťhviezdičkovým taliansko-americkým SUV Jeep Renegade. Nebolo tu mnoho, čo by na ňom mohli komisári Euro NCAP kritizovať. Zaváhal len pri ochrane krčnej chrbtice pri náraze zozadu. No 87 % za ochranu dospelých bol i tak najlepší výsledok v tomto kole.
A Jeep zostal neporazený aj v ochrane detí (85 %) a v triede asistenčných systémov (74 %). Ponúka monitorovanie jazdného prúdu, hoci len za príplatok, autonómne brzdy aj čítačku rýchlostných limitov. Nemecký ekologický plug-in hybrid Audi A3 e-tron ho porazil jedine v ochrane chodcov (66 %), aj to len o jedno percento, čo je vzhľadom na kolmú masku Jeepu dosť prekvapivé. Inde však už aj napriek piatim hviezdičkám Audi na Američana nestačilo. V ochrane dospelých má na konte napríklad relatívne nízkych 82 %.
Dôvodom je nedostatočné nafúknutie airbagu vodiča, čo malo za následok kontakt hlavy s volantom. Audi doplatilo aj na vyššie zaťaženie hrudníka pri bočnom náraze. V ochrane detí mu zasa bol osudný systém vypínania airbagu spolujazdca, ktorý nie je štandardom, a tak zaň body jednoducho nedostal. Výsledných 78 % bolo dokonca najhorším hodnotením v tejto nepočetnej sérii testov. Stratu doháňalo ochranou chodcov (66 %) a asistenčnými systémami (68 %), ktoré mu boli uznané aj napriek tomu, že sú za príplatok. Takže päť hviezdičiek malo v suchu.
Najzaujímavejšie sú však výsledky dvoch štvorhviezdičkových modelov – Kie Soul s dieselovým motorom a jej sestričky s čisto elektrickým pohonom. To, že na päť hviezdičiek nemajú, bolo jasné už na začiatku, keďže neponúkajú monitorovanie jazdného prúdu ani autonómne brzdy. Takže v asistenčných systémoch získali len 56 %, čo je podstatne menej než pri Audi a Jeepe. Nižšie bolo aj hodnotenie ochrany chodcov (59 %), zhodne pre obe verzie, kde sa ukázali problémové predné stĺpiky aj kapota.
V ochrane dospelých a detí si kórejské dvojičky neviedli zle, hlavne elektrický Soul. Pri deťoch dosiahli zhodne 82 %, čo bolo dokonca viac ako pri Audi A3 e-tron. Spomínaným prekvapením je však rozdielne hodnotenie ochrany dospelej posádky. Vyhral v ňom prekvapivo ťažší Soul EV (84 %), čo je opäť viac ako pri Audi, oproti naftovej verzii, ktorá si v tomto kritériu zaknihovala podstatne nižších 75 %. Prečo? Pri dieseli totiž povolili počas čelného nárazu zvary pomocného rámu a došlo k jeho posunutiu smerom do kabíny, čo ohrozilo nohy vodiča.
Tento problém elektrický Soul síce nemal, ale spolu s dieselovou verziou preukázal slabú ochranu hrudníka pri bočnom náraze a to z dôvodu zlého načasovania airbagov. Pre úplnosť doplňme, že Kia už zvoláva zákazníkov na výmenu softvéru.
Výsledky Euro NCAP (december 2014)
Model | Počet hviezd | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Audi A3 e-tron | 5 | 82 % | 78 % | 66 % | 68 % |
Jeep Renegade | 5 | 87 % | 85 % | 65 % | 74 % |
Kia Soul | 4 | 75 % | 82 % | 59 % | 56 % |
Kia Soul EV | 4 | 84 % | 82 % | 59 % | 56 % |