Euro NCAP: Jeep Renegade bezpečnejší ako Audi A3 e-tron

Tak už to vyzeralo, že novembrová séria crashtestov Euro NCAP, ktorá si vzala na paškál až dvanásť nových modelov, bude v tomto roku posledná. Nestalo sa. Bezpečnostné konzorcium poslalo do sveta výsledky nárazových testov ďalších štyroch áut. A priniesli aj prekvapenia.

18.12.2014 12:00
debata (1)
Americko-talianske SUV sa ukázalo v poslednom... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Jeep Renegade Americko-talianske SUV sa ukázalo v poslednom teste nárazových testov ako najlepšie zo štyroch modelov. Dokonca lepšie ako Audi A3 e-tron. Dosiahlo najvyššiu úroveň v ochrane dospelých, detí aj najvyššie hodnotenie asistenčných systémov.

Dôvodom, prečo tu máme ďalšie kolo crashtestov, ktoré už asi nik nečakal, je pravdepodobne tlak automobiliek. Tie si uvedomujú, že ak by ich nové modely podstúpili nárazové skúšky budúci rok, nemuseli by mať šancu na slušné hodnotenie. Opäť sa totiž budú dorovnávať podiely jednotlivých kritérií na celkovej známke. A to by mohlo predstavovať problém, najmä vzhľadom na stále zaostávajúcu ochranu chodcov a nízke nasadenie asistenčných systémov.

Štyri modely to však už trápiť nemusí. Tohtoročnú metodiku ešte stihli Audi A3 e-tron, Jeep Renegade, Kia Soul a samostatne jej elektrická verzia Soul EV. Máme tu tak hneď dve ekoautá – nemecký plug-in hybrid a kórejský elektromobil. Začať však môžeme hneď tým najlepším, päťhviezdičkovým taliansko-americkým SUV Jeep Renegade. Nebolo tu mnoho, čo by na ňom mohli komisári Euro NCAP kritizovať. Zaváhal len pri ochrane krčnej chrbtice pri náraze zozadu. No 87 % za ochranu dospelých bol i tak najlepší výsledok v tomto kole.

Audi A3 e-tron síce tiež dostalo päť... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Audi A3 e-tron Audi A3 e-tron síce tiež dostalo päť hviezdičiek, no nedostatočne rozvinutý airbag znamenal kontakt hlavy vodiča s volantom. Preto má za ochranu dospelých len 82 %, čo je menej ako Jeep Renegade aj ako elektrická verzia Kie Soul.

A Jeep zostal neporazený aj v ochrane detí (85 %) a v triede asistenčných systémov (74 %). Ponúka monitorovanie jazdného prúdu, hoci len za príplatok, autonómne brzdy aj čítačku rýchlostných limitov. Nemecký ekologický plug-in hybrid Audi A3 e-tron ho porazil jedine v ochrane chodcov (66 %), aj to len o jedno percento, čo je vzhľadom na kolmú masku Jeepu dosť prekvapivé. Inde však už aj napriek piatim hviezdičkám Audi na Američana nestačilo. V ochrane dospelých má na konte napríklad relatívne nízkych 82 %.

Dôvodom je nedostatočné nafúknutie airbagu vodiča, čo malo za následok kontakt hlavy s volantom. Audi doplatilo aj na vyššie zaťaženie hrudníka pri bočnom náraze. V ochrane detí mu zasa bol osudný systém vypínania airbagu spolujazdca, ktorý nie je štandardom, a tak zaň body jednoducho nedostal. Výsledných 78 % bolo dokonca najhorším hodnotením v tejto nepočetnej sérii testov. Stratu doháňalo ochranou chodcov (66 %) a asistenčnými systémami (68 %), ktoré mu boli uznané aj napriek tomu, že sú za príplatok. Takže päť hviezdičiek malo v suchu.

Dieselová Kia Soul dosiahla najnižšie... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Kia Soul Dieselová Kia Soul dosiahla najnižšie hodnotenie v ochrane dospelých. Dôvodom bol prasknutý predný pomocný rám, ktorý ohrozil nohy vodiča, ale aj zle načasovaný bočný airbag.

Najzaujímavejšie sú však výsledky dvoch štvorhviezdičkových modelov – Kie Soul s dieselovým motorom a jej sestričky s čisto elektrickým pohonom. To, že na päť hviezdičiek nemajú, bolo jasné už na začiatku, keďže neponúkajú monitorovanie jazdného prúdu ani autonómne brzdy. Takže v asistenčných systémoch získali len 56 %, čo je podstatne menej než pri Audi a Jeepe. Nižšie bolo aj hodnotenie ochrany chodcov (59 %), zhodne pre obe verzie, kde sa ukázali problémové predné stĺpiky aj kapota.

V ochrane dospelých a detí si kórejské dvojičky neviedli zle, hlavne elektrický Soul. Pri deťoch dosiahli zhodne 82 %, čo bolo dokonca viac ako pri Audi A3 e-tron. Spomínaným prekvapením je však rozdielne hodnotenie ochrany dospelej posádky. Vyhral v ňom prekvapivo ťažší Soul EV (84 %), čo je opäť viac ako pri Audi, oproti naftovej verzii, ktorá si v tomto kritériu zaknihovala podstatne nižších 75 %. Prečo? Pri dieseli totiž povolili počas čelného nárazu zvary pomocného rámu a došlo k jeho posunutiu smerom do kabíny, čo ohrozilo nohy vodiča.

Elektrická verzia Soul EV dopadla podstatne... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Kia Soul EV Elektrická verzia Soul EV dopadla podstatne lepšie. V ochrane dospelých dosiahla 84 %, čo je viac, ako má Audi A3 e-tron. Ale aj tu boli problémy s ochranou hrudníka pri bočnom náraze.

Tento problém elektrický Soul síce nemal, ale spolu s dieselovou verziou preukázal slabú ochranu hrudníka pri bočnom náraze a to z dôvodu zlého načasovania airbagov. Pre úplnosť doplňme, že Kia už zvoláva zákazníkov na výmenu softvéru.

Výsledky Euro NCAP (december 2014)

Model Počet hviezd Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Audi A3 e-tron 5 82 % 78 % 66 % 68 %
Jeep Renegade 5 87 % 85 % 65 % 74 %
Kia Soul 4 75 % 82 % 59 % 56 %
Kia Soul EV 4 84 % 82 % 59 % 56 %

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP
Články podľa značiek