Tento rok to budú mať automobiloví producenti opäť o čosi ťažšie. Euro NCAP sprísnilo metodiku a hodnotenie crashtestov. A to dosť výrazne. Ako sa zdá, na päť hviezdičiek nebude stačiť každý. Ukázala to hneď prvá tohtoročná séria. Ani Audi TT nedokázalo dosiahnuť na plné skóre. Odnieslo si len štyri hviezdičky a úžitkové dvojčatá Renault Trafi s Opelom Vivaro dokonca len tri.
Dôvodom inovácie crashtestov je snaha reflektovať na zmeny, ktoré podstúpili autá za posledné roky. Euro NCAP tvrdí, že sú vplyvom nasadenia väčšieho podielu vysokopevnostnej ocele tuhšie. To síce prospieva jazdným vlastnostiam, ale bezpečnosti rozhodne nie. Jednoducho, autá sa tak nedeformujú a nedokážu absorbovať toľko kinetickej energie. Vplyvom toho je posádka vystavená väčšiemu preťaženiu a viac práce majú prvky pasívnej bezpečnosti.
Preto podľa novej metodiky zaviedlo Euro NCAP okrem čelného nárazového testu s čiastočným prekrytím 40 % aj test, keď vozidlo nabúra do deformovateľnej prekážky celou šírkou čelnej plochy. Výsledky oboch testov sú následne spriemerované a vyjadrené spoločným hodnotením. Druhou zmenou je obsadenie vozidla figurínami na všetkých sedadlách.
Nové figuríny sú pritom menšie, čo podľa Euro NCAP lepšie zodpovedá realite a odráža menší vzrast žien alebo tínedžerov. Nové autá musia totiž poskytnúť rovnakú úroveň bezpečnosti všetkým členom posádky bez ohľadu na to či sú vyšší, nižší, obézni alebo štíhli. Prepracované boli aj samotné figuríny, aby sa viac priblížili vlastnostiam ľudského tela.
Minimálne limity na zisk hviezdičiek
Hodnotenie | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy | Priemer |
---|---|---|---|---|---|
5 hviezdičiek | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% |
4 hviezdičky | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% |
3 hviezdičky | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% |
2 hviezdičky | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% |
1 hviezdička | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |
Pri bočnom náraze pohyblivou bariérou sa odteraz používa väčší a ťažší simulátor nárazu. Pri simulovaní nárazu na stĺp zas došlo k miernej korekcii uhla. Bez zmien neostal ani test stretu s chodcom, kde sa väčší dôraz kladie na vyššie položené časti tela, dôležitejšie z hľadiska životných funkcií. Ochrana detí síce zmenami neprešla, ale na webových stránkach pribudlo hodnotenie detských sedačiek, čo uľahčuje ich výber.
A novinky sú aj v asistenčných systémoch, kde Euro NCAP sleduje cieľ donútiť výrobcov k sériovej montáži týchto elektronických pomocníkov. Do hodnotenia ochrany dospelých boli preto zahrnuté mestské a mimomestské asistenčné systémy, teda systémy autonómneho brzdenia (AEB) a zoznam bezpečnostných prvkov obohatilo monitorovanie jazdných pruhov.
Audi TT
Audi malo tak trochu smolu. Keby bolo podstúpilo test vlani, päť hviezdičiek by ho istotne neminulo. Lenže do laboratórií Euro NCAP dorazilo ako prvý model hodnotený podľa nových, sprísnených pravidiel. Absenciu piatej hviezdičky preto nemôžeme jednoznačne odsúdiť. Počkať treba na ďalších pánov na „holenie“. Až potom bude možné porovnávať a výsledky vnímať v kontexte.
V každom prípade Audi TT doplatilo na svoju športovú povahu. Napríklad v prípade ochrany detí, keďže z dôvodu stiesnenosti zadnej časti interiéru, ktorá ponúka len dve núdzové sedadlá, nebol dostatok miesta na montáž odporúčaných detských sedačiek. Body stratilo aj z dôvodu kontaktu hlavy zadných cestujúcich s opierkou predného sedadla.
Audi síce odporúča, aby v kupé TT cestovali na zadných sedadlách osoby s výškou maximálne 145 centimetrov, ale figuríny Euro NCAP sú o päť centimetrov vyššie. Pri novom čelnom náraze celou plochou prednej časti vozidla zas došlo k zvýšenému preťaženiu hrudníka vodiča, ktorým bola v tomto prípade figurína malej ženy. Za ochranu dospelých tak získalo 81 a detí len 68 %.
O ďalšie body prišlo TT z dôvodu absencie autonómnych bŕzd, ktoré sú jedným z kľúčových faktorov pre získanie piatich hviezdičiek. Čiastočne však túto stratu kompenzovalo uznanie systému monitorovania jazdného prúdu, takže za asistenčné systémy získalo nakoniec 64 %. Bez škrabancov s výsledkom 82 % obstálo TT najmä v ochrane chodcov, kde pomohla aktívna predná kapota.
Výsledky testov Euro NCAP (marec 2015)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy | Priemer |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi TT | 4 | 81 % | 68 % | 82 % | 64 % | 77 % |
Renault Trafic, Opel Vivaro
Úžitkové dvojičky to mali o čosi ľahšie než Audi TT. Metodika testov sa totiž v prípade úžitkových áut tento rok nemenila. Napriek tomu túto výhodu vo svoj prospech nepremenili. Na konte majú len po tri hviezdičky. Keďže ide o identické modely, ktoré sa líšia len logom a dizajnom prednej masky, dostavil sa na test iba Renault Trafic. Jeho výsledky boli následne uznané aj pre Opel Vivaro.
Pri čelnom náraze preukázal Trafic medznú ochranu hrudníka spolujazdca a stehien vodiča. Náraz na stĺp Trafic neabsolvoval z dôvodu absencie bočných airbagov, ktoré nemá ani za príplatok. Pri bočnom náraze bol síce úspešný, no i tak to stačilo v prípade ochrany dospelých len na 52 %. Zato v ochrane detí zinkasoval až 91 %. Z dôvodu nebezpečných hrán kapoty a tvaru čelných stĺpikov sa musel pri ochrane chodcov uspokojiť s 53 percentami.
Zabodovať nemal príliš veľa šancí ani v asistenčných systémoch. Trafic a Vivaro totiž neponúkajú autonómne brzdy ani monitoring jazdných prúdov. Navyše im komisári Euro NCAP neuznali systém zobrazenia maximálnej povolenej rýchlosti vzhľadom na skutočnosť, že sú ním vybavené len osobné verzie týchto modelov. Takže za elektronických pomocníkov si tieto dvojičky vyslúžili len 57 % a celkovo získali iba tri hviezdičky.
Výsledky testov Euro NCAP (marec 2015)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy | Priemer |
---|---|---|---|---|---|---|
Opel Vivaro | 3 | 52 % | 91 % | 53 % | 57 % | 61 % |
Renault Trafic | 3 | 52 % | 91 % | 53 % | 57 % | 61 % |