Protikolízne systémy nefungujú správne. Až na jednu výnimku

13.05.2015 12:00

Nemecký Auto, Motor und Sport preveroval účinnosť systémov na zabránenie kolízií s chodcami. Výsledky sú viac ako rozpačité. Zo šiestich testovaných modelov vyviazol bez straty bodu iba jediný. Je ním Subaru Outback.

Jediným modelom zo šiestich testovaných áut,...
Jediným modelom zo šiestich testovaných áut, ktorý dokázal zastaviť pred chodcom bez akéhokoľvek kontaktu, bolo Subaru Outback. Jeho systém EyeSight je bezchybný. Autor: AMS

Moderné autá nám čoraz viac vstupujú do riadenia. Dôvodom je najmä bezpečnosť. Starajú sa o odstup od vpredu idúcich vozidiel, udržiavajú nás v jazdnom pruhu, varujú nás pred vozidlami, ktoré nevidíme v slepom uhle zrkadiel a dokážu vyvolať autonómne brzdenie, ktoré má predísť zrážke s inými autami či dokonca chodcami. Väčšinou sú však títo elektronickí pomocníci aj napriek tlaku konzorcia Euro NCAP stále len na zoznamoch príplatkového vybavenia. Otázne však je, či to, za čo platíme, aj naozaj funguje.

Nemecký motoristický magazín Auto, Motor und Sport si preto vzal na mušku systémy automatického brzdenia, ktoré majú zabrániť zrážke s chodcom. Vybral päť modelov áut a nasimuloval situáciu, keď vozidlu skríži cestu chodec. Aby bola simulácia dôveryhodná, figurína sa pohybovala v drážke rýchlosťou chôdze. Magazín tiež rešpektoval údaje výrobcu, ktorý presne definuje, do akej rýchlosti je systém schopný zrážke úplne predísť. Autá teda nemali rovnakú východiskovú rýchlosť. A výsledok? Ten nemožno označiť inak ako za katastrofu.

Z týchto fotografií kombi V60 asi vo Volve...
Z týchto fotografií kombi V60 asi vo Volve veľkú radosť nemajú. Ani ono nedokázalo pred chodcom zastaviť. Autor: AMS

Ani v jednom príde sa síce nestalo, že by vozidlá na chodca nezareagovali, no zo šiestich áut rôznych značiek až päť chodca napriek brzdeniu zrazilo, a to pri pomerne vysokej rýchlosti. Bez straty bodu vyviazol len jeden jediný model. Bolo ním japonské Subaru Outback, ktoré zastavilo od pohybujúcej sa figuríny v bezpečnom odstupe. To však nie je prípad Volva V60, Mercedesu-Benz triedy C, Mini Cooperu, Volkswagenu up! ani Nissanu Qashqai.

Zvlášť prekvapujúci je fakt, že testom neprešli ani modely, ktoré mali relatívne nízku východiskovú rýchlosť. Napríklad VW Up! a Nissan Qashqai. Elektronika jednoducho zareagovala neskoro a zrážke s figurínou predísť nedokázala. VW up! „prešvihol“ dráhu chodca takmer o polovicu dĺžky vozidla. Qashqai na tom bol o čosi lepšie, keďže jeho predné kolesá sa po zastavení nachádzali len pár centimetrov za kritickou čiarou. No k zrážke jednoznačne došlo. Ak si však myslíte, že logá Mercedesu či Volva, ktoré so systémom proti zrážkam s chodcami prišli ako prvé, sú zárukou funkčnosti, tak sa mýlite.

Podobne sklamalo aj svetové auto roka 2015 -...
Podobne sklamalo aj svetové auto roka 2015 - Mercedes-Benz triedy C. Chodca veru nešetrilo. Autor: AMS

Volvo V60 aj Mercedes-Benz triedy C zlyhali na celej čiare. Mali síce nevýhodu vyššej východiskovej rýchlosti, ale výrobca tvrdí, že pred chodcom bezpečne zastavia. Nestalo sa. Obe sa dostali za líniu chodca oboma nápravami. Zvlášť Mercedes-Benz reagoval veľmi neskoro, no to nie je ospravedlnenie ani optické zlepšenie výsledku Volva. V lepšom svetle sa predviedlo iba Mini Cooper, tiež s vyššou rýchlosťou. Pred líniou chodca ostala aspoň jeho zadná náprava. No figurína i tak letela pár metrov vpred. Ostáva nám tak už len jediný adept. Ako sa však hovorí, najlepšie nakoniec.

Jednoznačným víťazom testu je nové Subaru Outback. Pred figurínou zastavilo s rezervou bez akéhokoľvek kontaktu, takže „chodec“ mohol bezpečne pokračovať v prechádzaní cez cestu. Jeho systém EyeSight, ktorý používa farebné stereokamery a dovidí do väčšej vzdialenosti než konkurenti, sa teda ukázal v tom najlepšom svetle a porazil aj také ikony ako Volvo či Mercedes-Benz, ktoré sú celosvetovo považované za lídrov v bezpečnosti.

AMS - test
		autonómneho
		brzdenia
AMS - test autonómneho
		brzdenia
+3AMS - test autonómneho
		brzdenia

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Auto Motor und Sport #autonómne brzdenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
1. 5. 2017zlacnenie1.138 €zlacnenie1.302 €
24. 4. 2017zlacnenie1.143 €zlacnenie1.313 €
17. 4. 2017zdraženie1.169 €zdraženie1.331 €
10. 4. 2017zdraženie1.156 €zdraženie1.307 €
3. 4. 2017zdraženie1.138 €zdraženie1.281 €
27. 3. 2017zlacnenie1.132 €zlacnenie1.268 €
20. 3. 2017zlacnenie1.137 €zlacnenie1.273 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk