Strata hodnoty je najväčšou položkou prevádzky auta. Nie každé je na tom však rovnako. Ak chcete ušetriť, zvažujte to už pri kúpe. Nemecký Focus zostavil štatistiku, ktorá ukazuje, ktoré autá si najviac držia hodnotu. V percentuálnom hodnotení vedú jednoznačne nemecké prémiové značky. No nájdete tu aj Daciu či Suzuki.
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-S500 Plug-In Hybrid 2015 Absolútny prím hrajú na čele tabuliek nemecké prémiové modely - BMW, Audi a Mercedes-Benz.
Poznáte to. Auto stráca hodnotu, len čo si prvýkrát sadnete za jeho volant. Ale ani to nie je podmienka. Peniaze z vášho účtu vyťahuje nenápadne aj vtedy, keď stojí v garáži. Strata hodnoty je totiž absolútne najväčšou položkou vašej mobility. Väčšou ako výdavky za palivo, poistenie či platenie cestnej dane. Jednoducho, auto je veľmi zlá investícia. Ročná strata hodnoty sa podľa jednotlivých značiek a modelov pohybuje v rozpätí od približne 16 do 26 %.
Tento faktor by ste nemali brať na ľahkú váhu pri rozhodovaní o výbere značky a modelu. Aj keď sa zamilujte do farby, dizajnu či komfortu vášho vysneného auta, je dobré stáť nohami na zemi a rozmýšľať chladnou hlavou. Rozdiely v zostatkovej hodnote áut sú totiž naozaj obrovské. Ako sa orientovať? Nemecký Focus zverejnil nedávno štatistiku, v ktorej vyhodnotil autá podľa toho, akú majú zostatkovú hodnotu po troch rokoch prevádzky. Teda po čase, keď sa končí väčšine áut lízing a ich majitelia, aspoň v Nemecku, zväčša zvažujú ich predaj.
Foto: Dacia
Dacia-Duster 2014 V triede malých SUV sa presadila napríklad aj Dacia Duster. Jej zostatková hodnota po troch rokoch je 53,5 %. A rumunskú značku nájdeme aj v triede malých MPV.
Tohtoročná štatistika teda vyjadruje, akú hodnotu bude mať vaše auto v roku 2018 až 2019. Metodika predpokladá priemerný ročný nájazd 15 000 km, ktorý stojí po troch rokoch za stratou priemerne 24,2 %. Dôležitá je tiež pohonná jednotka a druh paliva. Benzínové autá s výkonnými motormi a vysokou spotrebou sa predávajú ťažšie, takže ich strata hodnoty je vyššia. A významnú rolu hrá imidž výrobcu. Prémiové značky si tak vedú v takýchto rebríčkoch lepšie ako mainstreamové. Cenu môže zraziť aj zlá povesť modelu z hľadiska poruchovosti.
O dôveru ľahko prídete, ale ťažké je ju získať späť. O tom by mohli hovoriť najmä francúzski a talianski producenti. Do ceny auta však hovoria aj módne trendy. Ak práve „fičia“ crossovery“, máte šancu predať svoje auto po troch rokoch lepšie ako klasický hatchback. A svoje zohrávajú tiež makroekonomické faktory, ako napríklad inflácia. Spočítané a podčiarknuté, z množstva dát vyliezol Focusu rebríček zoradený od áut s najnižšou stratou hodnoty až po najvyššiu. A to jednak podľa percentuálnej straty, jednak podľa straty v eurách.
Rebríček vychádza z nemeckých reálií a nemeckých cien. Tie však nie sú zásadne odlišné od tých našich a skladba vozového parku, aspoň z pohľadu ponuky modelov, je tiež veľmi podobná. Zásadne odlišný nemusí byť ani imidž jednotlivých značiek s výnimkou povedzme Škody, Kie a Hyundaia, ktoré považujeme tak trochu za domáce. V prvom materiáli sa pozrieme na troch víťazov v každej z pätnástich kategórií – od triedy mini až po luxusné limuzíny, športové kupé, SUV či vany. A to z hľadiska percentuálnej straty hodnoty.
Kategorizácia áut v Nemecku je síce trochu odlišná, napríklad Octavia je zaradená do strednej triedy, ale to nemení nič na fakte, že čelo tabuliek valcujú nemecké prémiové značky. Občas sa však podarí infiltrovať na prvé priečky aj Dacii, Škode, Suzuki či Peugeotu. Jednoducho, na týchto autách by ste mali prerobiť najmenej.
Trieda Mini (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Škoda Citigo 1,0 44 kW |
8 890 € |
54 % |
4 089 € |
2. VW up! 1,0 44 kW |
9 975 € |
53,5 % |
4 638 € |
3. Seat Mii 1,0 55 kW |
9 810 € |
52,5 % |
4 659 € |
Malé autá (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Mini One 75 kW |
17 450 € |
59 % |
7 154 € |
2. Dacia Sandero 1,2 16v 55 kW |
6 890 € |
53,5 % |
3 203 € |
3. Peugeot 208 VTi 68 kW 3d |
12 150 € |
51,5 % |
5 892 € |
Nižšia stredná trieda (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
Mercedes-Benz CLA 180 CDI |
31 416 € |
56,5 % |
13 665 € |
VW Golf Sportsvan 1,2 TSI 63 kW |
19 625 € |
55 % |
8 831 € |
VW Beetle 1,2 TSI 77 kW |
17 775 € |
54,5 % |
8 087 € |
Stredná trieda
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
Mercedes-Benz C 180 |
33 558 € |
53,5 % |
15 604 € |
BMW 320d Touring |
37 650 € |
50,5 % |
18 638 € |
Audi A4 1,8 TFSI 88 kW |
28 100 € |
50 % |
14 050 € |
Vyššia stredná trieda (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
Audi A5 Sportback 2,0 TDU |
33 650 € |
51,5 % |
16 320 € |
Mercedes-Benz CLS 350 CDI |
65 628 € |
51 % |
32 158 € |
BMW 518d |
39 900 € |
49 % |
20 349 € |
Vyššia trieda (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Mercedes-Benz S 400 Hybrid |
86 334 € |
50 % |
43 167 € |
2. Porsche Panamera |
83 277 € |
47 % |
44 136 € |
3. BMW 730d |
75 100 € |
42 % |
43 558 € |
Športové kupé do 300 koní (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. BMW 220i Coupé |
29 950 e |
59 % |
12 279 € |
2. Mini Cooper Coupé |
21 200 € |
55,5 % |
9 434 € |
3. Porsche Cayman |
51 385 € |
55 % |
23 123 € |
Kabriolety do 300 koní (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Porsche Boxster |
49 243 € |
58,5 % |
20 435 € |
2. Mini Cooper S Roadster |
26 800 € |
57 % |
11 524 € |
3. BMW 420d Cabrio |
46 300 € |
56 % |
20 372 € |
Športové autá nad 300 koní (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Porsche Boxster S |
60 191 € |
58,5 % |
24 979 € |
2. Porsche Boxster 911 Targa 4 |
109 338 € |
56,5 % |
47 562 € |
3. BMW 435i Cabrio |
54 000 € |
55 % |
24 300 € |
Malé SUV (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Mini Paceman Cooper S |
27 600 € |
57,5 % |
11 730 € |
2. Dacia Duster dCi 90 4×2 |
13 890 € |
53,5 % |
6 458 € |
3. Suzuki SX4 2,0 DDiS 4×2 |
18 890 € |
53,5 % |
8 783 € |
Kompaktné SUV (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Toyota RAV4 2,0 D-4D 4×2 |
25 950 € |
57 % |
11 158 € |
2. Mercedes-Benz GLA 200 CDI |
32 130 € |
57 % |
13 815 € |
3. BMW X1 sDrive16d |
29 400 € |
56 % |
12 936 € |
Veľké SUV (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. BMW X5 sDrive25d |
52 100 € |
53,5 % |
24 226 € |
2. Mercedes-Benz ML 250 4Matic |
55 989 € |
53 % |
26 315 € |
3. Mercedes-Benz GL 350 4Matic |
73 125 € |
52,5 % |
34 734 € |
Minivany (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Fiat 500L 1,4 16v |
15 950 € |
54 % |
7 337 € |
2. Dacia Lodgy 1,6 MPI |
9 900 € |
53 % |
4 695 € |
3. Ford B-Max 1,4 |
15 950 € |
52 % |
7 658 € |
Kompaktné MPV (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. Mercedes-Benz B 160 CDI |
27 459 € |
55,5 % |
12 219 € |
2. Toyota Prius+ 1,8 VVT-i Hybrid |
29 900 e |
52,5 % |
14 202 € |
3. Citroën C4 Picasso HDi 90 |
22 490 € |
51,5 % |
10 907 € |
Veľké MPV (podľa straty v %)
Značka/Model |
Predajná cena (€) |
Zostatková hodnota (%) |
Strata hodnoty (€) |
1. VW Sharan TDI 85 kW |
31 750 € |
46,5 % |
16 986 € |
2. Fiat Freemont 2,4 VVT Aut. |
27 790 € |
45,5 % |
15 145 € |
3. Ford S-Max Trend 2,0 TDCi |
32 550 € |
44 % |
18 228 € |