
Spotreba udávaná výrobcami je čistou fikciou. To vieme už dávno. Dokázalo to množstvo testov rôznych organizácií. Odchýlky medzi normovanou a skutočnou spotrebou paliva nad 30 % nie sú žiadnou výnimkou. Najviac klamú hybridné autá, kde je rozdiel 25 %, za nimi sú diesely so 14-percentnou odchýlkou a potom autá spaľujúce benzín, kde je priemerná odchýlka 10 %. A situácia sa stále zhoršuje.
Automobilky nás ťahajú za nos
Kým v roku 2001 „žrali“ autá len o sedem percent viac, ako uvádzal výrobca, dnes sa tento údaj vyšplhal v priemere na neuveriteľných 23 %. Spôsobuje to nielen samotná metodika laboratórneho výpočtu spotreby, ktorá nemá nič spoločné s bežnou prevádzkou, ale aj rôzne triky, ku ktorým sa automobilky uchyľujú. To je však dávno známe. Koľko teda autá skutočne „žerú“? To ukazuje najnovšia štatistika Auto Bildu, ktorý zoradil 156 vozidiel v ôsmich triedach práve podľa ich apetítu.

Nemecký magazín používa vlastnú metodiku na meranie spotreby áut. A priznajme, tá má omnoho bližšie k realite. Nemerajú sa totiž len emisie, ale priamo konzumácia paliva, a to v reálnej premávke. Testovací okruh má 155 km, z toho 61 km tvoria okresné cesty, 40 kilometrov mestské komunikácie a 54 pripadá na diaľnice s neobmedzenou rýchlosťou. To umožňuje vyskúšať vozidlá aj pod plným zaťažením, no zároveň pri dodržiavaní dopravných predpisov. Pri meraní je tiež aktivovaná klimatizácia.
Spotrebovaný benzín či nafta sa po teste odmerajú jednoduchým, no najpresnejším spôsobom – dotankovaním do plna. Tým sa vylúčia akékoľvek nepresnosti palubných počítačov, ktoré vypočítavajú apetít vozidiel len nepriamo. Áno, môžete namietať, že vozidlá jazdia v rôznych klimatických podmienkach a za volantmi sedia rôzni šoféri. Iná je predsa spotreba v lete a iná v zime. Navyše má každý inú nohu na plyne. Podstatné však je, že k číslam, ktoré by boli k realite ešte bližšie, sa dopátrame len ťažko. Rebríček Auto Bildu možno teda považovať za jeden z vôbec najobjektívnejších.
Pod štyri litre len plug-in hybrid
A výsledok? So spotrebou pod štyri litre paliva na 100 km, ktorú dnes bežne nájdete v údajoch výrobcov, rozhodne nepočítajte. Zo 156 áut podliezla túto hranicu jedine Toyota Prius. Lenže s plug-in hybridnou technológiou. Do jej spotreby teda neboli započítané kilometre absolvované na elektrinu uloženú v akumulátoroch. Tých zvládne približne 20. Prius tiež vykázal jednu z najväčších odchýlok v normovanej a skutočnej spotreba – až 76 %! To je ďalší dôkaz, že hybridy, zvlášť plug-in hybridy, nás ťahajú poriadne za nos.

To, samozrejme, neznamená, že hybridné autá majú vysokú spotrebu. V rebríčku sa ich umiestnilo medzi najlepšími hneď niekoľko. Len deklarujú to, čo nie je možné dosiahnuť. Na efektivitu dieselov rozhodne nemajú. Účinnosť moderných naftových agregátov, zvlášť v kombinácii so štart-stop systémami a rekuperáciou brzdnej energie, je jednoducho nedostižná. A to už od vozidiel nižšej strednej triedy až po luxusné limuzíny či SUV a vany. Auto s vôbec najnižšou spotrebou, ak vynecháme japonský plug-in hybrid, je podľa rebríčka Auto Bildu Renault Clio 1,5 dCi.
V nižšej triede sa však výnimky predsa len nájdu. Taká Škoda Citigo, Seat Mii či dokonca Peugeot 108 s benzínovými 3-valcami spotrebujú menej paliva ako dieselový Fiat 500 1,3 MultiJet. Lenže pravda je aj to, že sú výrazne slabšie. Spotreba medzi štyrmi a piatimi litrami paliva však už začína byť realitou, no opäť s vôňou nafty. Pod hranicu piatich litrov sa dnes dokážu dostať nielen autá nižšej triedy, ale dokonca aj modely strednej triedy. Príkladom je BMW 320d Efficient Dynamic Edition, ktoré vystačí so 4,6 litrami, alebo Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFlex S&S, ktorý spotrebuje v reálnej premávke len o dva decilitre nafty viac.

Automaty porážajú manuálne prevodovky
Oba modely sú však vybavené eko balíčkami, napríklad lepšou aerodynamikou či pneumatikami s ultra nízkym valivým odporom. A takýchto áut s označeniami Ecomotive, ultra, Green tec či Blue Motion nájdete v zozname desiatky. To je aj odpoveď na otázku, či špeciálne verzie zamerané na nízku spotrebu majú reálny efekt. A zaujímavý je aj pohľad na vplyv prevodoviek. Ukazuje sa totiž, že moderné automaty s ôsmimi či deviatimi prevodovými stupňami dokážu v spotrebe poraziť manuálne „skrine“. Vidieť to najmä na modeloch vyššej strednej triedy, kde nenájdete ani jeden model v prvej desiatke s manuálom.
Napokon, pozrite si sami výsledky testov v nasledujúcich tabuľkách.
Trieda Mini

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec | 60 | 4,1 | 4,4 |
2. | Seat Mii 1,0 Ecomotive | 60 | 4,1 | 4,5 |
3. | Peugeot 108 Vti 68 | 69 | 3,8 | 4,6 |
3. | Fiat 500C 1,3 MultiJet 16v | 95 | 3,9 | 4,6 |
4. | VW Up BlueMotion | 75 | 4,2 | 4,8 |
5. | Citroën C1 Vti 68 | 69 | 4,1 | 4,9 |
6. | Toyota Aygo x-play touch | 69 | 4,1 | 5 |
6. | Kia Picanto 1,0 | 69 | 4,2 | 5 |
7. | VW Up 1,0 | 60 | 4,5 | 5,1 |
8. | Smart fortwo prime | 90 | 4,2 | 5,2 |
9. | Hyundai i10 1,0 Style | 67 | 4,7 | 5,3 |
9. | Škoda Citigo 1,0 MPI | 75 | 4,7 | 5,3 |
10. | Suzuki Celerio 1,0 Eco+ | 68 | 3,6 | 5,4 |
10. | Renault Twingo Se 70 S&S | 71 | 4,2 | 5,4 |
Nižšia trieda

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | Renault Clio Grandtour 1,5 Dci Energy S&S | 90 | 3,6 | 4,3 |
2. | Ford Fiesta 1,6 TDCi | 95 | 3,6 | 4,6 |
3. | Mitsubishi Spacestar 1,0 | 71 | 4,2 | 4,7 |
4. | Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i | 100 | 3,3 | 4,9 |
5. | VW Polo 1,2 TSI BlueMotion DSG | 90 | 4,7 | 5,2 |
5. | Mini Cooper D | 116 | 3,5 | 5,2 |
5. | Mitsubishi Spacetstar 1,2 Cler Tec | 80 | 4,3 | 5,2 |
5. | Peugeot 208 82 Vti | 100 | 3,3 | 4,9 |
6. | Ford Fiesta 1,0 EcoBoost S&S | 100 | 4,3 | 5,4 |
7. | Mitsubishi Space Star 1,0 Clear Tec Plus | 71 | 4 | 5,5 |
7. | Mazda 2 Skyactive-9 90 | 90 | 4,5 | 5,5 |
8. | Renault Clio Energy Tce 90 S&S | 90 | 4,5 | 5,6 |
8. | Ford Fiesta EcoBoost Powerschift | 100 | 4,9 | 5,6 |
9. | Honda Jazz 1,3 Dsi IMAHybrid | 88 | 4,5 | 5,7 |
9. | Peugeot 208 68 Vti | 68 | 4,3 | 5,7 |
9. | Nissan Micra 1,2 DUG.S | 98 | 4,3 | 5,7 |
9. | Kia Rio 1,2 16v | 84 | 4,7 | 5,7 |
10. | Ford Fiesta 1,0 S&S | 80 | 4,3 | 5,8 |
Nižšia stredná trieda

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota Prius Plug-in hybrid | 136 | 2,1 | 3,7 |
2. | Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency | 109 | 3,6 | 4,6 |
2. | Kia Ceed 1,6 CRDi 128 | 128 | 3,8 | 4,6 |
2. | Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 S&S | 99 | 3,4 | 4,6 |
3. | Nissan Pulsar 1,5 dCi Tekna | 110 | 3,6 | 4,8 |
3. | Volvo V40 D2 Summum | 115 | 3,8 | 4,8 |
4. | Mercedes-Benz A 160 CDI | 90 | 3,8 | 4,9 |
4. | Renault Mégane Energy dCi 110 S&S | 110 | 3,5 | 4,9 |
4. | Hyundai i30 CW 1,6 CRDI | 110 | 4,3 | 4,9 |
4. | VW Golf 1,6 TDI BlueMotion | 110 | 3,2 | 4,9 |
4. | Mazda 3 Skyactiv-D 150 | 150 | 4,1 | 4,9 |
5. | Seat Leon FR 2,0 TDI S&S | 150 | 4,2 | 5 |
5. | Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC | 120 | 3,9 | 5 |
5. | VW Golf Variant 2,0 TDI BlueMotion | 150 | 4,2 | 5 |
6. | Škoda Rapid 1,6 TDI Green tec | 105 | 4 | 5,1 |
6. | Citroën C4 BĺueHDi120 S&S | 120 | 3,8 | 5,1 |
7. | Mercedes-Benz A 220 CDI BlueEfficiecy 7G-DCT | 170 | 4,4 | 5,2 |
7. | Audi A3 Sportback 1,6 TDI ultra | 110 | 3,3 | 5,2 |
7. | Kia Ceed SW 1,6 CRDi 128 ISG | 128 | 4,4 | 5,2 |
7. | Toyota Auris 1,8 VVT-i Hybrid Touring Sports | 99 | 3,7 | 5,2 |
7. | Seat Leon 2,0 TDI S&S | 150 | 4,1 | 5,2 |
7. | Hyundai i30 1,6 CRDi blue | 128 | 3,7 | 5,2 |
7. | Hyundai i30 1,6 CRDi | 110 | 4,1 | 5,2 |
7. | Honda Civic 1,6 i-DTEC | 20 | 3,7 | 5,2 |
8. | Opel Astra 1,6 CDTi ecoFlex Soprt Tourer | 110 | 3,7 | 5,3 |
8. | Seat Leon 2,0 TDI S&S | 184 | 4,2 | 5,3 |
9. | VW Golf 2,0 TDI BlueMotion | 150 | 4,1 | 5,4 |
9. | Opel Astra 1,6 CDTi ecoFlex S&S | 110 | 3,7 | 5,4 |
9. | Peugeot 308 82 Vti | 82 | 5 | 5,4 |
9. | Ford Focus 1,5 TDCi S&S | 120 | 3,8 | 5,4 |
9. | Peugeot 308 1,6 BluHDi 120 S&S | 120 | 3,1 | 5,4 |
9. | Audi TT Coupé 2,0 TDI ultra | 184 | 4,2 | 5,4 |
9. | VW Sciroco 2,0TDI BlueMotion | 184 | 4,4 | 5,4 |
10. | Kia Ceed 1,6 CRDi 128 | 128 | 4,3 | 5,5 |
10. | BMW 220d Coupé AT | 184 | 4,2 | 5,5 |
10. | Volvo V40 D3 Momentum | 150 | 4,3 | 5,5 |
10. | VW Golf GTD BlueMotion | 184 | 4,2 | 5,5 |
10. | Mercedes-Benz A200 CDI 7G-DCT | 136 | 4,4 | 5,5 |
Stredná trieda

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | BMW 320d Efficient Dynamic Edition | 163 | 4,1 | 4,6 |
2. | Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFlex S&S | 140 | 3,7 | 4,8 |
3. | BMW 318d | 143 | 4,5 | 5 |
3. | BMW 316d | 116 | 4,5 | 5 |
4. | VW Passat 2,0 TDI BlueMotion | 150 | 4,1 | 5,1 |
5. | Renault Laguna Grandtour 2,0 dCi Energy S&S | 150 | 4,6 | 5,2 |
6. | Audi A4 Avant 2,0 TDI clen diesel | 150 | 5,1 | 5,4 |
6. | Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Green tec 4×4 Scout | 150 | 5,1 | 5,4 |
6. | BMW 325d AT | 218 | 4,6 | 5,4 |
6. | BMW 320d AT | 164 | 4,5 | 5,4 |
6. | Mazda 6 Combi Skyactive-D 150 i-Eloop | 150 | 4,2 | 5,4 |
7. | Mercedes-Benz C250 BlueTec 7G-Tronic | 204 | 4,3 | 5,5 |
8. | Opel Insignia 2,0 CDTI Sport Tourer ecoFlex | 140 | 3,9 | 5,6 |
8. | Audi A4 Avant 2,0 TDI clean diesel | 190 | 4,6 | 5,6 |
9. | Peugeot 508 BlueHDi 150 S&S | 150 | 4,2 | 5,8 |
9. | Hyundai i40 1,7 CRDi | 136 | 5,1 | 5,8 |
10. | Infiniti Q50 2,2d AT | 170 | 4,9 | 5,9 |
10. | Kia Optima 1,7 CRDi EcoDynamics | 136 | 4,9 | 5,9 |
Vyššia stredná trieda

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | BMW 520d AT | 190 | 4,1 | 5,5 |
1. | Audi A6 2,0 TDI ultra S tronic | 190 | 4,4 | 5,5 |
1. | Mercedes-Benz E220 BlueTec 9G-Tronic | 170 | 4,5 | 5,5 |
2. | Volvo S80 D4 Geartronic | 181 | 4,5 | 5,6 |
3. | Mercedes-Benz E200 BlueTec 7G-Tronic | 136 | 4,9 | 5,7 |
4. | Audi A6 Avant 2,0 TDI ultra S tronic | 190 | 4,5 | 6,1 |
5. | BMW 530d AT | 258 | 5,1 | 6,3 |
5. | Jaguar XF 2,2 Diesel Sportbrake | 200 | 5,1 | 6,3 |
5. | BMW 520d Touring AT | 190 | 4,5 | 6,3 |
6. | Mercedes-Benz E250 T BlueTec 9g-Tronic | 204 | 4,9 | 6,4 |
7. | Mercedes-Benz E350 BlueTec 9G-Tronic | 258 | 5,1 | 6,6 |
8. | BMW 535d AT | 313 | 5,4 | 6,7 |
9. | BMW 530d Gran Turismo AT | 258 | 5,8 | 6,8 |
10. | Audi A6 3,0 TDI Quattro S tronic | 72 | 5,1 | 7,2 |
Vyššia trieda

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | Audi A7 3,0 TDI ultra S tronic | 218 | 4,7 | 6,7 |
2. | BMW 640d Gran Coupé | 313 | 5,7 | 7 |
3. | Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350d 9G-Tronic | 258 | 5,7 | 7,1 |
4. | BMW 730d Blue Performance | 258 | 6,6 | 7,9 |
5. | BMW 750d xDrive Blue Performance | 381 | 6,4 | 8,5 |
6. | Mercedes-Benz S500e L 7G-Tronic | 442 | 2,8 | 8,6 |
7. | BMW 640i Coupé | 320 | 7,7 | 9,4 |
8. | BMW 750i | 450 | 8,6 | 10,1 |
9. | Mercedes-Benz S 500 7G-Tronic | 455 | 8,6 | 11,1 |
10. | Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic 7G-Tronic | 455 | 9,4 | 11,6 |
SUV a crossovery

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | Renaut Captur dCi 90 Rnergy S&S | 90 | 3,6 | 5,1 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4×4 | 120 | 4,4 | 5,2 |
3. | Mini Countryman Cooper D All4 | 112 | 4,7 | 5,3 |
3. | Mini Countryman One D | 90 | 4,4 | 5,2 |
4. | Suzuki Vitara 1,6 DDiS Allgrip | 120 | 4,2 | 5,4 |
5. | Nissan Juke 1,5 dCi | 110 | 4 | 5,7 |
5. | Mini Countryman Cooper SD All4 | 143 | 4,9 | 5,7 |
5. | Mercedes-Benz GLA 200 CDI 7G-DCT | 136 | 4,3 | 5,7 |
6. | VW Tiguan 2,0 TDI BlueMtion | 110 | 5,3 | 5,8 |
7. | Nissan Qashqai 1,6 dCi All-Mode 4×4i | 130 | 4,9 | 5,9 |
7. | Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD | 120 | 4,7 | 5,9 |
7. | Mini Countryman Coopr D | 112 | 4,4 | 5,9 |
7. | Peugeot 2008 82 Vti | 82 | 4,9 | 5,9 |
8. | Mini Countryman Cooper SD | 143 | 4,5 | 6 |
8. | Audi Q3 2,0 TDI | 150 | 4,6 | 6 |
8. | Jeep Cherokee 2,0 Multijet Longitude | 140 | 5,3 | 6 |
9. | Toyota RAV4 2,0 D-4D 4×2 S&S | 124 | 4,9 | 6,1 |
9. | Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4?atic 7G-DCT | 170 | 5,1 | 6,1 |
10. | Renault Captur Tce 90 Energy S&S | 90 | 5 | 6,2 |
10. | Nissan X-Trail 1,6 dCi All-Mode 4×4i | 130 | 5,3 | 6,2 |
MPV

Poradie | Značka/Model | Výkon (k) | Spotreba výrobcu (l/100 km) | Skutočná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-Benz B180 CDI | 109 | 4,1 | 5 |
2. | Opel Meriva 1,6 CDTI ecoFlex S&S | 136 | 4,4 | 5,1 |
3. | Renault Grand Scénic 1,6 dCi 130 S&S | 130 | 4,5 | 5,2 |
3. | Ford B-Max 1,6 TDCi | 95 | 4 | 5,2 |
4. | Mercedes-Benz B200 CDI BlueEfficiency | 170 | 4,4 | 5,4 |
4. | Toyota Prius+ | 136 | 4,1 | 5,4 |
4. | VW Golf Sportsvan 2,0 TDI BlueMotion | 150 | 4,3 | 5,4 |
5. | Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi ecoFlex | 136 | 4,1 | 5,5 |
5. | Kia Venga 1,6 CRDi 128 | 128 | 4,7 | 5,5 |
6. | Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 | 107 | 4,4 | 5,6 |
7. | Toyota Verso 1,6 D-4D 7 sedadiel S&S | 112 | 4,5 | 5,7 |
7. | Mercedes-Benz B200 CDI | 136 | 4,3 | 5,7 |
7. | Citroën Grand C4 Picasso BluHDi 150 EAT6 | 150 | 4,3 | 5,7 |
7. | BMW 218d Active Tourer AT | 150 | 4,1 | 5,7 |
7. | Seat Altea 2,0 TDI | 140 | 4,9 | 5,7 |
7. | Hyundai ix20 1,6 CRDi | 116 | 4,7 | 5,7 |
7. | Opel Meriva 1,6 CDTi ecoFlex S&S | 110 | 4 | 5,7 |
8. | Kia Carens 1,7 CRDi Vision | 136 | 5 | 5,9 |
8. | BMW 218d Active Tourer AT | 150 | 4,1 | 5,9 |
9. | BMW 220d Active Tourer xDrive A | 190 | 4,6 | 6 |
9. | VW Golf Sportsvab 1,4 TSI BlueMotion | 125 | 5,6 | 6 |
9. | Ford B-Max 1,0 EcoBoost Titanium | 100 | 4,9 | 6 |
10. | Citroën Grand Picasso BluHDi 150 AT | 150 | 4,5 | 6,1 |