Briti sú maniaci do karavaningu. Niet divu, že práve za kanálom La Manche sa každoročne uskutočňuje najrenomovanejšia európska anketa o najlepšie ťažné auto. Nejde len o nejakú čitateľskú súťaž. Autá hodnotí odborná porota so zástupcami britského Caravan Clubu a novinármi z magazínov Wat Car? a Practical Caravan. A to na základe jazdných testov, ktoré dajú prihláseným autám na testovacej trati poriadne zabrať. Pochopiteľne so zapriahnutými prívesmi.
Vozidlá sú hodnotené v rôznych disciplínach. Napríklad v zrýchlení s prívesom z 30 na 60 míľ/h (48 – 96 km/h), v prudkom núdzovom brzdení s prívesom, v rozbehu do svahu, cúvaní, celkovej ovládateľnosti aj ovládateľnosti pri vyhýbacích manévroch. Hodnotí sa tiež vhodnosť prevodovky, veľkosť batožinového priestoru a obsluha ťažného zariadenia. V deviatom ročníku si odnáša zlato z 37 prihlásených áut nový VW Passat Variant 2,0 TDI DSG.
No víťazov v jednotlivých triedach je až deväť. Autá sú totiž rozdelené do hmotnostných kategórií. A potom sú tu ešte tri zvláštne ceny. Passatu sa podarilo zabodovať hneď v troch kategóriách. S motorom 2,0 TDI DSG je celkovým víťazom, víťazom v hmotnostnej triede od 1 400 do 1 540 kg a v triede s hmotnosťou 1 700 až 1 899 kg zas dostala cenu jeho výkonnejšia verzia s pohonom oboch náprav 2,0 Bi-TDi 4Motion. Obe zvládnu príves s hmotnosťou dvoch ton.
Porota označila správanie Passatu za príkladné. Brzdná dráha z rýchlosti 50 km/h je len 10,3 metra, stabilita pri rýchlosti 100 km/h je bezchybná a rovnako veľkú pochvalu si zaslúžil systém Trailer Assist, ktorý vám pomôže s komplikovaným cúvaním. „Starý Passat bol dobrý, ale ten nový je ešte lepší. Vidieť, že Volkswagen nebral na ľahkú váhu potreby vodičov, ktorí holdujú karavaningu,“ konštatuje sa v tlačovej správe.
Ďalšími víťazmi v hmotnostných triedach sú Škoda Octavia 2,0 TDI, teda opäť člen koncernovej rodiny, Mazda CX-5 2,2 AWD, pri ktorej porota ocenila vylepšenia počas nedávnej modernizácie, a v najťažšej triede opäť Land Rover Discovery 3,0 SDV6. Pri ňom porota vyzdvihla najmä príkladné zvládanie vyhýbacích manévrov. Najekonomickejším ťažným autom sa stalo Volvo V40 Cross Country D4 s motorom Drive-E a novou automatickou prevodovkou.
Medzi najľahšími autami dostal špeciálnu cenu Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi. Absolútnu dominanciu dieselov narušil jedine nový Ford Mondeo 1,5 EcoBoost, ktorý označila porota za najlepšie ťažné auto s benzínovým motorom. Pri teste stúpania však Mondeo v porovnaní s dieselmi predsa len ukázalo svoje limity. Kredit súťaže zvyšuje vyhlasovanie výsledkov priamo v centrále Kráľovského autoklubu (RAC) v Londýne. Pre úplnosť spomeňme, že vlani si zlato odniesol Seat Leon ST 2,0 TDI a rok pred ním Škoda Superb Combi 4×4.
Výsledky Tow Car Awards 2015
Kategória | Víťaz |
---|---|
Celkový víťaz | VW Passat Variant 2,0 TDI DSG |
do 1 400 kg | Škoda Octavia 2,0 TDI |
1 400 až 1 549 kg | VW Passat Variant 2,0 TDI DSG |
1 550 až 1 699 kg | Mazda CX-5 2,2D AWD |
1 700 až 1 899 kg | VW Passat Variant 2,0 BiTDI 4Motion DSG |
nad 1 900 kg | Land Rover Discovery 3,0 SDV6 |
Zelené auto | Volvo V40 Cross Country D4 |
Najlepšie benzínové auto | Ford Mondeo 1,5 EcoBoost |
Najlepšie ultraľahké auto | Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 |