Nemecký autoklub ADAC zostavil rebríček najstratovejších modelov áut. Na tých najhorších prerobíte už rok po kúpe viac ako 20 %. Pri tých najlepších len desať. Parkuje niektoré z nich aj vo vašej garáži?
Foto: Spw
Vlastniť auto znamená prichádzať o peniaze. Ročná strata z amortizácie sa pohybuje od približne ôsmich do 26 % ceny auta. Záleží na značke, modeli aj verzii.
Len nedávno sme vám priniesli rebríček 45 áut, ktoré si s vekom držia najlepšie svoju hodnotu. Tak relatívne, ako aj z pohľadu absolútnej straty v eurách. Zverejnil ho nemecký Focus. Teraz tu máme celkom opačný pohľad na vec – 90 áut, ktorých kúpe by ste sa mali radšej vyhnúť. Na svojej cene strácajú totiž s plynúcim časom najviac. A netreba zabúdať, že strata hodnoty je najväčšou položkou vašej mobility. Väčšou ako výdavky za servis či palivo. Priemerná ročná strata sa pohybuje podľa rôznych štatistík od osem až do 26 %. Pri výbere nového auta by vás mal preto tento faktor zaujímať možno viac ako dizajn alebo spotreba.
Foto: Opel
Opel Astra V rebríčku nemeckého ADAC-u je „kráľom“ najväčšej straty Opel Astra 1,6 Selection. Len v prvom roku vlastnenia stratí jej majiteľ 23,1 % z nadobúdacej ceny. Z rodinného rozpočtu mu ubudne 3 986 eur.
Za nasledujúcou štatistikou stojí najväčší nemecký autoklub ADAC. Rozdiel v porovnaní s rebríčkom Focusu je v tom, že sleduje vozidlá po jednotlivých verziách. Vyjadruje pritom predpokladanú amortizáciu po jednom roku vlastníctva nového auta a najazdení 15 000 kilometrov. Vychádza síce z nemeckých cien a reálií, ale tie zas nie sú od tých slovenských až tak vzdialené. Ponuka áut a imidž jednotlivých značiek, ktorý tiež výrazne ovplyvňuje zostatkovú hodnotu vozidla, sú veľmi podobné. Azda s výnimkou značiek Škoda či Kia, ktoré považujeme v našich končinách tak trochu za domáce.
Foto: BMW
BMW 760Li Z pohľadu straty v eurách je rekordérom BMW 760Li M Sportpacket Steptronic. Za rok padne jeho hodnota o 30 000 eur. To je cena kráľovsky vybaveného nového auta nižšej strednej triedy alebo skromnejšej verzie modelu strednej triedy.
Spomínané rozlišovanie jednotlivých verzií modelov je veľmi dôležité a zvyšuje váhu údajov. A to z jednoduchého dôvodu. Strata hodnoty sa totiž nedá vyjadriť objektívne pre celý modelový rad. Uveďme príklad. Škoda Superb 1,4 TSI sa nachádza v rebríčku kategórie vyššej strednej triedy (podľa nemeckej kategorizácie) s ročnou stratou 20,6 % na deviatej priečke, teda medzi najhoršími, kým jej sestra vo verzii 2,0 TDI 4×4 Laurin&Clement je s ročnou stratou len ôsmich percent autom, ktoré si drží hodnotu najlepšie zo všetkých áut danej štatistiky. Takže tabuľky nehovoria o tom, že si nemáte kupovať Superb alebo Opel Astra, ktorý je vo verzii 1,6 Selection na absolútnom chvoste, ale ktoré verzie sú z hľadiska straty hodnoty najrizikovejšie.
Foto: Smart
Smart Fotwo Smart Fortwo obsadil v rôznych verziách hneď prvých desať priečok triedy mikroáut. Najviac stratíte percentuálne na naftovej verzii Cabrio 0,8 cdi ( 19,4 %) a z pohľadu straty v eurách zas na elektroverzii Cabrio Electric drive v úprave Brabus (5 904 €)
Ako ukazujú tabuľky, najrýchlejšou relatívnou stratou, teda ročným poklesom hodnoty vyjadrenom percentuálne, trpia modely, ktoré predstavujú základ ponuky modelového radu. Väčšinou ide o „firemné“ autá s minimálnou výbavou a základnou motorizáciou. Jednoducho, takéto auto sa po roku predáva ťažšie. Ľudia skôr hľadajú jazdené autá s vyššou mierou komfortu a vyšším výkonom. A nie je to len prípad spomínanej Astry či Škody Octavia 1,2 TSI, ale aj prémiových áut vyšších segmentov. Napríklad Audi A6 1,8 TSI, VW Passat 1,4 TSI, Fordu Mondeo s trojvalcovým motorom 1,0 EcoBoost alebo Mercedesu-Benz E200. Zaujímavá je tiež prítomnosť verzií zameraných na nižšiu spotrebu paliva. Ako ecoFlex od Opla, BlueMotion od Volkswagenu či ultra od Audi.
Nájdete tu však aj autá, ktoré nedostatkom luxusu ani výkonu rozhodne netrpia. No napriek tomu si pri druhotnom predaji hľadajú majiteľov oveľa ťažšie ako tie ostatné. Znevýhodňuje ich napríklad vysoká spotreba paliva. Dobrý príkladom je Volkswagen Phaeton V8 4Motion Tiptronic, BMW 760i s dvanásťvalcom pod kapotou alebo predĺžený Mercedes-Benz S600. Ich ročná strata sa pohybuje na úrovni takmer 20 %, čo vzhľadom na ich cenu znamená aj to, že sú tiež „kráľmi“ z pohľadu absolútnej straty hodnoty. Po roku vlastníctva prídete o 20– až 30-tisíc eur. A to aj v prípade, ak by stáli celý čas v garáži. Samozrejme, rebríček ADAC-u nie je nepriestrelný.
Jeho najslabšou stránkou je fakt, že autá sa v skutočnosti nepredávajú za ceny štandardných cenníkov, o ktoré sa štatistika opiera. Takmer každý predajca poskytuje zákazníkom zľavu. Tá sa môže pri akciových ponukách pokojne pohybovať aj na desiatich percentách. A to môže poradie, najmä to z pohľadu absolútnej straty v eurách, poriadne prehádzať. Nič objektívnejšie však k dispozícii zatiaľ nemáme. Pozrite si aj vy, či ste sa rozhodli správne, alebo vám v garáži stojí „ekonomická katastrofa“. V nasledujúcich tabuľkách uvádzame poradie 40 najstratovejších áut (v %) bez rozdielu tried a 90 vozidiel zoradených podľa jednotlivých kategórií.
Autá s najväčšou relatívnou stratou hodnoty (%)
Foto: Opel
Opel Astra Opel Astra
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Opel Astra 1,6 Selection |
17 200 |
3 984 |
23,10% |
2. |
VW Phaeton V8 4Motion Tiptronic |
89 400 |
19 718 |
22,10% |
3. |
VW Golf 1,2 TSI BlueMotion Trendline |
18 550 |
4 040 |
21,80% |
4. |
Opel Astra 1,4 Turbo ecoFlex S&S Selection |
20 765 |
4 512 |
21,70% |
5. |
Škoda Rapid 1,2 Active |
14 170 |
3 072 |
21,70% |
6. |
Audi A6 1,8 TFSI |
39 000 |
8 400 |
21,50% |
7. |
Opel Insignia 1,4 Turbo ecoFlex S&S Edition |
26 835 |
5 772 |
21,50% |
8. |
Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition |
18 990 |
4 080 |
21,50% |
9. |
Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB 16v Impression |
19 950 |
4 284 |
21,50% |
10. |
Volvo S60 T3 |
28 150 |
6 036 |
21,40% |
11. |
Audi A6 2,0 TDI ultra |
39 700 |
8 508 |
21,40% |
12. |
Ford Mondeo 1,0 EcoBoost Trend |
25 400 |
5 436 |
21,40% |
13. |
BMW 530d Gran Turismo Luxury Line Steptronic |
32 700 |
6 972 |
21,30% |
14. |
Volvo V70 T4 Linje Classic |
36 000 |
7 668 |
21,30% |
15. |
VW Phaeton V6 TDI 4Motion Tiptronic |
72 500 |
15 360 |
31,20% |
16. |
Volvo S60 D2 |
28 900 |
6 120 |
21,20% |
17. |
VW Phaeton V6 FSI 4Motion Tiptronic |
77 400 |
16 296 |
21,10% |
18. |
Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend |
19 110 |
4 020 |
21,00% |
19. |
BMW 520i |
41 200 |
8 664 |
21,00% |
20. |
BMW 518d |
40 400 |
8 448 |
20,90% |
21. |
Opel Insignia 1,6 DI Turbo ecoFlex S&S Edition |
28 995 |
6 024 |
20,80% |
22. |
Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition |
22 090 |
4 572 |
20,70% |
23. |
Mercedes-Benz E 200 Elegance 7G-Tronic Plus |
46 929 |
9 696 |
20,70% |
24. |
VW Beetle 1,2 TSI BlueMotion |
18 150 |
3 744 |
20,60% |
25. |
Ford Mondeo Turnier 1,0 EcoBoost Trend |
26 400 |
5 436 |
20,60% |
26. |
Volvo S80 T4 Momentum Powershift |
41 630 |
8 568 |
20,60% |
27. |
Volvo V60 T3 |
29 750 |
6 108 |
20,50% |
28. |
Ford Ka 1,2 S&S Ambiente |
9 310 |
4 152 |
20,40% |
29. |
Ford Focus 1,0 EcoBoost S&S Trend |
20 310 |
4 152 |
20,40% |
30. |
Opel Cascada 1,4 Turbo Edition |
26 320 |
5 376 |
20,40% |
31. |
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Trend |
27 150 |
5 532 |
20,40% |
32. |
Citroën C3 PureTech 68 Attraction |
12 590 |
2 556 |
20,30% |
33. |
Audi A4 1,8 TFSI |
28 850 |
5 844 |
20,30% |
34. |
Seat Toledo 1,2 TSI Reference |
16 320 |
3 300 |
20,20% |
35. |
Audi A7 Sportback 2,0 TFSI S tronic |
52 000 |
10 512 |
20,20% |
36. |
VW Golf Spotsvan 1,2 TSI BlueMotion Trendline |
19 975 |
4 032 |
20,20% |
37. |
Seat Mii ,0 Reference |
9 310 |
1 872 |
20,10% |
38. |
Renault Laguna 2,0 16v 140 Limited |
24 490 |
4 896 |
20,00% |
39. |
Audi A8 3,0 TDI Quattro Tiptronic |
77 600 |
15 552 |
20,00% |
40. |
Audi A8 2,0 TFSI Hybrid Quattro Tiptronic |
84 300 |
16 848 |
20,00% |
Mikroautá
Foto: Smart
Smart Fotwo Smart Fotwo
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Smart Fortwo Cabrio 0,8 cdi pure softip |
15 245 |
2 952 |
19,40% |
2. |
Smart Fortwo Cabrio 1,0 mhd pure softip |
13 985 |
2 652 |
19,00% |
3. |
Smart Fortwo Cabrio 1,0 turbo pulse softip |
16 035 |
2 904 |
18,10% |
4. |
Smart Fortwo Cabrio Electric drive |
26 770 |
4 836 |
18,10% |
5. |
Smart Fortwo Coupé Electric drive |
23 680 |
4 260 |
18,00% |
6. |
Smart Fortwo Cabrio Electric drive Brabus |
33 080 |
5 904 |
17,80% |
7. |
Smart Fortwo Coupé 1,0 |
10 335 |
1 824 |
17,60% |
8. |
Smart Fortwo Cabrio 0,8 cdi passion softouch |
17 445 |
3 036 |
17,40% |
9. |
Smart Fortwo Cabrio 1,0 turbo passion softouch |
16 755 |
2 844 |
17,00% |
10. |
Smart Fortwo Cabrio 1,0 mhd passion softouch |
16 185 |
2 724 |
16,80% |
Malé autá
Foto: Ford
Ford Ka Ford Ka
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Ford Ka 1,2 S&S Ambiente |
9 310 |
1 908 |
20,50% |
2. |
Seat Mii 1,0 Reference |
9 310 |
1 872 |
20,10% |
3. |
Škoda Citigo 1,0 Active |
9 690 |
1 932 |
19,90% |
4. |
Seat Mii 1,0 Ecomotive Reference |
9 710 |
1 932 |
19,90% |
5. |
Citroën C1 Vti 68 Live |
9 650 |
1 920 |
19,90% |
6. |
Kia Picanto 1,0 Edition7 |
9 990 |
1 944 |
19,50% |
7. |
Toyota Aygo 1,0 x |
9 950 |
1 884 |
18,90% |
8. |
Mitsubishi i-MiEV (EV) |
23 790 |
4 464 |
18,80% |
9. |
Fiat Panda 1,2 8V pop |
9 990 |
1 872 |
18,70% |
10. |
Citroën C-Zero (EV) Tendance |
25 883 |
4 848 |
18,70% |
Nižšia trieda
Foto: Citroen C3
Citroen C3 Citroen C3
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Citroën C3 PurTech 68 Attraction |
12 590 |
2 556 |
20,30% |
2. |
Fiat Punto 1,2 8v Pop |
11 590 |
2 316 |
20,00% |
3. |
Dacia Sandero 1,2 16v 75 Ambiance |
7 590 |
1 488 |
19,60% |
4. |
Seat Ibiza SV 1,2 12v Reference |
10 990 |
2 148 |
19,50% |
5. |
Ford Fiesta 1,0 S&S Trend |
13 250 |
2 520 |
19,00% |
6. |
Citroën C3 Picasso Vti 95 Attraction |
15 340 |
2 904 |
18,90% |
7. |
Lada Kalina 1,6 8v |
7 490 |
1 404 |
18,70% |
8. |
Fiat Punto 0,9 8v TwinAir S&S Pop |
14 290 |
2 652 |
18,60% |
9. |
Lada Granta 1,6 8v 2190 |
6 750 |
1 240 |
18,50% |
10. |
Ford B-Max 1,4 Trend |
17 000 |
3 132 |
18,40% |
Nižšia stredná trieda
Foto: Opel
Opel Astra Opel Astra
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Opel Astra 1,6 Selection |
17 260 |
3 984 |
23,10% |
2. |
VW Golf 1,2 TSI BlueMotion Trendline |
18 550 |
4 044 |
21,80% |
3. |
Opel Astra 1,4 Turbo ecoFlex S&S Selection |
20 765 |
4 512 |
21,70% |
4. |
Škoda Rapid 1,2 Active |
14 170 |
3 072 |
21,70% |
5. |
Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB Impression |
19 950 |
4 284 |
21,50% |
6. |
Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend |
19 110 |
4 020 |
21,00% |
7. |
VW Beetle 1,2 TSI BlueMotion |
18 150 |
3 744 |
20,60% |
8. |
Seat Toledo 1,2 TSI Reference |
16 320 |
3 300 |
20,20% |
9. |
VW Golf Sportsvan 1,2 TSI BlueMotion Trendline |
19 975 |
4 032 |
20,20% |
10. |
Ford C-Max 1,0 EcoBoost S&S Trend |
20 850 |
4 176 |
20,00% |
11. |
Dacia Logan MCV 1,2 16v 75 Ambiance |
8 680 |
1 728 |
19,90% |
12. |
Lada Taiga 1,7i 4×4 |
9 990 |
1 968 |
19,70% |
13. |
Fiat Sedici 1,6 16v My Sedici 4×2 |
15 890 |
3 096 |
19,50% |
14. |
VW Jetta 1,2 TSI BlueMotion |
22 250 |
4 270 |
19,20% |
15. |
Ford Grand C-Max 1,0 EcoBoost S&S Trend |
23 350 |
4 476 |
19,20% |
16. |
Nissan Leaf Visia (EV) |
29 690 |
5 676 |
19,10% |
17. |
Ford Kuga 1,5 EcoBoost S&S Trend 4×2 |
24 800 |
4 728 |
19,10% |
18. |
VW Golf 1,0 TSI BlueMotion Trendline DSG7 |
23 225 |
4 392 |
18,90% |
19. |
Renault Mégane 1,6 16v 110 Limited |
17 200 |
3 252 |
18,90% |
20. |
Dacia Lodgy 1,6 MPI LPG 85 Picknic |
11 490 |
2 172 |
18,90% |
Stredná trieda
Foto: Opel
Opel Insignia Opel Insignia
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Opel Insignia 1,4 Turbo ecoFlex S&S Edition |
26 835 |
5 772 |
21,50% |
2. |
Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition |
18 990 |
4 080 |
21,50% |
3. |
Volvo S60 T3 |
28 150 |
6 036 |
21,40% |
4. |
Ford Mondeo 1,0 EcoBoost Trend |
25 400 |
5 436 |
21,40% |
5. |
Volvo S60 T3 |
28 550 |
6 096 |
21,30% |
6. |
Volvo S60 D2 |
28 900 |
6 120 |
21,20% |
7. |
Opel Insignia 1,6 DI Turbo ecoFlex S&S Edition |
28 995 |
6 024 |
20,80% |
8. |
Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition |
22 092 |
4 572 |
20,70% |
9. |
Ford Mondeo Turnier 1,0 EcoBoost Trend |
26 400 |
5 436 |
20,60% |
10. |
Volvo V60 T3 |
29 750 |
6 108 |
20,50% |
11. |
Opel Cascada 1,4 Turbo Edition |
26 320 |
5 376 |
20,40% |
12. |
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Trend |
27 150 |
5 532 |
20,40% |
13. |
Audi A4 1,8 TFSI Attraction |
28 850 |
5 844 |
20,30% |
14. |
Renault Laguna 2,0 16v 140 Limited |
24 490 |
4 896 |
20,00% |
15. |
Ford Mondeo 1,5 TDCi Trend |
28 450 |
5 592 |
19,70% |
16. |
Ford Galaxy 1,6 EcoBoost Titanium |
34 770 |
6 816 |
19,60% |
17. |
Lancia Voyager 3,6 V6 Pentastar Gold AT |
41 690 |
8 172 |
19,60% |
18. |
Renault Laguna Grandtour 2,0 16v 140 Limited |
25 490 |
4 980 |
19,50% |
19. |
Ford S-Max 2,0 EcoBoost Titanium |
35 950 |
6 996 |
19,50% |
20. |
VW Passat 1,4 TSI BlueMotion Trendline |
26 075 |
5 052 |
19,40% |
Vyššia stredná trieda
Foto: Audi
Audi A6 Audi A6
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
Audi A6 1,8 TFSI |
39 000 |
8 400 |
21,50% |
2. |
Audi A6 2,0 TDI ultra |
39 700 |
8 508 |
21,40% |
3. |
BMW 530d Gran Turismo Luxury Line AT |
32 700 |
6 972 |
21,30% |
4. |
Volvo V70 T4 Linje Classic |
36 000 |
7 662 |
21,30% |
5. |
BMW 520i |
41 200 |
8 664 |
21,00% |
6. |
Volvo V70 D2 Linje Classic |
33 500 |
7 020 |
21,00% |
7. |
Mercedes-Benz E 200 7G-Tronic Plus |
44 983 |
9 408 |
20,90% |
8. |
BMW 518d |
40 400 |
8 448 |
20,90% |
9. |
Škoda Superb 1,4 TSI Ambition |
27 090 |
5 592 |
20,60% |
10. |
Volvo S80 T4 Momentum Powerschift |
41 630 |
8 568 |
20,60% |
Luxusné autá
Foto: Volkswagen
Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton
Poradie |
Model |
Cena (€) |
Strata hodnoty (€) |
Strata hodnoty v (%) |
1. |
VW Phaeton V8 4Motion Tiptronic |
89 400 |
19 716 |
22,10% |
2. |
VW Phaeton V6 TDI 4Motion Tiptronic |
72 500 |
15 360 |
21,20% |
3. |
VW Phaeton V6 FSI 4Motion Tiptronic |
77 400 |
16 296 |
21,10% |
4. |
Audi A8 3,0 TDI Quattro Tiptronic |
77 600 |
15 552 |
20,00% |
5. |
Audi A8 2,0 TFSI Hybrid Quattro Tiptronic |
84 300 |
16 848 |
20,00% |
6. |
BMW 760Li M Sportpacket Steptronic |
151 400 |
30 036 |
19,80% |
7. |
BMW 760i V12 Steptronic |
138 700 |
27 642 |
19,50% |
8. |
Audi S8 cod Quattro Tiptronic |
116 900 |
22 356 |
19,10% |
9. |
Lexus LS 460 Luxury AWD AT |
108 300 |
20 604 |
19,00% |
10. |
Mercedes-Benz S 600 Long 7G-Tronic Plus |
109 778 |
19 392 |
17,70% |