ADAC: 90 áut, na ktorých prerobíte najviac. Máte aj vy také v garáži?

17.06.2015 06:00
Ilustračná snímka
Vlastniť auto znamená prichádzať o peniaze. Ročná strata z amortizácie sa pohybuje od približne ôsmich do 26 % ceny auta. Záleží na značke, modeli aj verzii. Autor:

Nemecký autoklub ADAC zostavil rebríček najstratovejších modelov áut. Na tých najhorších prerobíte už rok po kúpe viac ako 20 %. Pri tých najlepších len desať. Parkuje niektoré z nich aj vo vašej garáži?

Len nedávno sme vám priniesli rebríček 45 áut, ktoré si s vekom držia najlepšie svoju hodnotu. Tak relatívne, ako aj z pohľadu absolútnej straty v eurách. Zverejnil ho nemecký Focus. Teraz tu máme celkom opačný pohľad na vec – 90 áut, ktorých kúpe by ste sa mali radšej vyhnúť. Na svojej cene strácajú totiž s plynúcim časom najviac. A netreba zabúdať, že strata hodnoty je najväčšou položkou vašej mobility. Väčšou ako výdavky za servis či palivo. Priemerná ročná strata sa pohybuje podľa rôznych štatistík od osem až do 26 %. Pri výbere nového auta by vás mal preto tento faktor zaujímať možno viac ako dizajn alebo spotreba.

V rebríčku nemeckého ADAC-u je „kráľom“...
V rebríčku nemeckého ADAC-u je „kráľom“ najväčšej straty Opel Astra 1,6 Selection. Len v prvom roku vlastnenia stratí jej majiteľ 23,1 % z nadobúdacej ceny. Z rodinného rozpočtu mu ubudne 3 986 eur. Autor: Opel

Za nasledujúcou štatistikou stojí najväčší nemecký autoklub ADAC. Rozdiel v porovnaní s rebríčkom Focusu je v tom, že sleduje vozidlá po jednotlivých verziách. Vyjadruje pritom predpokladanú amortizáciu po jednom roku vlastníctva nového auta a najazdení 15 000 kilometrov. Vychádza síce z nemeckých cien a reálií, ale tie zas nie sú od tých slovenských až tak vzdialené. Ponuka áut a imidž jednotlivých značiek, ktorý tiež výrazne ovplyvňuje zostatkovú hodnotu vozidla, sú veľmi podobné. Azda s výnimkou značiek Škoda či Kia, ktoré považujeme v našich končinách tak trochu za domáce.

Z pohľadu straty v eurách je rekordérom BMW...
Z pohľadu straty v eurách je rekordérom BMW 760Li M Sportpacket Steptronic. Za rok padne jeho hodnota o 30 000 eur. To je cena kráľovsky vybaveného nového auta nižšej strednej triedy alebo skromnejšej verzie modelu strednej triedy. Autor: BMW

Spomínané rozlišovanie jednotlivých verzií modelov je veľmi dôležité a zvyšuje váhu údajov. A to z jednoduchého dôvodu. Strata hodnoty sa totiž nedá vyjadriť objektívne pre celý modelový rad. Uveďme príklad. Škoda Superb 1,4 TSI sa nachádza v rebríčku kategórie vyššej strednej triedy (podľa nemeckej kategorizácie) s ročnou stratou 20,6 % na deviatej priečke, teda medzi najhoršími, kým jej sestra vo verzii 2,0 TDI 4×4 Laurin&Clement je s ročnou stratou len ôsmich percent autom, ktoré si drží hodnotu najlepšie zo všetkých áut danej štatistiky. Takže tabuľky nehovoria o tom, že si nemáte kupovať Superb alebo Opel Astra, ktorý je vo verzii 1,6 Selection na absolútnom chvoste, ale ktoré verzie sú z hľadiska straty hodnoty najrizikovejšie.

Smart Fortwo obsadil v rôznych verziách hneď...
Smart Fortwo obsadil v rôznych verziách hneď prvých desať priečok triedy mikroáut. Najviac stratíte percentuálne na naftovej verzii Cabrio 0,8 cdi ( 19,4 %) a z pohľadu straty v eurách zas na elektroverzii Cabrio Electric drive v úprave Brabus (5 904 €) Autor: Smart

Ako ukazujú tabuľky, najrýchlejšou relatívnou stratou, teda ročným poklesom hodnoty vyjadrenom percentuálne, trpia modely, ktoré predstavujú základ ponuky modelového radu. Väčšinou ide o „firemné“ autá s minimálnou výbavou a základnou motorizáciou. Jednoducho, takéto auto sa po roku predáva ťažšie. Ľudia skôr hľadajú jazdené autá s vyššou mierou komfortu a vyšším výkonom. A nie je to len prípad spomínanej Astry či Škody Octavia 1,2 TSI, ale aj prémiových áut vyšších segmentov. Napríklad Audi A6 1,8 TSI, VW Passat 1,4 TSI, Fordu Mondeo s trojvalcovým motorom 1,0 EcoBoost alebo Mercedesu-Benz E200. Zaujímavá je tiež prítomnosť verzií zameraných na nižšiu spotrebu paliva. Ako ecoFlex od Opla, BlueMotion od Volkswagenu či ultra od Audi.

Nájdete tu však aj autá, ktoré nedostatkom luxusu ani výkonu rozhodne netrpia. No napriek tomu si pri druhotnom predaji hľadajú majiteľov oveľa ťažšie ako tie ostatné. Znevýhodňuje ich napríklad vysoká spotreba paliva. Dobrý príkladom je Volkswagen Phaeton V8 4Motion Tiptronic, BMW 760i s dvanásťvalcom pod kapotou alebo predĺžený Mercedes-Benz S600. Ich ročná strata sa pohybuje na úrovni takmer 20 %, čo vzhľadom na ich cenu znamená aj to, že sú tiež „kráľmi“ z pohľadu absolútnej straty hodnoty. Po roku vlastníctva prídete o 20– až 30-tisíc eur. A to aj v prípade, ak by stáli celý čas v garáži. Samozrejme, rebríček ADAC-u nie je nepriestrelný.

Jeho najslabšou stránkou je fakt, že autá sa v skutočnosti nepredávajú za ceny štandardných cenníkov, o ktoré sa štatistika opiera. Takmer každý predajca poskytuje zákazníkom zľavu. Tá sa môže pri akciových ponukách pokojne pohybovať aj na desiatich percentách. A to môže poradie, najmä to z pohľadu absolútnej straty v eurách, poriadne prehádzať. Nič objektívnejšie však k dispozícii zatiaľ nemáme. Pozrite si aj vy, či ste sa rozhodli správne, alebo vám v garáži stojí „ekonomická katastrofa“. V nasledujúcich tabuľkách uvádzame poradie 40 najstratovejších áut (v %) bez rozdielu tried a 90 vozidiel zoradených podľa jednotlivých kategórií.

Autá s najväčšou relatívnou stratou hodnoty (%)

Opel Astra
Opel Astra Autor: Opel
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Opel Astra 1,6 Selection 17 200 3 984 23,10%
2. VW Phaeton V8 4Motion Tiptronic 89 400 19 718 22,10%
3. VW Golf 1,2 TSI BlueMotion Trendline 18 550 4 040 21,80%
4. Opel Astra 1,4 Turbo ecoFlex S&S Selection 20 765 4 512 21,70%
5. Škoda Rapid 1,2 Active 14 170 3 072 21,70%
6. Audi A6 1,8 TFSI 39 000 8 400 21,50%
7. Opel Insignia 1,4 Turbo ecoFlex S&S Edition 26 835 5 772 21,50%
8. Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition 18 990 4 080 21,50%
9. Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB 16v Impression 19 950 4 284 21,50%
10. Volvo S60 T3 28 150 6 036 21,40%
11. Audi A6 2,0 TDI ultra 39 700 8 508 21,40%
12. Ford Mondeo 1,0 EcoBoost Trend 25 400 5 436 21,40%
13. BMW 530d Gran Turismo Luxury Line Steptronic 32 700 6 972 21,30%
14. Volvo V70 T4 Linje Classic 36 000 7 668 21,30%
15. VW Phaeton V6 TDI 4Motion Tiptronic 72 500 15 360 31,20%
16. Volvo S60 D2 28 900 6 120 21,20%
17. VW Phaeton V6 FSI 4Motion Tiptronic 77 400 16 296 21,10%
18. Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend 19 110 4 020 21,00%
19. BMW 520i 41 200 8 664 21,00%
20. BMW 518d 40 400 8 448 20,90%
21. Opel Insignia 1,6 DI Turbo ecoFlex S&S Edition 28 995 6 024 20,80%
22. Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition 22 090 4 572 20,70%
23. Mercedes-Benz E 200 Elegance 7G-Tronic Plus 46 929 9 696 20,70%
24. VW Beetle 1,2 TSI BlueMotion 18 150 3 744 20,60%
25. Ford Mondeo Turnier 1,0 EcoBoost Trend 26 400 5 436 20,60%
26. Volvo S80 T4 Momentum Powershift 41 630 8 568 20,60%
27. Volvo V60 T3 29 750 6 108 20,50%
28. Ford Ka 1,2 S&S Ambiente 9 310 4 152 20,40%
29. Ford Focus 1,0 EcoBoost S&S Trend 20 310 4 152 20,40%
30. Opel Cascada 1,4 Turbo Edition 26 320 5 376 20,40%
31. Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Trend 27 150 5 532 20,40%
32. Citroën C3 PureTech 68 Attraction 12 590 2 556 20,30%
33. Audi A4 1,8 TFSI 28 850 5 844 20,30%
34. Seat Toledo 1,2 TSI Reference 16 320 3 300 20,20%
35. Audi A7 Sportback 2,0 TFSI S tronic 52 000 10 512 20,20%
36. VW Golf Spotsvan 1,2 TSI BlueMotion Trendline 19 975 4 032 20,20%
37. Seat Mii ,0 Reference 9 310 1 872 20,10%
38. Renault Laguna 2,0 16v 140 Limited 24 490 4 896 20,00%
39. Audi A8 3,0 TDI Quattro Tiptronic 77 600 15 552 20,00%
40. Audi A8 2,0 TFSI Hybrid Quattro Tiptronic 84 300 16 848 20,00%

Mikroautá

Smart Fotwo
Smart Fotwo Autor: Smart
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Smart Fortwo Cabrio 0,8 cdi pure softip 15 245 2 952 19,40%
2. Smart Fortwo Cabrio 1,0 mhd pure softip 13 985 2 652 19,00%
3. Smart Fortwo Cabrio 1,0 turbo pulse softip 16 035 2 904 18,10%
4. Smart Fortwo Cabrio Electric drive 26 770 4 836 18,10%
5. Smart Fortwo Coupé Electric drive 23 680 4 260 18,00%
6. Smart Fortwo Cabrio Electric drive Brabus 33 080 5 904 17,80%
7. Smart Fortwo Coupé 1,0 10 335 1 824 17,60%
8. Smart Fortwo Cabrio 0,8 cdi passion softouch 17 445 3 036 17,40%
9. Smart Fortwo Cabrio 1,0 turbo passion softouch 16 755 2 844 17,00%
10. Smart Fortwo Cabrio 1,0 mhd passion softouch 16 185 2 724 16,80%

Malé autá

Ford Ka
Ford Ka Autor: Ford
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Ford Ka 1,2 S&S Ambiente 9 310 1 908 20,50%
2. Seat Mii 1,0 Reference 9 310 1 872 20,10%
3. Škoda Citigo 1,0 Active 9 690 1 932 19,90%
4. Seat Mii 1,0 Ecomotive Reference 9 710 1 932 19,90%
5. Citroën C1 Vti 68 Live 9 650 1 920 19,90%
6. Kia Picanto 1,0 Edition7 9 990 1 944 19,50%
7. Toyota Aygo 1,0 x 9 950 1 884 18,90%
8. Mitsubishi i-MiEV (EV) 23 790 4 464 18,80%
9. Fiat Panda 1,2 8V pop 9 990 1 872 18,70%
10. Citroën C-Zero (EV) Tendance 25 883 4 848 18,70%

Nižšia trieda

Citroen C3
Citroen C3 Autor: Citroen C3
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Citroën C3 PurTech 68 Attraction 12 590 2 556 20,30%
2. Fiat Punto 1,2 8v Pop 11 590 2 316 20,00%
3. Dacia Sandero 1,2 16v 75 Ambiance 7 590 1 488 19,60%
4. Seat Ibiza SV 1,2 12v Reference 10 990 2 148 19,50%
5. Ford Fiesta 1,0 S&S Trend 13 250 2 520 19,00%
6. Citroën C3 Picasso Vti 95 Attraction 15 340 2 904 18,90%
7. Lada Kalina 1,6 8v 7 490 1 404 18,70%
8. Fiat Punto 0,9 8v TwinAir S&S Pop 14 290 2 652 18,60%
9. Lada Granta 1,6 8v 2190 6 750 1 240 18,50%
10. Ford B-Max 1,4 Trend 17 000 3 132 18,40%

Nižšia stredná trieda

Opel Astra
Opel Astra Autor: Opel
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Opel Astra 1,6 Selection 17 260 3 984 23,10%
2. VW Golf 1,2 TSI BlueMotion Trendline 18 550 4 044 21,80%
3. Opel Astra 1,4 Turbo ecoFlex S&S Selection 20 765 4 512 21,70%
4. Škoda Rapid 1,2 Active 14 170 3 072 21,70%
5. Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB Impression 19 950 4 284 21,50%
6. Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend 19 110 4 020 21,00%
7. VW Beetle 1,2 TSI BlueMotion 18 150 3 744 20,60%
8. Seat Toledo 1,2 TSI Reference 16 320 3 300 20,20%
9. VW Golf Sportsvan 1,2 TSI BlueMotion Trendline 19 975 4 032 20,20%
10. Ford C-Max 1,0 EcoBoost S&S Trend 20 850 4 176 20,00%
11. Dacia Logan MCV 1,2 16v 75 Ambiance 8 680 1 728 19,90%
12. Lada Taiga 1,7i 4×4 9 990 1 968 19,70%
13. Fiat Sedici 1,6 16v My Sedici 4×2 15 890 3 096 19,50%
14. VW Jetta 1,2 TSI BlueMotion 22 250 4 270 19,20%
15. Ford Grand C-Max 1,0 EcoBoost S&S Trend 23 350 4 476 19,20%
16. Nissan Leaf Visia (EV) 29 690 5 676 19,10%
17. Ford Kuga 1,5 EcoBoost S&S Trend 4×2 24 800 4 728 19,10%
18. VW Golf 1,0 TSI BlueMotion Trendline DSG7 23 225 4 392 18,90%
19. Renault Mégane 1,6 16v 110 Limited 17 200 3 252 18,90%
20. Dacia Lodgy 1,6 MPI LPG 85 Picknic 11 490 2 172 18,90%

Stredná trieda

Opel Insignia
Opel Insignia Autor: Opel
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Opel Insignia 1,4 Turbo ecoFlex S&S Edition 26 835 5 772 21,50%
2. Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition 18 990 4 080 21,50%
3. Volvo S60 T3 28 150 6 036 21,40%
4. Ford Mondeo 1,0 EcoBoost Trend 25 400 5 436 21,40%
5. Volvo S60 T3 28 550 6 096 21,30%
6. Volvo S60 D2 28 900 6 120 21,20%
7. Opel Insignia 1,6 DI Turbo ecoFlex S&S Edition 28 995 6 024 20,80%
8. Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition 22 092 4 572 20,70%
9. Ford Mondeo Turnier 1,0 EcoBoost Trend 26 400 5 436 20,60%
10. Volvo V60 T3 29 750 6 108 20,50%
11. Opel Cascada 1,4 Turbo Edition 26 320 5 376 20,40%
12. Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Trend 27 150 5 532 20,40%
13. Audi A4 1,8 TFSI Attraction 28 850 5 844 20,30%
14. Renault Laguna 2,0 16v 140 Limited 24 490 4 896 20,00%
15. Ford Mondeo 1,5 TDCi Trend 28 450 5 592 19,70%
16. Ford Galaxy 1,6 EcoBoost Titanium 34 770 6 816 19,60%
17. Lancia Voyager 3,6 V6 Pentastar Gold AT 41 690 8 172 19,60%
18. Renault Laguna Grandtour 2,0 16v 140 Limited 25 490 4 980 19,50%
19. Ford S-Max 2,0 EcoBoost Titanium 35 950 6 996 19,50%
20. VW Passat 1,4 TSI BlueMotion Trendline 26 075 5 052 19,40%

Vyššia stredná trieda

Audi A6
Audi A6 Autor: Audi
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. Audi A6 1,8 TFSI 39 000 8 400 21,50%
2. Audi A6 2,0 TDI ultra 39 700 8 508 21,40%
3. BMW 530d Gran Turismo Luxury Line AT 32 700 6 972 21,30%
4. Volvo V70 T4 Linje Classic 36 000 7 662 21,30%
5. BMW 520i 41 200 8 664 21,00%
6. Volvo V70 D2 Linje Classic 33 500 7 020 21,00%
7. Mercedes-Benz E 200 7G-Tronic Plus 44 983 9 408 20,90%
8. BMW 518d 40 400 8 448 20,90%
9. Škoda Superb 1,4 TSI Ambition 27 090 5 592 20,60%
10. Volvo S80 T4 Momentum Powerschift 41 630 8 568 20,60%

Luxusné autá

Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton Autor: Volkswagen
Poradie Model Cena (€) Strata hodnoty (€) Strata hodnoty v (%)
1. VW Phaeton V8 4Motion Tiptronic 89 400 19 716 22,10%
2. VW Phaeton V6 TDI 4Motion Tiptronic 72 500 15 360 21,20%
3. VW Phaeton V6 FSI 4Motion Tiptronic 77 400 16 296 21,10%
4. Audi A8 3,0 TDI Quattro Tiptronic 77 600 15 552 20,00%
5. Audi A8 2,0 TFSI Hybrid Quattro Tiptronic 84 300 16 848 20,00%
6. BMW 760Li M Sportpacket Steptronic 151 400 30 036 19,80%
7. BMW 760i V12 Steptronic 138 700 27 642 19,50%
8. Audi S8 cod Quattro Tiptronic 116 900 22 356 19,10%
9. Lexus LS 460 Luxury AWD AT 108 300 20 604 19,00%
10. Mercedes-Benz S 600 Long 7G-Tronic Plus 109 778 19 392 17,70%

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ADAC #strata hodnoty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk