Pri výbere nového či ojazdeného auta je priemerná spotreba jedným z kľúčových faktorov. Tankovanie nás totiž stojí veľa peňazí. V prípade elektromobilov je však situácia dosť neprehľadná. Automobilky nás „kŕmia“ skôr údajmi o dojazde ako o spotrebe elektrickej energie. A pri plug-in hybridoch je stav ešte zvrátenejší. Spotreba elektrickej energie nie je často vôbec predmetom technických údajov. A tak sa dozvedáme, že napríklad Opel Ampera spotrebuje na 100 kilometrov len 1,2 litra benzínu. To, koľko si Ampera „potiahne“ z batérií za prvých približne 70 elektrických kilometrov, sa jednoducho nedozvieme.
Nie je to však len chyba výrobcov. Tí pri výpočte spotreby vychádzajú zo starej európskej normy, schválenej ešte v roku 1996, teda v čase, keď boli elektromobily len raritou a hybridné autá neexistovali. Spotreba elektrickej energie sa tak do spotreby vozidiel využívajúcich silu elektromobilov vôbec nezapočítava. Lenže aj elektromobily „žerú“. A nie málo. Poriadok sa v tom rozhodol urobiť nemecký dopravný klub VCD, ktorý zverejnil presné údaje o konzumácii elektrickej energie elektromobilov a dobíjateľných plug-in hybridov dostupných na nemeckom trhu. Pochopiteľne, vyjadruje sa inak ako spotreba paliva. Veď elektrina nie je benzín ani nafta.
Konzumácia energie je vyjadrená v kilowatthodinách na 100 km (kWh/100 km). Pre lepšiu predstavu sme abecedný zoznam elektrických a plug-in hybridných áut zoradili podľa elektrického apetítu týchto vozidiel. A ako sa ukazuje, najväčším „žrútom“ je pri čistých elektromobiloch najluxusnejší elektromobil planéty – americká Tesla S. Spotrebuje 18,1 kWh na 100 km. A nie div. Pri výkone okolo 400 koní a hmotnosti na hranici 2,2 tony potrebuje poriadnu dávku „paliva“. Naproti tomu miniatúrny dvojmiestny Renault Twizy so štvrtinovou hmotnosťou si vystačí s 5,8 kilowatthodiny.
A zaujímavý je aj pohľad do tabuľky plug-in hybridov, kde vedie Porsche Cayenne S e-hybrid so spotrebou 20,8 kWh. Veď váži celých 2 350 kg. No zásoba energie v akumulátoroch s kapacitou 10,8 kWh mu stačí len na pár desiatok kilometrov elektrickej prevádzky, ktorá zlepší jeho emisné skóre. Najlepšie je na tom Toyota Prius PHEV, ktorej stačí len polovica elektrickej energie na to, aby prešla rovnako dlhú vzdialenosť. A keďže 3 kWh elektrickej energie predstavujú energetický pendant približne jedného litra benzínu, môžete si urobiť predstavu aj o tom, koľko by tieto autá spotrebovali v prípade, ak by tankovali iba klasické palivo.
Spotreba najrozšírenejších elektromobilov v kWh
Model | Hmotnosť (kg) | Kapacita batérií (kWh) | Spotreba (kWh/100 km) |
---|---|---|---|
Tesla Model S85 | 2 175 | 85 | 18,1 |
Mercedes-Benz B 250 Electric Drive | 1 725 | 28 | 16,6 |
Nissan e-NV200 | 1 614 | 24 | 16,5 |
Renault Kangoo Z.E. | 1 501 | 22 | 15,5 |
Kia Soul EV | 1 700 | 23 | 15,4 |
Smart Fortwo ED | 995 | 17,6 | 15,1 |
Nissan Leaf | 1 505 | 24 | 15 |
Ford Focus Electric | 1 565 | 27 | 14,7 |
Renault Zoe | 1 503 | 22 | 14,6 |
BMW i3 | 1 270 | 20 | 12,9 |
Volkswagen e-Golf | 1 585 | 24,2 | 12,7 |
Citroën C-zero | 1140 | 14,5 | 12,6 |
Peugeot iOn | 1 140 | 14,5 | 12,6 |
Mitsubishi i-MiEV | 1 185 | 16 | 12,5 |
Volkswagen e-UP! | 1 214 | 18,7 | 11,7 |
Renault Twizy | 562 | 6,1 | 6,3 |
Twike 3 | 258 | 3,75 | 6 |
Renault Twizy 45 | 548 | 6,1 | 5,8 |
Spotreba plug-in hybridov v EV režime v kWh
Model | Hmotnosť (kg) | Kapacita batérií (kWh) | Spotreba (kWh/100 km) |
---|---|---|---|
Porsche Cayenne S e-hybrid | 2 350 | 10,8 | 20,8 |
Volvo XC90 T8 Twin engine | 2 343 | 9,2 | 18,2 |
Mercedes-Benz GLE 500 e | 2 465 | 8,8 | 16,7 |
Porsche Panamera S e-hybrid | 2 170 | 9,4 | 16,2 |
BMW X5 xDrive40e | 2 305 | 9 | 15,3 |
Volvo V60 Twin engine | 1 484 | 11,2 | 15,1 |
BMW i3 REX | 1 390 | 20 | 13,5 |
Mercedes-Benz E 500 PHEV Long | 2 215 | 8,7 | 13,5 |
Opel Ampera | 1 732 | 16 | 13,5 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 1 885 | 12 | 13,4 |
VW Passat GTE | 1 722 | 9,9 | 12,2 |
BMW i8 | 1 560 | 7 | 11,9 |
Audi A3 e-tron | 1 615 | 8,8 | 11,4 |
VW Golf GTE | 1 599 | 8,7 | 11,4 |
Mercedes-Benz C 350 e | 1 780 | 6,4 | 11 |
Toyota Prius PHEV | 1 500 | 4,4 | 11 |