Americká agentúra J. D. Power nepôsobí len v USA, ale aj v Európe. Prieskum spokojnosti majiteľov s ich autami uskutočňuje v rôznych krajinách. Tentoraz tu máme najnovšie štatistiky z Nemecka, ktoré je najväčším a zároveň najnáročnejším automobilovým trhom Európy. Výsledky prieskumu majú teda aj napriek subjektívnemu posudzovaniu zo strany vlastníkov vozidiel pomerne veľkú váhu. Navyše náš automobilový vkus sa od toho nemeckého príliš nelíši, a tak je tento rebríček zaujímavý aj pre nás.
Oslovených viac ako 14-tisíc majiteľov
Tento rok vychádza štúdia Vehicle Dependability Study (VDS) z odpovedí 14 605 oslovených nemeckých vodičov a týka sa áut, ktoré boli zaregistrované od apríla 2012 do marca 2014. To znamená, že ide o pomerne nové vozidlá, no zas nie natoľko, aby s nimi mali majitelia príliš krátku skúsenosť. Respondenti odpovedali na sto otázok, pričom päťdesiat je minimum na to, aby sa dotazník dostal do hodnotenia. Posudzuje sa mnoho faktorov. J. D. Power sleduje problémy, ktoré zaznamenali majitelia v poslednom roku užívania.
Tieto sú rozdelené do ôsmich kategórií – motor, prevodovka, exteriér, jazdné vlastnosti, ovládanie, multimédiá, sedadlá, kúrenie a ventilácia a interiér. Spokojnosť majiteľov je potom vyjadrená počtom problémov na sto vozidiel, teda jednotkou PP100 (Problems Per 100). Čím je problémov menej, tým vyššie sa značka alebo konkrétny model umiestnia. Majitelia pritom klasifikujú jednotlivé nedostatky školskou stupnicou od jeden do päť. Navyše sa posudzuje aj príslušnosť k prémiovým alebo masovým značkám.
Najviac problémov súviselo tentoraz s exteriérom vozidiel, kde bol priemer 22,2 PP100, nasledoval interiér s 20,7 PP100 a ovládacie prvky s 18,9 PP10. Osem z desiatich najzávažnejších problémov tohtoročného prieskumu súviselo s motormi a prevodovkami a tri z najčastejšie hlásených problémov sa zas spájali s multimediálnymi systémami – konkrétne s navigáciou a so spárovaním mobilných telefónov s autami. To je síce známa vec, ale často súvisí s nedostatočnou inštruktážou zákazníkov zo strany predajcov áut.
Prémiové značky na chvoste
Zaujímavosť najnovšieho prieskumu je, že prémiové značky sú na tom horšie ako tie mainstreamové. Kým prémioví výrobcovia mali priemerne 147 problémov na 100 áut, produkty masových značiek len 121. Aj preto asi neprekvapí, že jednotkou je v tomto ročníku Mazda so skóre 87 PP100 pred Mitsubishi (90 PP100) a českou Škodou (93 PP100). Šampanské otvárajú určite aj v Pitešti. Rumunská Dacia sa prepracovala na štvrtú priečku s hodnotením 96 PP100. To je hlboko pod tohtoročným priemerom 129 problémov na 100 áut.
Až za ňou sú napríklad japonský velikáni ako Toyota, Suzuki a Nissan. Na toto poradie sa asi ťažko pozerá aj nemeckým prémiovým výrobcom. Z nich najúspešnejšie je Porsche, ale až na deviatej priečke. Pritom BMW a Mercedes-Benz nájdeme ešte ďalej. Konkrétne na 21. a 22. mieste so 145 hlásenými problémami na 100 áut. A Audi sa na nich pozerá s odstupom ďalších štyroch miest. Viac ako s nemeckou prémiovou trojkou sú tak spokojní napríklad aj majitelia Peugeotov, Oplov, Volkswagenov, ale aj kórejských značiek Kia a Hyundai.
Najlepšie autá podľa tried
Trieda | 1. | 2. | 3. |
---|---|---|---|
Mini autá | VW up! | Opel Adam | – |
Malé autá | Škoda Fabia | Toyota Yaris | Peugeot 208 |
Kompaktné autá | Mazda 3 | Toyota Auris | Kia Ceed |
Stredná trieda | Škoda Superb | Mazda 6 | Ford Mondeo |
Kompaktné SUV | BMW X1 | Mazda CX-5 | VW Tiguan |
Pred Audi sa dokonca umiestnil aj Citroën a Fiat, čo veru nie je žiadna výhra, ak má celý rebríček spolu 27 hodnotených značiek. No sú aj horší. Na úplnom chvoste nájdeme Chevrolet a Alfu Romeo. Kým Chevroletu, ktorý sa už z Európy stiahol, to môže byť úplne jedno, Alfa Romeo to bude mať veľmi ťažké. Zdá sa, že kvalita jej produktov je natoľko nízka, že nepomohla ani povestná lojalita zákazníkov k tejto legendárnej talianskej značke. Hlásili neskutočných 268 problémov na 100 áut. Či dokáže povesť Alfy napraviť nová Giulia, je preto veľmi otázne.
Škoda medzi najlepšími
Okrem rebríčka značiek zostavuje J. D. Power aj rebríček modelov. Kraľuje mu Honda Jazz pred Škodou Superb a BMW X1. Škoda má napokon v prvej desiatke až štyri modely! Nájdeme tu tiež Roomster, Fabiu a Yeti. Nedávno bola dokonca Škoda celkovým víťazom ankety J.D. Power vo Veľkej Británii. Tomu nedokáže konkurovať ani jedna z japonských značiek. Okrem Hondy Jazz sú tu ešte dve Mazdy – CX-5 a Mazda 3. Škoda kraľuje aj z pohľadu hodnotenia modelov podľa tried. Tento rok ich bolo len päť, keďže pravidlá pre objektívnosť neumožňujú hodnotiť triedy, v ktorých nebolo predané kritické množstvo modelov.
I tak má Škoda dve zlaté medaily za Superb v strednej triede a za Fabiu v nižšej triede. Medzi autami mini je najlepším Volkswagen Up a v triede kompaktov zas Mazda 3. Zlato v triede kompaktných SUV obsadilo BMW X1. Paradoxom však je, že napríklad také BMW X3 je v celkovom rebríčku až na päťdesiatej priečke.
50 najspoľahlivejších vozidiel bez rozdielu tried
Poradie | Model | Počet problémov na 100 vozidiel (PP100) |
---|---|---|
1. | Honda Jazz | 62,1 |
2. | Škoda Superb | 63,6 |
3. | BMW X1 | 63,6 |
4. | Škoda Roomster | 71,6 |
5. | VW Tiguan | 74,1 |
6. | Mazda CX-5 | 74,2 |
7. | Mazda 3 | 75,7 |
8. | Škoda Fabia | 78,4 |
9. | Kia Sportage | 81,6 |
10. | Škoda Yeti | 81,8 |
11. | Nissan Qashqai | 84,6 |
12. | Toyota Auris | 85,6 |
13. | VW up! | 86,3 |
14. | Toyota Yaris | 93,126. |
15. | Kia Ceed | 94,4 |
16. | Dacia Duster | 95,1 |
17. | VW Golf Plus | 95,6 |
18. | Opel Adam | 96,6 |
19. | Peugeot 208 | 96,8 |
20. | Ford C-Max | 100,5 |
21. | Mitsubishi ASX | 102,4 |
22. | Ford Kuga | 105 |
23. | Hyundai ix35 | 107 |
24. | Audi Q3 | 108,3 |
25. | Ford Fiesta | 109,1 |
26. | Hyundai i20 | 110,4 |
27. | Mazda 6 | 110,9 |
28. | Renault Scénic | 111,1 |
29. | Hyundai i30 | 111,1 |
30. | Mini | 111,5 |
31. | Renault Mégane | 115,2 |
32. | Seat Leon | 115,2 |
33. | Ford Mondeo | 115,8 |
34. | BMW radu 1 | 116,2 |
35. | Dacia Sandero | 118,2 |
36. | Opel Corsa | 118,6 |
37. | Mercedes-Benz triedy B | 118,9 |
38. | VW Golf | 121,7 |
39. | Fiat 500 | 122,4 |
40. | Audi Q5 | 123,4 |
41. | Ford B-Max | 126,0 |
42. | BMW radu 3 | 127,6 |
43. | Hyundai i10 | 130,5 |
44. | VW Polo | 132,3 |
45. | Mercedes-Benz triedy E | 132,5 |
46. | Renault Twingo | 132,6 |
47. | Škoda Octavia | 132,9 |
48. | Ford Focus | 133,8 |
49. | Fiat Panda | 133,8 |
50. | BMW X3 | 134,3 |