Po bohatej septembrovej sérii testov Euro NCAP, ktorá podrobila nárazovým skúškam až deväť nových modelov, tu máme ďalšie kolo. Tentoraz sa ale v laboratóriách stretli len tri autá. Hviezdou je nové kórejské SUV Hyundai Tucson, ktoré nahradilo vo výrobnom programe pôvodný Hyundai ix35. A ako vidieť, Kórejcom na ňom naozaj záleží. Z crashtestov si aj napriek sprísnenej tohtoročnej metodike odnáša plný počet piatich hviezdičiek.
Tucson s rezervou
V najdôležitejšom kritériu ochrany dospelej posádky, ktoré ma na celkovej známke až 40-percentný podiel získal Tucson 86 %. Nie je to zlý, no ani ohurujúci výsledok. Výčitky komisárov smerovali k mierne vyššiemu ohrozeniu hrudníka zadných pasažierov pri náraze celou prednou časťou vozidla. Podobné riziko vzniká aj pri náraze zboku. Na limit piatich hviezdičiek to ale bohato stačilo. Slušné sú tiež výsledky v ochrane detí (85 %) a chodcov (71 %).
A Tucson nezaváhal ani v hodnotení asistenčných systémov. Autonómne brzdy či monitoring jazdných pruhov má síce výlučne za príplatok, ale komisári usúdili, že aspoň pre druhý zo systémov sa rozhodne väčšina zákazníkov, a tak mu ho na rozdiel od systému autonómneho brzdenia započítali do konečných výsledkov. Tak sa Tucson dostal k výsledným 71 % za elektronických pomocníkov, bez ktorých by nemal šancu na päť hviezdičiek. Tak ako sa to stalo dvom ďalším účastníci testov – Mazde MX-5 a Opelu Karl.
Japonský roadster budú chodci milovať
Pri ľahkom japonskom roadstri s hmotnosťou len 1 030 kg však považujeme zisk štyroch hviezdičiek za úspech. Zvlášť, ak sa pozrieme na výsledky podrobnejšie. Tak napríklad v ochrane dospelých má MX-5 na konte 84 %, čo je len o dve percentá menej ako Hyundai Tucson. Bez chýb to ale nebolo. Slabinou sa stal airbag vodiča, ktorý nedokázal celkom zabrániť kontaktu hlavy s volantom a tiež ohrozenie hrudníka pri náraze na stĺp. Naopak, v ochrane chodcov japonský roadster exceloval jedným z najlepších výsledkov v histórii. Jeho 93 % je aj zásluhou aktívnej kapoty.
S ochranou detí (80 %) to mal vzhľadom na dvojmiestny interiér a metodiku, ktorá hodnotí v takomto prípade len časť kritérií, pomerne ľahké. Takže na plné skóre mu chýbali naozaj len autonómne brzdy, ktoré v ponuke vôbec nemá. Komisári ale uznali aspoň príplatkový systém monitorovania jazdných prúdov. Usúdili, že sa preň rozhodne väčšina klientov. Takže za asistenčné systémy si MX-5 vyslúžila aspoň 64 %. S malým a lacným mestským mini z dielne Opelu to ale bolo komplikovanejšie. A zďaleka nielen z dôvodu absencie autonómnych bŕzd či monitoringu prúdov.
Opel Karl s odretými ušami
Opel Karl sa veru nemá čím chváliť. V ochrane dospelej posádky má len 74 %. Dôvodom je nedostatočné nafúknutie airbagu, ktorý nezabránil kontaktu hlavy s volantom, ale aj čiastočné podkĺznutie pod bezpečnostné pásy, čo viedlo zvýšenému riziku ohrozenia kolien, stehien a panvy vodiča. Dobre na tom neboli ani hrudníky cestujúcich vzadu. Priemerná bola tiež ochrana detí (72 %), najmä trojročného dieťaťa, ktoré bolo vystavené zvýšenému zaťaženiu hlavy a krčnej chrbtice.
Karl sa nevyšvihol ani v ochrane chodcov (68 %), kde dopláca na tvrdú kapotu a stĺpiky. No a vzhľadom na absenciu autonómnych bŕzd bolo zrejmé, že na viac ako štyri hviezdičky jednoducho mať nebude. Nebyť ale problémov pri ochrane dospelých, mohli by sme sa na ich lesk pozerať s lepším pocitom.
Výsledky testov Euro NCAP (október 2015)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asistenčné systémy |
---|---|---|---|---|---|
Hyundai Tucson | 5 | 86 % | 85 % | 71 % | 71 % |
Mazda MX-5 | 4 | 84 % | 80 % | 93 % | 64 % |
Opel Karl | 4 | 74 % | 72 % | 68 % | 64 % |