ADAC: Ktoré autá vám 'odseknú' prsty? Nie je ich málo

Elektricky ovládané okná sú nepochybne veľmi komfortným doplnkom. No majú aj svoje „muchy“. Bez ochrany proti privretiu prstov môžu vám, ale najmä malým deťom ublížiť. Sily na to majú dosť. Ako ukázal test nemeckého ADAC-u, automobilky si z toho ťažkú hlavu nerobia. Pozrite si výsledky testu 65 áut.

28.10.2015 12:00
ADAC -ochrana proti privretiu prstov Foto:
Zadné okná poistku proti privretiu nemajú. A to dokonca ani v drahých SUV alebo luxusnom Mercedese-Benz triedy E.
debata (8)

Elektricky ovládané okná vodiča a spolujazdca už automobilky ponúkajú aj v základných výbavách. V prípade zadných okien to už nie je samozrejmé, no práve cestujúci vzadu sú najviac ohrození touto technickou vymoženosťou. A sú to zväčša deti. Sedia pritom v mieste, kam má vodič najhorší výhľad.

Môže sa teda stať, že pri zatváraní okien ich nevedome zraní. Týmto rizikám sa dá pomerne jednoducho zabrániť. Stačí, ak je vozidlo vybavené poistkou, ktorá zatvárajúce sa okno zastaví a začne ho znovu otvárať. Na mieste je otázka, či je takáto poistka súčasťou každého modelu vybaveného elektrickým ovládaním okien.

Sila, ktorou sa okno zatvára, môže byť až 300... Foto: ADAC
ADAC -ochrana proti privretiu prstov Sila, ktorou sa okno zatvára, môže byť až 300 N, čo zodpovedá tlaku 30 kg. Okno presekne bez problémov mrkvu či uhorku. Detské prsty na tom teda nie sú dobre.

Odpoveď sa pokúsili zistiť odborníci v testovacom centre nemeckého autoklubu ADAC a výsledky boli nielen prekvapivé, ale aj znepokojujúce. Po preverení 65 vozidiel rôznych tried od áut mini až po SUV dospeli k záveru, že najčastejšie je spomínanou poistkou vybavené okno vodiča, potom okno spolujazdca, ale poistka na zadných oknách chýba. Asi budete šokovaní, ale malo ju len jedno jediné vozidlo – Škoda Fabia.

Paradoxné je, že zlou manipuláciou je najmenej ohrozený práve vodič, keďže má všetky okná pod kontrolou. Napriek tomu poistku má, kým deti vzadu nie. Pritom môže dôjsť k vážnym zraneniam. Okná sa totiž zatvárajú pomerne veľkou silou. ADAC to dokumentuje na videu, v ktorom vysvetľuje, aké testovacie metódy použili. Tlak, ktorý dokáže zatvárajúce sa okno vyvinúť, merali špeciálnym prístrojom.

Ak je poistka proti privretiu vo výbave,... Foto: ADAC
ADAC -ochrana proti privretiu prstov Ak je poistka proti privretiu vo výbave, nepresiahne tlak na prsty 30 N, čo je len päť kilogramov. Prežije to aj obyčajná rajčina.

Maximálna nameraná hodnota bola 300 N, čo zodpovedá 30 kg hmotnosti. Pre lepšiu názornosť vložili medzi okenný rám a zatvárajúce sa okno niekoľko druhov zeleniny. Okná bez poistky ľahko presekli uhorku, bielu reďkovku aj mrkvu. Naopak, okno s poistkou nepoškodilo ani rajčinu a po vyvinutí mierneho tlaku sa začalo opäť otvárať. Meranie prístrojom ukázalo, že okno s poistkou zatlačilo silou len 50 N, čo zodpovedá len piatim kilogramom.

Nemecká testovacia spoločnosť radí vodičom, aby pre istotu vypli ovládače zadných elektrických okien. Zároveň by mali deti poučiť o možnom nebezpečenstve a nenechávať kľúče v zapaľovaní, keď sú deti samy v aute. V prípade, že auto poistku elektrických okien nemá, môžu tieto rady zabrániť vážnym zraneniam.

Miniautomobily

Značka a model Poistka vodiča Poistka spolujazdca Poistka vzadu
Citroen C1 nie nie
Fiat Panda nie nie
Hyundai i10 áno nie nie
KIA Picanto áno nie nie
Mitsubishi i-MiEV nie nie nie
Peugeot 108 nie nie
SEAT Mii nie nie
Škoda Citygo nie nie
Suzuki Celerio nie nie nie
Toyota Aygo nie nie
VW up! nie nie

Malé automobily

Značka a model Poistka vodiča Poistka spolujazdca Poistka vzadu
Citroen DS3 áno nie
Dacia Sandero nie nie
Ford Fiesta áno nie nie
Honda Jazz áno nie nie
Hyundai i20 áno nie nie
Mazda 2 áno nie nie
Mitsubishi Space Star nie nie
Nissan Micra nie nie
Nissan Note áno nie nie
Peugeot 208 áno nie
Renault Clio nie nie
Renault Zoe Z.E. áno nie nie
Škoda Fabia áno nie áno
Suzuki Swift áno nie
Suzuki SX4 S-Cross áno nie nie
Toyota Yaris áno nie nie

Automobily nižšej strednej triedy

Značka a model Poistka vodiča Poistka spolujazdca Poistka vzadu
Chevrolet Cruze áno áno nie
Citroen Berlingo Kombi áno nie
Dacia Dokker nie nie
Dacia Lodgy nie nie nie
Dacia Logan nie nie nie
Hyundai i30 Kombi nie nie nie
Hyundai Veloster áno nie nie
KIA cee'd nie nie
Mazda 3 áno nie nie
Mercedes Citan áno nie nie
Nissan Leaf áno nie nie
Nissan Pulsar áno nie nie
Peugeot Partner Tepee áno nie
Renault Kangoo Z.E. nie nie
SEAT Toledo nie nie nie
Škoda Rapid nie nie nie
Subaru Impreza áno nie nie

SUV

Značka a model Poistka vodiča Poistka spolujazdca Poistka vzadu
Citroen C4 Aircross áno nie nie
Citroen C4 Cactus nie nie
Dacia Duster áno nie nie
Ford EcoSport áno nie nie
Hyundai ix35 áno nie nie
Jeep Cherokee áno áno nie
KIA Soul áno nie nie
KIA Sportage nie nie nie
Mitsubishi Outlander áno nie nie
Nissan Juke áno nie nie
Nissan Qashqai áno nie nie
Nissan X-Trail áno nie nie
Peugeot 4008 áno nie nie
Renault Captur áno nie nie
Subaru Forester áno nie nie

Iné modely

Značka a model Poistka vodiča Poistka spolujazdca Poistka vzadu
Nissan e-NV200 Kombi áno nie
Ford Ranger áno nie nie
Mercedes E250 Coupé áno áno nie
Nissan Navara nie nie nie
Citroen Jumper Kombi 30 áno nie
Ford Tourneo áno nie  

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ADAC
Články podľa značiek