Rezervné koleso je ohrozený druh. V Európe ho má len 8 % áut!

Pokrok nám často prináša veci, ktoré kvalitu nášho života skôr znižujú, než zlepšujú. Príkladom môže byť aj trend nahrádzania rezervných kolies lepiacimi súpravami. Hoci sú pri väčších defektoch na nič a motoristi vystavení komplikáciám, výrobcov to netrápi. Dôležitejších je pre nich 15 ušetrených kilogramov.

19.11.2015 12:00
debata (24)
S plnohodnotnou rezervou sa dnes stretnete už... Foto: ACEA
Rezervné kolesá - ACEA S plnohodnotnou rezervou sa dnes stretnete už málokedy. Pritom je najlepším riešením. Po výmene kolesa môžete pokračovať rovnakým tempom ako pred defektom. Nevýhodou je vyššia hmotnosť a menší využiteľný objem kufra.

Zdá sa, že z rezervného kolesa sa stal definitívne vymierajúci druh. Rezervy dnes nemajú dokonca ani mnohé SUV, kde by ste čosi také považovali za celkom logické. Dôvod? Opäť bruselský emisný diktát. Auto bez rezervného kolesa je totiž priemerne o 15 kilogramov ľahšie a to sa v časoch sledovania každého gramu CO2 vo výfukových plynoch počíta. Na druhej starne rovnice však stoja motoristi vystavení komplikáciám. A nie malým.

Lepiaca súprava, ktorá sa skladá z lepiacej hmoty a kompresora je totiž účinná len pri malých defektoch a aj to zväčša za podmienky, že predmet, ktorý pneumatiku prepichol a porušil tesnosť plášťa, ostane zapichnutý v dezéne. Inak nemá lepidlo šancu, a to nehovoríme o väčších poškodeniach či poškodeniach bočníc, keď nemá význam lepiacu súpravu ani len vybrať z kufra. Motoristovi neostáva nič iné ako využiť asistenčné služby, čo je drahé a časovo náročné.

Dojzdové koleso vám umožní aspoň núdzový dojazd... Foto: ACEA
Rezervné kolesá - ACEA Dojzdové koleso vám umožní aspoň núdzový dojazd do pneuservisu. Zväčša rýchlosťou do 80 km/h a do vzdialenosti 200 km. Jeho výhodou je menšia hmotnosť aj veľkosť v porovnaní s klasickou rezervou.

Lenže trend je jasný a štatistiky neúprosné. Európska asociácia výrobcov áut ACEA uvádza, že z novopredávaných áut v Európe má plnohodnotnú rezervu vo výbave už len osem percent. Ďalších 27 % pripadá na dojazdové koleso, ktoré umožňuje aspoň núdzový dojazd do najbližšieho servisu, a 12 % na pneumatiky run-flat, ktoré majú podobnú výhodu, no tiež si vyžadujú prakticky okamžitú opravu. Takže tu máme 47 % áut, ktoré dokážu pokračovať v ceste. A čo zvyšných 53 %? Tak to sú práve autá s lepiacimi súpravami.

Lepiaca súprava je účinná len v prípade malých... Foto: ACEA
Rezervné kolesá - ACEA Lepiaca súprava je účinná len v prípade malých defektov. Napriek tomu je ňou vybavených stále väčší počet nových áut. Plnohodnotnú rezervu však nikdy nenahradí.

A podobný trend je aj v USA. Tamojšia asociácia AAA uvádza, že kým v roku 2005 bolo rezervným kolesom vybavených 95 % všetkých predávaných nových áut, dnes je ich len 64 %. I tak lepšie ako v Európe. A relevantné údaje máme aj z Veľkej Británie, kde sa tejto téme venoval autoklub RAC. Ten hlási, že medzi rokmi 2010 a 2014 stúpol počet výjazdov za bezmocnými vodičmi s deravou pneumatikou z 30 000 na 120 000 ročne, teda na štvornásobok. Až 44 % z tých, ktorí sa pokúsili o opravu s lepiacu súpravou, neuspelo.

Absencia rezervných kolies v autách má však aj ďalšie aspekty. Britský autoklub napríklad uvádza, že v súvislosti s tým klesá schopnosť vodičov vymeniť si rezervné koleso. Kým motoristi vo veku 35 až 54 rokov to zvládnu na 90 %, mladšie ročníky s vekom od 18 do 34 rokov sú úspešné len na 78 %. Čo je horšie, do budúcnosti bude rezerva čoraz väčšou vzácnosťou. Nepočuť totiž hlasy, ktoré by sa zasadili za jej povinný návrat do áut. Pre ušetrených 15 kg hmotnosti a pár virtuálnych gramov CO2 nás tak čakajú krušné chvíle strádania v prípade, že pichneme gumu napríklad kdesi cestou na vytúženú rodinnú dovolenku.

Rebríček značiek podľa vybavenia rezervným alebo dojazdovým kolesom v základnej výbave. (EÚ)

Rezervné kolesá - ACEA Foto: ACEA
Rezervné kolesá - ACEA Rezervné kolesá - ACEA
Rezervné kolesá - ACEA Foto: ACEA
Rezervné kolesá - ACEA Rezervné kolesá - ACEA
Rezervné kolesá - ACEA
Rezervné kolesá - ACEA
+3Rezervné kolesá - ACEA

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #rezervné koleso #lepiaca súprava
Články podľa značiek