Zdá sa, že Volkswagen už vie, ako po technickej stránke „skrotiť“ naftové motory TDI, zasiahnuté megakauzou dieselgate, tak aby ich emisie zodpovedali platným normám. Otázkou je, že ak je to také jednoduché, prečo nepoužil tieto riešenia už v čase produkcie. Tak napríklad pri motore 2,0 TDI EA 189 Euro 5 bude stačiť nahrať nový softvér. Pre majiteľov vozidiel vybavených týmito motormi to bude znamenať len krátku návštevu servisu. Celý proces nemá trvať dlhšie ako 30 minút. Menší motor 1,6 TDI to ale bude mať zložitejšie.
Menej kyslíka, menej NOx
Volkswagen sa nevyhne zásahom do agregátu. Nakoniec nie sú ale také drahé, ako sa pôvodne predpokladalo. Motor dostane nový usmerňovač vzduchu, čo je akási sieťka v saní pred váhou vzduchu, ktorá zmenší priemer sacieho potrubia za filtrom až o 40 %. Ide teda o akési umelé „priškrtenie“ motora, ktoré má priniesť zníženie vírenia vzduchu a tým aj spresnenie údajov o jeho hmotnosti pri vstupe do valcov. To je veľmi podstatné, pretože nesprávne údaje vedú k väčšiemu objemu vzduchu, a teda aj prebytku kyslíka vo valcoch, čo spôsobuje pri spaľovaní nárast hodnôt NOx.
Dôjde tiež k zvýšeniu vstrekovacích tlakov, čo vytvorí homogénnejšie a rýchlejšie rozprášenie nafty vo valci, čím sa zmenšia oblasti s prebitom kyslíka zodpovedné za vyššie hodnoty oxidov dusíka. Zmena softvéru sa zas postará o zvýšenie objemu recirkulovaných plynov. Na druhej strane to ale môže znamenať aj nárast spotreby paliva pri rovnakom výkone. Volkswagen ale tvrdí, že na výkonových parametroch sa úpravy neprejavia. Myslíme si ale, že na priebehových charakteristikách motorov áno. Tie budú ale zverejnené neskôr.
Najprv 2,0 TDI, potom 1,6 TDI
V každom prípade sa tým Volkswagen vyhne náročným hardvérovým úpravám. Ešte nedávno sa totiž špekulovalo o výmene vstrekovačov či dokonca dodatočnej montáži systému vstrekovania močoviny do výfukového potrubia. Zásah nemá trvať v servise dlhšie ako hodinu a podľa informácií nemeckého Handlesblattu nebude stáť automobilku viac ako desať eur. Dôležité je, že tieto úpravy má už Volkswagen posvätené nemeckým federálnym úradom KBA.
Do konca roka sa má ujasniť aj situácia okolo úprav motorov 1,2 TDI. Na rad prichádzajú ako posledné, a to z dôvodu, že je ich najmenej. Zdá sa teda, že kauza dieselgate bude stáť Volkswagen viac na astronomických pokutách, najmä v USA, než na samotnej úprave motorov, i keď sa ich počet vyšplhal na niekoľko miliónov. Zvolávaciu akciu na motory 2,0 TDI by mal Volkswagen odštartovať v marci budúceho roka. Motory 1,6 TDI začne zvolávať v septembri.