Zo slávnej talianskej značky Lancia, ktorá dala svetu vidlicový 6-valec alebo samonosnú karosériu a v súťažiach rely kraľovala Stratosom aj fenomenálnou Deltou HF Integrale, zostalo len torzo. Nová luxusná limuzína Thema a MPV Voyager, odvodené z amerických Chryslerov sú totiž v Európe totálne prepadáky. Jediným plusovým príjmom značky je tak malý Ypsilon, s ktorým sa počíta aj do budúcnosti a ktorý má ostať jedinou Lanciou v ponuke. Teraz sa však jeho povesť otriasa v samotných základoch. Dôvodom sú katastrofálne výsledky, ktoré si Ypsilon odniesol z najnovších crashtestov Euro NCAP.
Malá Lancia získala len dve hviezdičky, čo je najhorší tohtoročný výsledok po sprísnení pravidiel nárazových skúšok. Podliezla dokonca aj skóre sesterského Fiatu Panda Cross, ktorý si zaknihoval aspoň tri hviezdičky. Ypsilon tak pokračuje vo svojej „tradícii“. Naposledy sa totiž tento malý Talian dostal do rúk komisárov Euro NCAP v roku 2000, teda pred pätnástimi rokmi, tiež s dvojhviezdičkovým výsledkom. Súčasná generácia, uvedená na trh v roku 2011, je síce nepochybne bezpečnejšia ako tá minulá, ale vzhľadom na zmenu metodiky na viac jednoducho nemala. A nešlo o maličkosti.
Model | Počet hviezd | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy | Vážený priemer |
---|---|---|---|---|---|---|
Lancia Ypsilon | 2 | 44% | 79 % | 64 % | 38 % | 54,5 % |
Ypsilonu by sme iste odpustili 38 % za asistenčné systémy, keďže sa mu ani nesníva o obmedzovači rýchlosti, nehovoriac o autonómnych brzdách či monitorovaní jazdných prúdov, lenže Ypsilon zlyhal v kľúčovej kategórii ochrany dospelej posádky. Dostal len 44 %. K zemi ho zrazil čelný náraz so 100–percentným prekrytím, ktorý by bol enormne nebezpečný pre cestujúcich na zadných sedadlách a to s ohrozením všetkých častí tela okrem krčnej chrbtice. Za tento typ nárazu tak nedostal Ypsilon ani jeden jediný bod. A podobne zle na tom bol aj vodič, ktorý by utrpel zranenia hrudníka a hlavy.
Lenže tam problémy neskončili. Pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím (40 %) sa spod prednej kapoty vyvalil dym. Dôvodod? Skrat batérie a následné zapálenie brzdovej kvapaliny. Hoci sa Lancia bráni, že pri jej interných testoch k ničomu takému nedošlo, je jej to málo platné. Napokon, prisľúbila nápravu, takže istý tip priznania tu predsa len máme. Tieto problémy už nemohla zachrániť ani celkom slušná ochrana detí na úrovni 79 % ani ochrana chodcov s výsledkom 64 %. Jednoducho, Ypsilon prepadol na plnej čiare a je otázne, či má vôbec zmysel, aby umierajúca Lancia investovala do jeho bezpečnosti.