Nemeckí majitelia Volkswagenov s naftovými motormi radu EA 189, vybavených softvérom na skresľovanie emisií oxidov dusíka, budú už v priebehu tohto mesiaca postupne oslovení, aby sa dostavili do značkových servisov. Megazvolávacia akcia potrvá celý rok. Len v Nemecku sa týka 2,4 milióna áut. Ako prvý príde na rad luxusný pikap VW Amarok poháňaný motorom 2,0 TDI. Nasledovať budú autá s motorom 2,0 TDI, teda aj Golfy a Passaty. Na konci druhého štvrťroka Volkswagen vyzve majiteľov vozidiel s motorom 1,2 TDI a do konca roka povolá aj autá s motorom 1,6 TDI.
Postupnosť je daná počtom postihnutých áut a komplikovanosťou úprav. V prvej vlne si otestuje opravu na pomerne málo rozšírených Amarokoch a vozidlách s motorom 2,0 TDI, kde bude stačiť úprava softvéru. Sľubuje pritom, že jeho cieľom je zachovať spotrebu, výkon aj pôvodnú úroveň hluku. S motorom 1,6 TDI je to zložitejšie. Vyžiada si aj hardvérové zásahy, konkrétne montáž usmerňovača vzduchu. Na túto úpravu však ešte Volkswagen nemá povolenie nemeckých úradov. Dôvodom môže byť fakt, že zariadenie síce funguje, ale neprimerane ovplyvní pôvodne deklarované parametre, najmä spotrebu paliva. Samozrejme smerom nahor, pretože menej vzduchu vo valci znamená síce menej NOx, ale aj nižšiu účinnosť.
„Naši zákazníci sa dočkajú dobrého technického riešenia a môžu sa spoľahnúť na rýchle uskutočnenie úprav,“ vyhlásil šéf značky Volkswagen Herbert Diess. Nahranie nového softvéru má trvať približne 30 minút a montáž usmerňovača o 15 minút dlhšie. Zvolávacia akcia sa má rozšíriť aj do ďalších krajín po dohode s miestnymi úradmi a zákonmi. Nie všade sa značke darí presvedčiť o účinnosti jej navrhovaného riešenia. Napríklad USA považujú úpravy za nedostatočné. Je teda možné, že napríklad autá s motorom 1,6 TDI predané za Atlantikom si nakoniec vyžiadajú domontovanie špeciálneho katalyzátora.