Americká federálna agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) vlani v októbri obvinila Volkswagen, že do vozidiel s naftovými motormi inštalovala softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Koncern potom priznal, že v USA je ním vybavených takmer 570 000 áut. Americké ministerstvo spravodlivosti počiatkom roku podalo na Volkswagen v tejto súvislosti civilnú žalobu. Tá by mohla stáť automobilku podľa agentúry Reuters teoreticky až 46 miliárd dolárov. Podľa novej žaloby FTC spotrebitelia v USA utrpeli v dôsledku klamlivej reklamy ujmu v hodnote miliardy dolárov.
FTC tvrdí, že Volkswagen klamal spotrebiteľov sedem rokov, počas ktorých na základe podvodných informácií v reklamnej kampani predal vyše 550 000 naftových áut. Podľa komisie poskytoval Volkswagen spotrebiteľom falošné informácie, keď tvrdil, že tieto naftové autá majú nízke emisie, sú šetrné k životnému prostrediu a udržia si vysokú predajnú hodnotu. „Inzeráty Volkswagenu po celé roky propagovali čisté naftové autá, aj keď sa teraz ukázalo, že Volkswagen tieto vozidlá vybavil zariadením na manipuláciu s testami emisií,“ povedala predsedníčka FTC Edith Ramirezová.
Hovorkyňa Volkswagenu Jeannine Ginivanová uviedla, že automobilka žalobu FTC dostala a naďalej spolupracuje so všetkými regulačnými úradmi v USA. „Našou najväčšou prioritou je nájsť riešenie tejto záležitosti,“ dodala. Americký senátor Bill Nelson žalobu FTC privítal. „Toto bol jeden z najnehoráznejších príkladov firmy podvádzajúcej verejnosť,“ vyhlásil. „Dúfajme, že súd poskytne spotrebiteľom primerané odškodné a vyšle jasný signál, že takýto typ firemného správania nebude nikomu tolerovaný,“ dodal.
Okrem žalôb EPA a FTC čelí Volkswagen v USA aj ďalším žalobám zo strany spotrebiteľov a niekoľkých štátov USA. Koncern sa navyše s americkými úradmi stále nedokázal dohodnúť na tom, akým spôsobom zaistí, aby problémové autá v USA vyhovovali zákonom o čistote ovzdušia. Automobilka už predtým navrhla majiteľom dotknutých áut darčekový balíček obsahujúci platobnú kartu v hodnote 1 000 dolárov, aby získala späť ich dôveru. Po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov vozidiel. V Európe už Volkswagen zvoláva v dôsledku škandálu na úpravu 8,5 milióna áut. V tejto súvislosti si firma vyčlenila z rozpočtu 6,7 miliardy eur.