Tento rebríček síce pochádza z Veľkej Británie, ale ponuka vozidiel za kanálom La Manche je až na pravostranné riadenie s tou našou prakticky identická. Tentoraz sa poisťovňa zamerala na odolnosť áut voči nekvalitným cestám. To znamená, nakoľko si vedia poradiť s výmoľmi a nerovnosťami, ktoré sú v Británii realitou tak ako u nás. Štatistika pritom vychádza z výsledkov sledovania 50 000 poistených vozidiel a poistných plnení, ktoré súviseli práve z opravou podvozku poškodeného zlou infraštruktúrou.
Warranty Direct tvrdí, že priemerná cena opravy podvozka predstavuje 350 libier, teda približne 440 eur, čo nie je málo. Výsledky sú pomerne prekvapujúce. V zozname desiatich najhorších áut nájdeme totiž až osem prémiových modelov, pričom „kráľom“ je Mercedes-Benz, zastúpený až štyrmi modelmi, a za ním Land Rover s dvojicou modelov. Ak sa navyše pozrieme na tabuľku podľa kategórií, tak nám vychádza, že absolútne najmenej odolné podvozky majú vozidlá SUV! Od nich by ste pritom čosi také asi neočakávali.

Autá s najmenej odolným podvozkom
Poradie | model | roky výroby | pravdepodobnosť poruchy |
---|---|---|---|
1. | Mercedes-Benz R | 2006 – 2015 | 15,82 % |
2. | Saab 9–5 | 2004 – 2012 | 15,05 % |
3. | Hyundai Santa Fe | 2006 – 2012 | 13,98 % |
4. | Land Rover Discovery 3 | 2004 – 2010 | 13,37 % |
5. | Mercedes-Benz GL | 2006 – 2015 | 12,61 % |
6. | Opel Astra | 2004 – 2012 | 11,56 % |
7. | Land Rover Range Rover | 2002 – 2013 | 11,28 % |
8. | BMW X5 | 2007 – 2013 | 11,27 % |
9. | Mercedes-Benz E | 2006 – 2009 | 11,17 % |
10. | Mercedes-Benz CLS | 2005 – 2010 | 11,15 % |
Úplne najviac náchylný na poruchu podvozku vplyvom zlých ciest je Mercedes-Benz triedy R, ktorý bol kombináciou luxusného SUV a MPV. Pravdepodobnosť poruchy je uňho až 15,82 %. Nasleduje Saab 9–5 a za ním hneď tri SUV – Hyundai Santa Fe, Land Rover Discovery 3 a Mercedes-Benz GL. Ak by nebol Opel Astra na šiestej priečke, tak by „esúvéčka“ pokračovali bez prerušenia. Na rade je totiž luxusný Land Rover Range Rover a BMW X5. A tabuľku uzatvárajú dva Mercedesy – trieda E a 4-dverové kupé CLS.
Ako si to vysvetliť? Zo štatistiky jasne vyplýva, že najcitlivejšie podvozky sú tie najzložitejšie. Prémiové autá majú najkomplikovanejšie závesy, často pneumatické odpruženie a adaptívne systémy, ktoré dokážu meniť tuhosť pruženia alebo svetlú výšku vozidla. Veľa súčiastok a veľa elektroniky potom znamená najväčšiu náchylnosť na poruchy. Pri Mercedese-Benz triedy E alebo kupé CLS, ktoré nie sú určené na zlé ani prašné cesty, by sa to pochopiť dalo, ale pri modeloch SUV je to prakticky neospravedlniteľné. Stavané sú predsa aj na prevádzku mimo asfaltu.

Autá s najodolnejším podvozkom
Poradie | model | roky výroby | pravdepodobnosť poruchy |
---|---|---|---|
1.-2. | Ford S-Max | 2006 – 2015 | 0,00 % |
1.-2. | Nissan Qashqai | 2007 – 2014 | 0 % |
3. | BMW X5 | 2007 – 2013 | 0,60 % |
4. | Mini Cooper | 2006 – 2013 | 0,64 % |
5. | Honda Jazz | 2008 – 2016 | 0,69 % |
6. | Mercedes-Benz C | 2007 – 2011 | 0,72 % |
7. | Opel Corsa | 2006 – 2014 | 0,74 % |
8. | Land Rover Freelander | 2006 – 2014 | 0,78 % |
9. | Toyota Avensis | 2003 – 2009 | 0,83 % |
10. | Nissan Note | 2006 – 2013 | 0,84 % |
Odolnosť podvozkov treba však posudzovať individuálne pre každý model. Dokladuje to práve zoznam desiatich najlepších áut. Stretneme sa v ňom totiž s tými istými značkami. Tak napríklad Mercedes-Benz triedy C je na vynikajúcej šiestej priečke a Freelander od Land Roveru len o dve nižšie. To isté platé pre BMW radu 5. Úplne najodolnejší podvozok má však model, od ktorého by ste to asi nečakali – rodinné MPV Ford S-Max. S nulovou pravdepodobnosťou poruchy podvozku vplyvom infraštruktúry stojí na prvej priečke spolu s Nissanom Qashqai.
A prekvapením je napríklad aj štvrté Mini Cooper, ale najmä Honda Jazz a Opel Corsa, teda bežné mainstreamové modely. Tabuľku najlepších uzatvára Toyota Avensis a Nissan Note. Z desiatich modelov sú tu len tri prémiové. Ak jazdíte po zlých cestách, dajte tak prednosť jednoduchším podvozkom a masovým značkám. Inak sa v servise nedoplatíte. A vymáhať škodu od správcov ciest súdnou cestou je nekonečný a často aj neúspešný príbeh.