Už v roku 2014 otestovalo Euro NCAP bezpečnosť mikroáut, takzvaných quadricycles. Šoférovať ich môžu na rozdiel od bežných áut vodiči, ktorí dosiahnu vek šestnásť rokov. Aj napriek limitovanej rýchlosti to však neznamená, že sú bezpečné. Možno viac ako motocykle, ale v porovnaní s klasickými vozidlami zaostávajú. A to dramaticky. Najlepší výsledok dosiahol elektromobil Renault Twizy, no išlo len o dve hviezdičky. Jednu získalo talianske Tazzari Zero a ďalšie dve autá ani jednu (Club Car2+2 Villager, Ligier IXO JS).
Cieľom testov bolo už vtedy upozorniť práve na to, že mladí a neskúsení vodiči jazdia v najmenej bezpečných vozidlách. Euro NCAP očakávalo teda pokrok a po dvoch rokoch si vzalo na mušku ďalšie štyri mikroautá – Chatenet CH30, Aixam Crossver GTR, Bajaj Qute a Microcar M.GO Family. No nemá dobré správy. Najlepšie obstál dvojhviezdičkový Chattenet, po jednej si odniesli zvyšné tri modely. Znamená to síce istý posun, keďže ani jedno mikroauto neobišlo úplne na prázdno, ale zlepšenie považuje Euro NCAP stále za nedostatočné. Dôvod vidí v nižších bezpečnostných normách, ktoré sú mikroautá povinné plniť.
„ Je smutné vidieť, že mikroautám stále chýbajú základné bezpečnostné prvky, ktoré sú už v triede mini samozrejmosťou. Výrobcovia nemajú bez tlaku legislatívy dôvod spraviť viac a nízke normy zas vytvárajú mylný dojem, že dané autá plnia legislatívne kritériá, a teda sú vhodné na použitie,“ komentuje výsledky šéf Euro NCAP Michael van Ratingen. Mikroautám chýbajú napríklad airbagy. Mal ho iba Microcar M.GO, aj to za príplatok, ale ako konštatuje organizácia, bezpečnosti nepomohol. Kvôli nízkej tuhosti karosérie bol prakticky neúčinný. Euro NCAP ho považuje len za marketingový trik, čo je ešte nebezpečnejšie.
Podľa Ratingena by nebolo treba veľa k tomu, aby sa bezpečnosť týchto áut zvýšila a myslí si, že by sa to nemuselo premietnuť dramaticky ani do ich ceny. Rezervy sú obrovské, čo vidieť na príklade miniatúrneho Smart ForTwo, ktorý dokázal v roku 2014 obstáť so ziskom až štyroch hviezdičiek a pritom nie je oveľa väčší. Testované exempláre sa mu však priblížiť nedokázali. Aj najlepší Chatenet CH30 preukázal nízku ochranu hlavy a hrudníka vodiča pri čelnej zrážke, keď došlo ku kontaktu s volantom. Úplne na chvoste skončil Aixam Crossover GTR. Pri náraze sa uvoľnenila skrutka zavesenia kolies, ktorá takmer prerazila nádrž. Od požiaru tak nebolo ďaleko.
Výsledky testu Euro NCAP – mikroautá
Model | ochrana dospelých | počet hviezdičiek |
---|---|---|
Chatennet CH30 | 38 % | 2 |
Aixam CrosssoverGTR | 25 % | 1 |
Bajaj Qute | 28 % | 1 |
Microcar M.GO Family | 28 % | 1 |