Euro NCAP: Mikroautá sú smrteľne nebezpečné. Zlyhali všetky

Mikroautám, na ktoré môžete dostať „vodičák“ už od pätnástich rokov, sa Euro NCAP pozrelo na zúbok prvýkrát pred dvoma rokmi. Výsledky crashtestov boli odstrašujúce. Rovnako ako tie aktuálne. Ani z jedného z štyroch adeptov by ste po ťažkej havárii živí nevyliezli. Pritom sú len o málo menšie ako taký štvorhviezdičkový Smart Fortwo.

11.04.2016 12:00
debata (3)
Mikroautá pre vodičov od 15 rokov zákonné normy... Foto: Euro NCAP
Chatenet CH30 - Euro NCAP Mikroautá pre vodičov od 15 rokov zákonné normy síce spĺňajú, ale práve tento fakt vytvára podľa Euro NCAP mylný dojem, že sú bezpečné. Pravdou je opak. Týka sa to aj najlepšieho zo štyroch adeptov, modelu Chatenet CH30, ktorý má síce dve hviezdičky, ale nedokázal zabrániť kontaktu hlavy s volantom.

Už v roku 2014 otestovalo Euro NCAP bezpečnosť mikroáut, takzvaných quadricycles. Šoférovať ich môžu na rozdiel od bežných áut vodiči, ktorí dosiahnu vek šestnásť rokov. Aj napriek limitovanej rýchlosti to však neznamená, že sú bezpečné. Možno viac ako motocykle, ale v porovnaní s klasickými vozidlami zaostávajú. A to dramaticky. Najlepší výsledok dosiahol elektromobil Renault Twizy, no išlo len o dve hviezdičky. Jednu získalo talianske Tazzari Zero a ďalšie dve autá ani jednu (Club Car2+2 Villager, Ligier IXO JS).

Najhoršie dopadol Aixam Crossover CH30. Pri... Foto: Microcar
Microcar M.GO Family - Euro NCAP Najhoršie dopadol Aixam Crossover CH30. Pri náraze došlo takmer k poškodeniu nádrže, čo by mohlo viesť k požiaru.

Cieľom testov bolo už vtedy upozorniť práve na to, že mladí a neskúsení vodiči jazdia v najmenej bezpečných vozidlách. Euro NCAP očakávalo teda pokrok a po dvoch rokoch si vzalo na mušku ďalšie štyri mikroautá – Chatenet CH30, Aixam Crossver GTR, Bajaj Qute a Microcar M.GO Family. No nemá dobré správy. Najlepšie obstál dvojhviezdičkový Chattenet, po jednej si odniesli zvyšné tri modely. Znamená to síce istý posun, keďže ani jedno mikroauto neobišlo úplne na prázdno, ale zlepšenie považuje Euro NCAP stále za nedostatočné. Dôvod vidí v nižších bezpečnostných normách, ktoré sú mikroautá povinné plniť.

Microcar M.GO sa tvári na normálne auto a za... Foto: Euro NCAP
Aixam Crosssover GTR - Euro NCAP Microcar M.GO sa tvári na normálne auto a za príplatok má dokonca airbag. Je ale prakticky neúčinný.

„ Je smutné vidieť, že mikroautám stále chýbajú základné bezpečnostné prvky, ktoré sú už v triede mini samozrejmosťou. Výrobcovia nemajú bez tlaku legislatívy dôvod spraviť viac a nízke normy zas vytvárajú mylný dojem, že dané autá plnia legislatívne kritériá, a teda sú vhodné na použitie,“ komentuje výsledky šéf Euro NCAP Michael van Ratingen. Mikroautám chýbajú napríklad airbagy. Mal ho iba Microcar M.GO, aj to za príplatok, ale ako konštatuje organizácia, bezpečnosti nepomohol. Kvôli nízkej tuhosti karosérie bol prakticky neúčinný. Euro NCAP ho považuje len za marketingový trik, čo je ešte nebezpečnejšie.

Bajaj Qute je len ďalším príkladom tragicky... Foto: Euro NCAP
Bajaj Qute - Euro NCAP Bajaj Qute je len ďalším príkladom tragicky nízkej ochrany posádky. Po náraze sa uvoľnilo množstvo zvarov karosérie a tiež pánty dverí.

Podľa Ratingena by nebolo treba veľa k tomu, aby sa bezpečnosť týchto áut zvýšila a myslí si, že by sa to nemuselo premietnuť dramaticky ani do ich ceny. Rezervy sú obrovské, čo vidieť na príklade miniatúrneho Smart ForTwo, ktorý dokázal v roku 2014 obstáť so ziskom až štyroch hviezdičiek a pritom nie je oveľa väčší. Testované exempláre sa mu však priblížiť nedokázali. Aj najlepší Chatenet CH30 preukázal nízku ochranu hlavy a hrudníka vodiča pri čelnej zrážke, keď došlo ku kontaktu s volantom. Úplne na chvoste skončil Aixam Crossover GTR. Pri náraze sa uvoľnenila skrutka zavesenia kolies, ktorá takmer prerazila nádrž. Od požiaru tak nebolo ďaleko.

Výsledky testu Euro NCAP – mikroautá

Model ochrana dospelých počet hviezdičiek
Chatennet CH30 38 % 2
Aixam CrosssoverGTR 25 % 1
Bajaj Qute 28 % 1
Microcar M.GO Family 28 % 1

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Euro NCAP #crash testy
Články podľa značiek