
V tomto roku Euro NCAP sprísnilo pravidlá. Najväčšou novinkou je, že prítomnosť asistenčných systémov, najmä autonómnych bŕzd, majú vplyv na hodnotenie ochrany dospelých a chodcov. Je síce pravdou, že najlepšie je zrážke predísť, no na druhej strane sa nová metodika výpočtov stále viac vzďaľuje od hodnotenia skutočnej pasívnej bezpečnosti. Teda od schopností samotnej konštrukcie vozidla ochrániť posádku pri zrážke.

Pozitívne ale je, že bruselská organizácia dáva automobilkám možnosť hodnotiť samostatne verzie s autonómnymi a bez autonómnych bŕzd. Je to určite objektívnejšie, než keď komisári rozhodovali o tom, či systém brzdenia uznať alebo nie, len na základe predpokladu záujmu zo strany zákazníkov. Prvým modelom, ktorý to využil, je nové Suzuki Baleno. Máme tu tak dva výsledky. Japoncov ale nepotešia. Ani s elektronickými pomocníkmi nedosiahlo totiž Baleno na plné skóre. V prvom prípade má len tri a s balíkom RBS (Radar Brake Support) štyri hviezdičky.

V hodnotení dospelej posádky dosiahlo Baleno 80 % a so Safety Packom o 5 % viac. Problémy mu robil bočný náraz, kedy nedošlo k optimálnemu nafúknutiu bočných airbagov, čo viedlo k vyššiemu zaťaženiu hlavy a hrudníka. Paradoxné ale je, že pri ochrane detí majú obe verzie zhodných 73 %. Ak totiž Baleno s RBS ochráni dospelých lepšie ako bez autonómnych bŕzd, malo by to byť podobné aj pri cestujúcich v detských sedačkách. Za ochranu chodcov získali obe verzie opäť zhodných 65 %, pretože Baleno nemá detekciu chodcov.
Najväčší rozdiel vidieť v asistenčných systémoch, kde dostalo Baleno s autonómnymi brzdami 43 a bez nich len 25 %. To druhý testovaný model s rozdielmi problémy nemal. Nová hybridná Toyota Prius má totiž autonómne brzdy aj detekciu chodcov v rámci balíka Toyota Safety Sense v štandarde. Japonský liftback si tak zaknihoval plných päť hviezd. Za ochranu dospelých si vyslúžil 92 %, aj keď komisári zistili slabšiu ochranu pri bočnom náraze. Ak by sme však nebrali do úvahy body za asistenčné systémy, bolo by na tom Prius pri bočnom náraze horšie ako Baleno.

V ostatných oblastiach už ale k žiadnym kontroverziám nedošlo. Detskú posádku chráni Prius na 82 % a chodcov vďaka ich detekcii na 77 %. Organizácia kritizovala len príliš tuhú prednú časť kapoty. Ďalších 85 % má Prius na konte vďaka elektronickým systémom. Takže päť hviezd mu nerobilo najmenšie problémy. Pre zákazníkov znamená nové hodnotenie lepšiu orientáciu, keďže počet hviezd jasne odráža bezpečnosť modelu, pre ktorý sa rozhodnú. Euro NCAP sa domnieva, že týmto krokom bude motivovať výrobcov, aby asistenčné systémy ponúkali ako štandard. Podobne, ako tomu bolo v minulosti s ABS či stabilizačným systémom ESP.
Výsledky crashtestov Euro NCAP (apríl 2016)
Model | Počet hviezd | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Suzuki Baleno (Safety Pack) | 3 | 85 % | 73 % | 65 % | 43 % |
Suzuki Baleno (Standard) | 3 | 80 % | 73 % | 65 % | 25 % |
Toyota Prius (Standard) | 5 | 92 % | 82 % | 77 % | 85 % |