Euro NCAP: Prius päť hviezd, Baleno len tri. Doplatilo na pravidlá

Euro NCAP zavádza v tomto roku dvojité hodnotenie áut. Samostatné výsledky uvádza pre verzie bez autonómnych bŕzd a samostatne pre tie, ktoré daný systém majú. Balenu na plný počet hviezdičiek však nestačili.

25.04.2016 12:00
debata
Nové Baleno podľa súčasnej metodiky na päť... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Suzuki Baleno 2016 Nové Baleno podľa súčasnej metodiky na päť bezpečnostných hviezdičiek nedosiahlo. Problémy mu robili bočné airbagy.

V tomto roku Euro NCAP sprísnilo pravidlá. Najväčšou novinkou je, že prítomnosť asistenčných systémov, najmä autonómnych bŕzd, majú vplyv na hodnotenie ochrany dospelých a chodcov. Je síce pravdou, že najlepšie je zrážke predísť, no na druhej strane sa nová metodika výpočtov stále viac vzďaľuje od hodnotenia skutočnej pasívnej bezpečnosti. Teda od schopností samotnej konštrukcie vozidla ochrániť posádku pri zrážke.

Bez autonómnych bŕzd padlo dokonca na... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Suzuki Baleno 2016 Bez autonómnych bŕzd padlo dokonca na trojhviezdičkové hodnotene. Uvidíme, ako na tom bude konkurencia v ďalších crashtestoch.

Pozitívne ale je, že bruselská organizácia dáva automobilkám možnosť hodnotiť samostatne verzie s autonómnymi a bez autonómnych bŕzd. Je to určite objektívnejšie, než keď komisári rozhodovali o tom, či systém brzdenia uznať alebo nie, len na základe predpokladu záujmu zo strany zákazníkov. Prvým modelom, ktorý to využil, je nové Suzuki Baleno. Máme tu tak dva výsledky. Japoncov ale nepotešia. Ani s elektronickými pomocníkmi nedosiahlo totiž Baleno na plné skóre. V prvom prípade má len tri a s balíkom RBS (Radar Brake Support) štyri hviezdičky.

Euro NCAP - Suzuki Baleno, Toyota Prius  2016 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Suzuki Baleno, Toyota Prius 2016 Euro NCAP - Suzuki Baleno, Toyota Prius 2016

V hodnotení dospelej posádky dosiahlo Baleno 80 % a so Safety Packom o 5 % viac. Problémy mu robil bočný náraz, kedy nedošlo k optimálnemu nafúknutiu bočných airbagov, čo viedlo k vyššiemu zaťaženiu hlavy a hrudníka. Paradoxné ale je, že pri ochrane detí majú obe verzie zhodných 73 %. Ak totiž Baleno s RBS ochráni dospelých lepšie ako bez autonómnych bŕzd, malo by to byť podobné aj pri cestujúcich v detských sedačkách. Za ochranu chodcov získali obe verzie opäť zhodných 65 %, pretože Baleno nemá detekciu chodcov.

Najväčší rozdiel vidieť v asistenčných systémoch, kde dostalo Baleno s autonómnymi brzdami 43 a bez nich len 25 %. To druhý testovaný model s rozdielmi problémy nemal. Nová hybridná Toyota Prius má totiž autonómne brzdy aj detekciu chodcov v rámci balíka Toyota Safety Sense v štandarde. Japonský liftback si tak zaknihoval plných päť hviezd. Za ochranu dospelých si vyslúžil 92 %, aj keď komisári zistili slabšiu ochranu pri bočnom náraze. Ak by sme však nebrali do úvahy body za asistenčné systémy, bolo by na tom Prius pri bočnom náraze horšie ako Baleno.

Prius nezaváhal. Autonómne brzdy a detekcia... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Toyota Prius 2016 Prius nezaváhal. Autonómne brzdy a detekcia chodcov sú súčasťou jeho bezpečnostného balíka Toyota Safety Sense. To mu pomohlo zvýšiť skóre v ochrane dospelých, chodcov aj v oblasti asistenčných systémov.

V ostatných oblastiach už ale k žiadnym kontroverziám nedošlo. Detskú posádku chráni Prius na 82 % a chodcov vďaka ich detekcii na 77 %. Organizácia kritizovala len príliš tuhú prednú časť kapoty. Ďalších 85 % má Prius na konte vďaka elektronickým systémom. Takže päť hviezd mu nerobilo najmenšie problémy. Pre zákazníkov znamená nové hodnotenie lepšiu orientáciu, keďže počet hviezd jasne odráža bezpečnosť modelu, pre ktorý sa rozhodnú. Euro NCAP sa domnieva, že týmto krokom bude motivovať výrobcov, aby asistenčné systémy ponúkali ako štandard. Podobne, ako tomu bolo v minulosti s ABS či stabilizačným systémom ESP.

Výsledky crashtestov Euro NCAP (apríl 2016)

Model Počet hviezd Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Suzuki Baleno (Safety Pack) 3 85 % 73 % 65 % 43 %
Suzuki Baleno (Standard) 3 80 % 73 % 65 % 25 %
Toyota Prius (Standard) 5 92 % 82 % 77 % 85 %
Euro NCAP - Suzuki Baleno 2016
Euro NCAP - Suzuki Baleno 2016
+3Euro NCAP - Suzuki Baleno 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Toyota Prius #crash testy #Suzuki Baleno
Články podľa značiek