Fiatu vraj hrozí zákaz predaja v Nemecku. Ťažkú hlavu si nerobí

Škandál Dieselgate ďalej rastie a okrem Volkswagenu sa vynárajú aj ďalší vinníci. Na muške je Opel, ale aj Fiat. Kým však nemeckí aktéri kauzy s úradmi spolupracujú, Fiat komunikáciu a obvinenia odmieta.

25.05.2016 19:00
debata
Fiat 500X a niektoré ďalšie modely koncernu FCA... Foto: DUH
Fiat 500X - meranie emisií DUH Fiat 500X a niektoré ďalšie modely koncernu FCA vypínajú systémy na redukciu emisií po 22 minútach. Fiat však o tom nechce hovoriť s nemeckými úradmi. Dokonca zrušil schôdzku.

Fiat sa dostal pod lupu nemeckých úradov po tom, čo sa ukázalo, že jeho crossover 500X vypína systémy na redukciu emisií po 22 minútach od naštartovania. Emisné testy pritom trvajú presne 20 minút. To znamená, že po zahriati motor produkuje vyššie emisie CO2, a najmä NOx, ako keď je studený. Na meranie v laboratóriu to však stačí. Postup Fiatu je však len jednou z foriem prakticky masového obchádzania emisných noriem, ktorého sa dopúšťajú aj iné automobilky. Dokázali to napríklad skúšky emisií 30 áut, kde 22 neprešlo.

Väčšinou je totiž práca systémov na zníženie emisií viazaná na určitú pracovnú teplotu motora alebo iné parametre, napríklad nadmorskú výšku a podobne. Žiadne teda nepracujú sústavne, skôr to vyzerá, že v reálnej premávke pracujú len v režimoch, ktoré majú blízko podmienkam laboratórnych testov. Napokon nedávno to ukázal aj emisný test nového Opelu Astra. Situácia je teda poriadne neprehľadná a doplácajú na ňu najmä tí, ktorí vyšli s pravdou von, ako Volkswagen, Mitsubishi či Suzuki, alebo tí, ktorí sú ochotní spolupracovať s regulačnými úradmi. To je prípad Opelu.

Po vyradení systémov na redukciu prekračuje... Foto: DUH
Fiat 500X - meranie emisií DUH Po vyradení systémov na redukciu prekračuje Fiat 500X v reálnej prevádzke povolené emisné normy.

Fiat však čosi také odmieta. A to si zatiaľ nik nedovolil. Po tom, čo nemecký dopravný úrad KBA zistil vypínanie systému na redukciu emisií pri Fiate 500X a následne ďalších modeloch FCA, trvala nemecká strana na vysvetlení postupu Fiatu. Dokonca bola minulý týždeň dohodnutá schôdzka predstaviteľov talianskeho koncernu a nemeckých úradov, ktorú však talianska strana zrušila a obmedzila sa na konštatovanie, že jej vozidlá plnia všetky existujúce a platné emisné pravidlá. To nemeckého šéfa rezortu dopravy Alexandra Dobrindtha poriadne „vytočilo“ a firmu podrobil ostrej kritike.

Fiat však trvá na svojom. No zdá sa, že bez obetí to celkom nepôjde. Víkendová správa nemeckého Bildu o tom, že Fiatu môže v Nemecku, teda na najväčšom európskom automobilovom trhu, hroziť plošný zákaz predaja áut, mala okamžitý dosah na hodnotu akcií koncernu FCA. Tie padli začiatkom týždňa o 3,5 %. Neskôr zasa stúpli. S Fiatom to však nepohlo. Dokonca sa ho zastal taliansky minister dopravy Graziano Delrio, ktorý nemeckým úradom odkázal, že homologizácia dotknutých áut prebehla v Taliansku a že keď chce Nemecko niečo riešiť, má sa obrátiť na talianskych regulátorov. Samotné FCA opäť zopakovalo, že všetky jeho autá sú v poriadku.

Je si pravdepodobne isté, že k zákazu predaja jeho áut v Nemecku nedôjde. Tento názor má aj analytická spoločnosť UBS, ktorá tvrdí, že bez ohľadu na výsledky vyšetrovania pochybuje o takom radikálnom kroku, keďže Volkswagen mohol pokračovať v predajoch napriek tomu, že v jeho autách bol odhalený podvodný softvér na podvádzanie v emisných testoch. Navyše by mohla prísť talianska odveta v podobe zákazu predaja Volkswagenov alebo Opelov na Apeninskom polostrove. Takže každá palica má dva konce a Volkswagen na krku dosť starostí, než aby riešil ďalšie, ktoré by mu navyše spôsobil postup „materských“ nemeckých orgánov voči taliansko-americkému koncernu. Na to si dajú Nemci určite pozor.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #dieselgate #KBA #Alexander Dobrindth
Články podľa značiek