Mazda G-Vectoring Control znižuje záťaž vodiča v zákrutách

Systém GVC má prispieť nielen k vyššej stabilite pri prejazde zákrut, ale zároveň stabilizovať vodiča v sedadle. Tak aby naň zbytočne nepôsobili odstredivé sily. Ide o súčasť stratégie Inba Ittai, čo znamená kôň a jazdec v jednom tele.

14.06.2016 12:00
Mazda G-Vectoring Control Foto:
Presnejšie držanie stopy v zákrutách znamená menej korekcií volantom a menšiu únavu. Navyše držia vodiča v stabilnej polohe nové sedadlá.
debata

Mazda vždy dokázala prísť s čímsi nezvyčajným. Spomeňme jej preplňovanie Comprex, motory s Atkinsonovým cyklom, Wankel, natáčanie zadných kolies pri Xedosoch, súčasné technológie SkyActiv vrátane rekuperácie energie kondenzátorom i-Eloop či atmosférické benzínové agregáty s najvyšším kompresným pomerom na svete. A teraz je tu maličkosť v podobe korekcií ťažiska vozidla GVC, pomocou zmeny krútiaceho momentu. Prispieť má k pohode za volantom, zníženiu pôsobenia odstredivých síl na vodiča, a teda aj k jeho menšej únave.

Funguje to pomerne jednoducho. Systém vychádza z efektu ubratia plynu v zákrute. Vtedy dôjde k väčšiemu zaťaženiu predných kolies, a teda aj k lepšej trakcii a presnejšiemu držaniu stopy pri zmene smeru jazdy. Zvlášť významné je to pri autách s predným náhonom, kde musia kolesá prenášať sily v priamom aj priečnom smere. Nemýľte si to ale s vektorovaním krútiaceho momentu, ktorý využíva pribrzďovanie jedného z kolies alebo upravuje trakciu zásahmi priamo v diferenciáli. Mazda na to išla inak.

Nový systém riadenej zmeny ťažiska už Mazda... Foto: Mazda
Mazda G-Vectoring Control Nový systém riadenej zmeny ťažiska už Mazda testuje na modeloch 3 a 6. V sérii by sa mal objaviť ešte tento rok.

Riadiaca jednotka systému GVC vyhodnotí správanie auta v závislosti od natočenia volantu a rýchlosti a následne zníži krútiaci moment motora. Redukcia síce predstavuje len 30 Nm, ale v praxi to znamená zvýšenie zaťaženia na koleso o päť kilogramov. Vďaka tomu môže byť trajektória prejazdu presnejšia a to s pozitívnym efektom na redukciu únavy vodiča, pretože nie sú nutné ďalšie korekcie volantom. Mazda tvrdí, že GVC môže byť tak prospešné len vďaka tomu, že jej motory SkyActiv-G sú schopné veľmi presného riadenia spaľovacieho procesu.

Spolu s GVC ale Mazda nasadí aj novú konštrukciu sedadiel, ktoré budú vodiča lepšie držať v zákrute a nebudú vyžadovať zbytočné napínanie rôznych svalov, najmä svalov krčnej chrbtice. Vodič bude teda opäť profitovať a jazda sa stane menej vyčerpávajúcou. Tieto opatrenia sú ale súčasťou celej stratégie zvýšenia komfortu a agility, ktorú japonská automobilka nazýva Inba Ittai, čo znamená kôň a jazdec v jednom tele. Jednoducho chce, aby vodič a auto dokonale splynuli. Okrem toho dodáva, že zákaznícky trend smeruje od športových charakteristík vozidiel skôr ku komfortu.

Nový elektronický systém GVC nasadí Mazda do sériových modelov ešte tento rok. Momentálne ich testuje v modeloch 3 a 6. V nich sa teda objavia určite. A keďže ide o softvérovú záležitosť, nebráni nič tomu, aby bolo GVC následne rozšírene aj do ďalších modelových radov vrátane malej dvojky či crossoverov CX-3 a CX-5.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mazda
Články podľa značiek