Britská Tow Car Awards patrí k najprestížnejším anketám svojho druhu na svete. Briti sú totiž „maniaci“ do karavaningu. K veci pristupujú naozaj exaktne. Nejde len o subjektívne dojmy. Prihlásené modely preverujú experti z renomovaných magazínov Practical Caravan, Wath car? a tiež zástupcovia britského The Camping and Caravaning Clubu. Vozidlá absolvujú náročné skúšky s meracími zariadeniami. Nie inak tomu bolo v desiatom ročníku súťaže, ktorej výsledky berú vážne aj ďaleko za kanálom La Manche.
Testy na hranici možností
Tento rok sa zúčastnilo ankety celkom 41 vozidiel. Rozdelené sú do váhových kategórií, pričom ťahajú príves s hmotnosťou, ktorá predstavuje 85 % prevádzkovej hmotnosti samotného auta. Nižšia môže byť len vtedy, ak výrobca udáva maximálnu hmotnosť prívesu pod touto hranicou. Všetky pritom prechádzajú rovnakými testami, či už sa jedná o malý hatchback alebo veľké SUV. Hodnotené sú rôzne vlastnosti, pričom kľúčové sú tie, ktoré súvisia s samotným ťahaním prívesu.

Posudzuje sa stabilita pri rýchlosti 60 a 70 míľ za hodinu (96,6, 112,6 km/h). Ďalej tu máme náročný slalom a rozbeh do kopca so sklonom až 19 %. Meria sa tiež pružné zrýchlenie zo 48 na 96 km/h a núdzové brzdenie z rýchlosti 48 km/h. Zmeny jazdných prúdov prebiehajú pri rôznych rýchlostiach. Manéver s prudkým trhnutím volantu zas simuluje vplyv nárazového vetra. Svoje však zohráva aj celková praktickosť auta, jeho cena či prevádzkové a servisné náklady.

Samostatne sa hodnotí ekonomika prevádzky. Tento test prebieha na okruhu s dĺžkou 88 km, pričom na rovinkách udržuje vodič rýchlosť približne 100 km/h a v zákrutách 65 km/h. Aby boli výsledky čo najobjektívnejšie, vozidlá riadi jediný vodič. Spotreba sa potom meria dotankovaním nádrže, čím sa vylúčia chyby palubného počítača. Hybridy absolvujú až dva okruhy, jeden s nabitými a druhý s vybitými batériami. Je to logické, v odlišných režimoch totiž dosahujú rozdielne spotreby, zvlášť sa to týka plug-in hybridov.
Superb Exceloval
Následne je vyhodnotený celkový víťaz, päť víťazov v hmotnostných kategóriách, víťaz v ekonomike prevádzky, najlepšie benzínové auto, najlepšie ultraľahké auto a najlepšie MPV. Tento rok sa môžu tešiť v Mladej Boleslavi. Absolútne zlato si totiž odnáša Škoda Superb 2,0 TDI, ktorá môže ťahať príves s hmotnosťou až 100 % jej váhy. Porota ocenila vynikajúcu stabilitu, excelentné brzdenie ( z rýchlosti 48 km/h za 10 s), bezproblémový rozjazd do svahu aj pružnosť zrýchlenia zo 48 na 96 km/h, ktoré zvládne za 13,5 sekundy.

Jednoducho, Superb neukázal ani jedno jediné slabé miesto. Navyše ponúka obrovský vnútorný priestor a kufor, množstvo praktických prvkov, a to všetko v cene nižšej než napríklad vlaňajší víťaz VW Passat. Je len logické, že nový Superb vyhral aj vo svojej hmotnostnej kategórii od 1 400 do 1 549 kg. Za najlepšie benzínové auto vyhlásila porota Ford Mondeo s dvojlitrovým EcoBoostom. Za problém označila len vysokú cenu. Najúspornejším autom sa stala Kia Ceed 1,6 CRDi, ktorá si na 100 km vypýta aj s prívesom iba 8,9 litra nafty.
Suzuki Vitara Sport sa zas mohla tešiť zo zlata v triede ultraľahkých áut. Váži len 1,2 tony, ale spoľahlivo drží stopu a disciplínu v pružnom zrýchlení zvládne jej preplňovaný 4-valec 1,4 BoosterJet za 14,4 sekundy. V triede MPV zabodoval Seat Alhambra, a to napriek tomu, že pri rozbiehaní do kopca má tendenciu začať s prívesom cúvať. V hmotnostných triedach zvíťazili ešte Honda HR-V, Jaguar XF, Land Rover Discovery Sport a v najťažšej triede opäť Land Rover s veľkým Discovery.
Výsledky Tow Car Award
Kategória | Víťaz |
---|---|
Celkový víťaz | Škoda Superb 2,0 TDI (110 kW) Business |
do 1 400 kg | Honda HR-V 1,6 i-DTEC SE |
od 1 400 do 1 549 kg | Škoda Superb 2,0 TDI (110 kW) Business |
od 1 550 do 1 699 kg | Jaguar XF 2,0 i4D Prestige Auto |
od 1 700 do 1 899 kg | Land Rover Discovery Sport TD4 SE Tech Auto |
od 1 900 kg | Land Rover Discovery 3,0 SDV6 |
Najlepšie MPV | Seat Alhambra 2,0 TDI (135 kW) SE Lux DSG |
Najlepšie benzínové auto | Ford Mondeo Vignale 2,0 EcoBoost |
Najlepšie ultraľahké auto | Suzuki Vitara Sport 1,4 BoosteJet |