Euro NCAP sa tento rok zatiaľ veľmi nečinilo. Na svet vypustilo v podstate len testy dvoch nových modelov áut. Proti stene poslalo Suzuki Baleno a Toyotu Prius. Najmä pri Balene sa ukázalo, aký vplyv majú na definitívne výsledky nové pravidlá. Od tohto roku má totiž prítomnosť asistenčných systémov, najmä autonómnych bŕzd, dosah aj na hodnotenie ochrany dospelých a chodcov. Baleno bolo zároveň prvým modelom, ktorý podstúpil test s dvojakým hodnotením. Teda pre verziu bez asistenčných systémov a s nimi. Na päť hviezdičiek mu to však ani v jednom prípade nestačilo.
Výsledky crashtestov Euro NCAP (apríl 2016)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci* | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Alfa Romeo Giulia | 5 | 98 % | 81 % | 69 % | 60 % |
Seat Ateca | 5 | 93 % | 84 % | 71 % | 60 % |
VW Tiguan | 5 | 96 % | 84 % | 72 % | 68 % |
Nová séria testov, v ktorej Euro NCAP overovalo bezpečnosť troch áut, Alfy Romeo Giulia, Volkswagenu Tiguan a Seatu Ateca, sa však zaobišla bez „dvojakých metrov“. Všetky tri autá, tak prémiový taliansky sedan, ako aj nové nemecko-španielske dvojičky v triede SUV, sú totiž sériovo vybavené núdzovými brzdami, detekciou chodcov či výstrahou pri opustení jazdného pruhu. Každému účastníkovi tak konzorcium vystavilo len jedno vysvedčenie. Výsledky boli však tentoraz trochu „nudné“. Ale to je v prípade crashtestov vlastne dobré. Máme tu totiž tri 5-hviezdičkové hodnotenia. Najviac zvedavosti vládlo okolo novej nádeje Alfy, prémiového športového sedanu Giulia.
Šuškalo sa totiž, že za polročným sklzom nábehu výroby stoja práve nedostatky odhalené v bezpečnosti. Nech je už pravda kdekoľvek, sériová Giulia, ktorá sa práve dostáva do predaja, nezaváhala. A to ani trochu. Dokonca si odniesla najlepšie hodnotenie v ochrane dospelých, kde sa môže pochváliť až 98 percentami, čo je najviac z celkovo piatich áut hodnotených v tomto roku. Prakticky nemala slabé miesto. V ochrane detí prišla o pár percent pre medznú ochranu šesťročného dieťaťa. Výsledkom je teda 81 %, čo je, naopak, menej, ako mali konkurenti z aktuálnej série. Podobne to bolo s ochranou chodcov, hodnotenou výsledkom 69 %, kde komisári Giulii vyčítali tvrdé A stĺpiky a prednú hranu kapoty. Čo je však asi daň za dizajn. Navyše nemá aktívnu prednú kapotu.
Za asistenčné systémy má Giulia 60 %. Podpísala sa na tom najmä strata bodov za obmedzovač rýchlosti, ktorý podľa komisárov nie je možné počas jazdy ľahko ovládať. Seat Ateca a VW Tiguan, ktoré stoja na rovnakej platforme, mali mierne horšie výsledky za ochranu dospelých, presne 93 a 96 %. Pri Seate za tým stojí nedostatočné nafúknutie bočného airbagu pri bočnom náraze. Penalizovaná bola Ateca aj pri náraze na stĺp. Pri Tiguane bola zas zistená medzná ochrana hrudníka zadných cestujúcich pri náraze celou šírkou. V ochrane detí získali oba modely po 84 %. Pri ochrane chodcov išlo pár bodov dole za horšiu ochranu panvových častí. VW získal 72 a Seat 71 %.
Zostáva už len hodnotenie asistenčných systémov. Ateca má 60 a Tiguan 68 %. Mierny sklz Seatu spôsobil fakt, že systém na upozornenie nechceného opustenia jazdného pruhu je v jeho prípade len za príplatok, kým v Tiguane v sérii. Podobne je to s aktívnou prednou kapotou. Napriek miernym zaváhaniam to však nemohlo novým SUV zabrániť v získaní plného skóre piatich hviezdičiek.