Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) vyrukoval po teste reflektorov vozidiel strednej triedy, ktorý zverejnil v apríli, s výsledkami skúšok svetiel populárnych SUV a crossoverov. Už marcové hodnotenie pôsobilo dosť mrazivo a to nové nie je iné. Experti si zobrali do parády 21 nových modelov, a to väčšinou so všetkými druhmi ponúkaných svetiel – od halogénových cez xenónové až po najmodernejšie svetlá na báze LED diód. Navyše samostatne hodnotili svetlá bez asistenčných systémov a tie, ktoré sú vybavené natáčaním či samočinným prepínaním diaľkového režimu.
Ak si však myslíte, že dobré osvetlenie vozovky je úplná samozrejmosť, ste na omyle. A to aj v prípade prémiových značiek. Hĺbková kontrola správnej funkčnosti svetiel totiž ukázala, že svetlá majú podľa IIHS vážne nedostatky. Najvyššie hodnotenie „dobré“ nezískalo ani jedno jediné. Jednookými kráľmi sa medzi „slepými“ stali Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson a Mazda CX-3. Aj to len s určitým typom svetiel. Deväť vozidiel však dostalo najhoršie hodnotenie „zlé“. A medzi nimi nájdeme napríklad aj prémiové Audi Q3. Jedným z hlavných kritérií bol výkon svetiel, teda ich dosah.
Svietivosť IIHS meral na skúšobnom polygóne po hranicu, pokiaľ boli reflektory schopné generovať hodnotu piatich luxov vo výške 25 centimetrov nad zemou. To je asi päťkrát viac ako mesačný svit. Overoval sa dosah jednak v priamom smere a tiež v zákrutách s polomerom 150 a 250 metrov. Samostatne prebiehal test stretávacích a diaľkových svetiel. Stretávacie mali na celkovej známke vyšší podiel, keďže ich počas jazdy používame častejšie. Ďalšie body mohli svetlá získať za asistenčné systémy. No rovnako podstatná bola ich schopnosť neoslepovať iných vodičov.
A práve toto kritérium sa stalo mnohým osudné. Oslepujúce svetlá nemôžu totiž podľa metodiky získať lepšie hodnotenie ako „hraničné“. Inštitút pritom vyjadril počudovanie nad tým , že hoci sú reflektory SUV a crossoverov umiestnené vyššie, a teda by mali mať prudší sklon svetelného kužeľa, v praxi je to naopak. Napríklad taká Kia Sportage oslepovala protiidúcich vodičov vo všetkých troch testovaných verziách. Najhoršie však dopadla Honda HR-V. Tá síce tento problém nemala, ale jej halogénové reflektory neposkytovali dostatok svetla na rovinke ani v zákrutách.
Pochvalu, aj to veľmi rezervovanú, vyslovil inštitút IIHS len na adresu Mazdy CX-3, ktorá dosiahla s adaptívnymi LED reflektormi a asistentom prepínania diaľkových svetiel najlepšie výsledky tejto série. Na najvyššiu známu „dobré“ to však ani tak nestačilo. Ukázalo sa tiež, že drahé autá a ani autá vybavené modernými LED svetlami nemusia poskytovať kvalitné osvetlenie. Ako príklad uveďme BMW X1, ktoré stačilo len na hodnotenie „hraničné“, aj to len s príplatkovými LED reflektormi. Spomínané Audi Q3 však prepadlo aj s LED svetlami.
V nasledujúcich tabuľkách nájdete kompletné výsledky tak, ako ich zverejnil IIHS. Rozdelené sú podľa známok „dobré“, „dostatočné“, „hraničné“ a „zlé“. Zároveň však vidieť aj hodnotenie jednotlivých typov reflektorov. Ak vám náhodou nesedí počet modelov, je to dané tým, že zoznam neobsahuje autá predávané len v USA. Tým sa zúžil z 21 na 18 áut. Brať do úvahy však musíme aj fakt, že normy na svetlá sú za Atlantikom iné ako v Európe, najmä čo sa týka tvaru a symetrie či asymetrie svetelného kužeľa. Istú predstavu o kvalite však výsledky IIHS dávajú aj pre európskych zákazníkov.
Hodnotenie: dostatočné
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
Ford Kuga | hraničné/zlé | – | – | – | dostatočné | – |
Honda CR-V | dostatočné | – | – | – | – | – |
Hyundai Tucson | zlé | – | dostatočné | – | zlé | – |
Mazda CX-3 | zlé | – | – | – | – | dostatočné |
Hodnotenie: Hraničné
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
BMW X1 | zlé | – | hraničné | zlé | – | hraničné |
Mazda CX-5 | zlé | – | – | – | – | Hraničné |
Mitsubishi Outlander | zlé | – | hraničné | – | – | – |
Toyota RAV4 | hraničné | – | zlé | hraničné | – | zlé |
VW Tiguan | zlé | – | – | – | hraničné | – |
Hodnotenie: Zlé
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
Audi Q3 | – | zlé | zlé | – | – | – |
Fiat 500X | zlé | – | – | zlé | – | – |
Honda HR-V | zlé | – | – | – | – | – |
Jeep Renegade | zlé | – | – | – | – | – |
Jeep Wrangler | zlé | – | – | – | – | – |
Kia Sportage | zlé | – | – | – | – | – |
Mitsubishi ASX | zlé | zlé | – | – | – | – |
Nissan X-Trail | zlé | – | zlé | – | – | – |
Subaru Forester | zlé | zlé | – | zlé | zlé |