
Euro NCAP sa tento rok príliš nečinilo. Na svet poslalo do septembra výsledky crashtestov len piatich modelov áut. Zato boli zaujímavé z pohľadu novej metodiky, ktorá zaviedla dvojité hodnotenie bezpečnosti. Zvlášť pre verzie so štandardnou bezpečnostnou výbavou a zvlášť pre verzie doplnené paketmi s asistenčnými systémami. Prvým modelom, ktorý podstúpil takýto test, bolo Suzuki Baleno. A jasne ukázal, aký vplyv majú autonómne brzdy či monitoring jazdných prúdov na celkový výsledok. Bez asistentov padlo Baleno až na tri hviezdičky. S bezpečnostným balíkom získalo štyri.

Ďalšie modely, ako Toyota Prius, Seat Ateca, VW Tiguan a Alfa Romeo Giulia, boli hodnotené len jedným výsledkom, keďže autonómne brzdy majú v sérii. Až teraz tu máme ďalšie príklady dokumentujúce vplyv novej metodiky. Napriek tomu, že nárazové testy podstúpili štyri nové autá, konkrétne Kia Niro, Renault Scénic, Subaru Levorg a Toyota Hilux, výsledkov je až šesť. Dvojitý meter sa totiž týkal tak Toyoty, ako aj Kie, ktoré majú asistenčné systémy výlučne za príplatok alebo vo vyšších verziách. Začnime Nirom, ktoré je prvým veľkosériovým hybridom značky.
Štyri autá, šeť výsledkov
Kórejský crossover s asistenčným elektromotorom si vyslúžil v základe štyri hviezdičky a s bezpečnostným paketom päť. Ochrana dospelých má hodnotu 83 % a s autonómnymi brzdami až 91. V oboch prípadoch však Niro vykazuje zvýšenú záťaž hrudníka zadných cestujúcich pri čelnom náraze s celým prekrytím. V ochrane detí sú si obe verzie rovné. Získali 81 %. To nie je zlé, ale kritiku si vyslúžila znížená ochrana hrudníka a krku šesť- až desaťročných detí. V ochrane chodcov sa opäť naplno ukázal vplyv automatických bŕzd.

Takže tu máme 57 verzus 70 %. Obe verzie komisári kritizovali za ostrý lem prednej kapoty. V hodnotení asistenčných systémov je rozdiel 59 k 81 percentám, čo je práve výsledkom prítomnosti alebo neprítomnosti asistenčného balíka. Ešte dramatickejší rozdiel ukázal japonský pikap Toyota Hilux. Ten dosiahol v základe, keď obsahuje len signalizáciu nezapnutých pásov, iba tri hviezdičky, kým s balíkom Toyota Safety Sense plných päť, čo je rozdiel až dvoch hviezdičiek.

V ochrane dospelých má na konte 93 %, čo bol najlepší výsledok v tejto sérii, verzus 85 % bez autonómnych bŕzd. Penále si obe verzie vyslúžili najmä za nedostatočne nafúknutý airbag vodiča a vyššie riziko zranenia cestujúcich vzadu pri náraze celou šírkou prednej časti. Za ochranu detí má Hilux slušných 82 % a za ochranu chodcov buď 73, alebo 83 %. Safety Pack síce v tejto kategórii pomohol, ale za percentuálnymi stratami stoja v oboch prípadoch tuhé predné stĺpiky, ako aj ostrý lem prednej kapoty.
Hilux sa trápil
V asistenčných systémoch je rozdiel v hodnotení Hiluxu naozaj bizarný. S autonómnymi brzdami má 63 %, kým bez nich iba 25. Ostáva nám ešte hodnotenie Subaru Levorg a Renaultu Scénic. Pri nich sú výsledky o čosi zrozumiteľnejšie, keďže v oboch prípadoch máme len jedno hodnotenie. A to päťhviezdičkové. No japonské kombi predsa len vyvolalo istú polemiku. Pri čelnom náraze celo prednou časťou aj pri čiastočnom prekrytí vykázalo totiž slabšiu ochranu dospelých vpredu aj vzadu, stále ale nie horšiu ako priemernú.

Takže ochrana dospelých skončila nakoniec na 93 percentách, samozrejme aj vďaka autonómnym brzdám. Za deti má Levorg 83 %, čo bolo najvyššie hodnotenie v tejto sérii. Autonómne brzdy mali tiež priaznivý vplyv na ochranu chodcov (75 %) a hodnotenie asistenčných systémov (68 %). Mohlo to byť ale lepšie, ak by mal Levorg obmedzovač rýchlosti. Hoci ho v praxi takmer nik nevyužíva, euro NCAP mu prikladá váhu. Na päť hviezdičiek ale Levorg i tak stačil. Bez autonómnych bŕzd by to však asi nedokázal.
Na záver sme si nechali nový päťhviezdičkový crossover Renault Scénic. Za ochranu dospelých dostal 90 %, to napriek tomu, že ukázal slabšiu ochranu zadných pasažierov pri čelnou náraze so 100-percentným prekrytím a tiež veľmi slabú ochranu krčnej chrbtice vodiča v rovnakej disciplíne. Deti chráni Scénic na 82 % a chodcov na 67 %. Nebyť príliš tuhých predných stĺpikov. Mal aj navyše. V asistenčných systémoch (59 %) stratil Scénic na absencii monitoringu jazdných prúdov. Autonómne brzdy však mnohé vykompenzovali.
Výsledky crashtestov Euro NCAP (september 2016)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. Systémy |
Kia Niro | 4 | 83 % | 80 % | 57 % | 59 % |
Kia Niro (Safety Pack) | 5 | 91 % | 80 % | 70 % | 81 % |
Renault Scénic | 5 | 90 % | 82 % | 67 % | 59 % |
Subaru Levorg | 5 | 92 % | 83 % | 75 % | 68 % |
Toyta Hilux | 5 | 93 % | 82 % | 83 % | 63 % |
Toyota Hilux (Safety Pack) | 3 | 85 % | 82 % | 73 % | 25 % |