Škandál s emisiami motorov Volkswagen začína byť už nudný, napokon je to rok, čo vypukol. Šokujúce ale je, že pod vplyvom okolností nachytali rôzne organizácie na „hruškách“ aj iných výrobcov vozidiel. Tí si tiež s množstvom vypúšťaného oxidu dusíka z ich naftových motorov nerobili a dokonca ani nerobia ťažkú hlavu. Len neklamali priamo v laboratóriu. Napríklad Opel alebo Fiat. Mali sme tu množstvo meraní nezávislými organizáciami, ako KBA, ICCT, ADAC-u alebo britského ministerstva dopravy. A výsledok? Všetky jasne preukázali prekračovanie noriem.

Šokujúce preto je, že Volkswagen ostáva napriek tomu jediným vinníkom. A teraz sa navyše ukazuje, že vinníkom, ktorý vyrába v súčasnosti najčistejšie diesely na svete. Dokazuje to nová štúdia organizácie Transport & Environment (T&E). Motory Euro 6 od Volkswagenu prekračujú podľa nej povolené limity produkcie NOx v reálnej premávke iba dvojnásobne. Možno sa vám to zdá veľa, ale verte, že všetci ostatní sú na tom horšie. Tak napríklad Suzuki a Fiat produkujú až 15 krát viac oxidu dusíka ako je povolené. A to hovoríme o nových autách s emisnou normou Euro 6.

Nasleduje aliancia Renault-Nissan so 14-násobným prekračovaním. Opel zas púšťa do ovzdušia 10 krát, Hyundai 8-krát a Mercedes-Benz 7-krát viac tohto plynu, ako dovoľuje norma. Kia, Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën, DS, Volvo a Honda sa pohybujú medzi 4– až 6-násobným prekročením limitu. Spolu s Volkswagenom sú na tom najlepšie jeho koncernové značky – teda Seat, Škoda a Audi, ktoré sú hneď za materskou automobilkou. Podľa štúdie tak v Európe jazdí celkom 29 miliónov naftových áut, ktoré v otázke NOx klamú.

Najviac z nich má logo Volkswagen, druhý je Renault, tretí Peugeot, štvrtý Mercedes-Benz a piate Audi. Najväčší počet nájdete vo Francúzsku, v Nemecku, vo Veľkej Británii a v Taliansku. Veľký vplyv na skutočnosť, že „špinavé“ naftové autá sa dostávajú stále na európske cesty, má podľa odborníka z T&E, Grega Archera fakt, že vlády jednotlivých štátov chránia svoje automobilky, ktoré patria k najväčším zamestnávateľom. Evidentné je to napríklad vo Francúzsku alebo v Taliansku, kde tamojšie úrady homologizujú vozidlá domácich výrobcov.
Štúdia tiež uvádza, že väčšina značiek vypína systémy na redukciu NOx buď po 22 minútach, pri teplotách nižších ako 17 stupňov Celzia, alebo pri vysokých rýchlostiach a plne naloženom vozidle, teda za podmienok, ktoré v laboratóriu nemôžu nastať, lebo sú mimo rámca metodiky.