Tento rok podstúpilo crashtesty Euro NCAP len dvanásť modelov. A ani posledná séria, ktorá prichádza v týchto dňoch, nie je nijako rozsiahla. Vlastne to ani nie je séria. Bariérové skúšky podstúpili len dva modely – Mercedes-Benz triedy E a Peugeot 3008. Tentoraz im obom stačil jeden výsledok. V sérii majú totiž základné asistenčné systémy, a tak nebolo nutné overovať samostatne verzie bez a s elektronickými pomocníkmi. Bezpečnostné konzorcium má navyše dobré správy. Sú tu totiž dva päťhviezdičkové výsledky.
Pozrime sa najprv na Mercedes-Benz triedy E. Iné ako plné skóre sa ani neočakávalo. Nemecký bezpečnostný predátor dostal za ochranu dospelých 95 %, za deti 90, za chodcov 70 a za asistenčné systémy 62 %. To je jasných päť hviezd, i keď celkom bez chybičiek to nebolo. V ochrane dospelých komisári kritizovali napríklad vyššie zaťaženie hrudníka zadných pasažierov pri čelnom náraze s celým prekrytím. V kategórii chodcov sa zas postarala o stratu pár percent tvrdá predná hrana kapoty, a to napriek tomu, že je aktívna.
V triede asistenčných systémov máme na Mercedes-Benz relatívne nízky výsledok 62 %. Tento rok získali viac percent v tejto kategórii napríklad Toyota Prius (85 %), Kia Niro so Safety packom, ale aj VW Tiguan alebo Subaru Levorg. Za všetkým stojí skutočnosť, že monitoring jazdných prúdov je v prípade éčka len za príplatok. Škoda, napriek zisku piatich hviezd by vyššie percentuálne hodnotenie asistenčných systémov urobilo hviezdičky ešte žiarivejšími.
Rovnako spokojný môže byť aj Peugeot. Jeho nový crossover, do ktorého vkladá veľké nádeje, má doma plné skóre. Aj keď bez chýb to, samozrejme, nebolo a výsledky sú o čosi slabšie ako v prípade neporovnateľne drahšieho Mercedesu. Za dospelých dostala tritisícosmička 86, za deti 85, za chodcov 67 a za asistenčné systémy 58 %. Pri ochrane dospelej posádky zaznamenali komisári zvýšené riziko poranenia hrudníka vodiča pri čiastočnom prekrytí. Podobne na tom bola figurína šesťročného dieťaťa.
Pri ochrane chodcov zas Peugeot 3008 doplácal na príliš nepoddajnú hranu čelného okna a tvrdé stĺpiky. Na nižších percentách v triede asistenčných systémov má zas podiel absencia autonómnych bŕzd v sériovej výbave, za ktoré je viac bodov ako za štandardne dodávaný monitoring jazdných prúdov. Sú len za príplatok. Ani tento hendikep však nemohol ohroziť zisk plného počtu piatich hviezd. Podobné hodnotenie sa očakáva aj od nového Peugeotu 5008, ktorý je predĺženou 7-miestnou verziou tritisícosmičky.
Výsledky crashtestov Euro NCAP (október 2016)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz E | 5 | 95 % | 90 % | 77 % | 62 % |
Peugeot 3008 | 5 | 86 % | 85 % | 67 % | 58 % |