Nehovoríme pritom o výmene brzdových platničiek či bežnom spotrebnom materiáli, alebo o problémoch s elektrickým sťahovaním okien. To patrí ku koloritu vlastníctva starého auta. Predstavte si však, že máte meniť prevodovku, klimatizáciu, turbodúchadlo, výfuk či dokonca nápravy. Poradie vychádza zo známeho nemeckého rebríčka, tvoreného na základe údajov získaných z povinných technických kontrol. Ako každá štatistika, aj táto má svoje slabé miesta, napríklad, že sleduje len oblasti, ktoré podliehajú kontrole pri technickej prehliadke, a že okrem veku nerozlišuje vozidlá podľa počtu najazdených kilometrov, druhu pohonu alebo podľa toho, či ide o súkromné, alebo firemné vozidlá.
Lenže týchto sedem áut uzatvára štatistiky už dlhé roky, takže niečo na tom predsa len bude. Prekvapení možno budete z toho, že kaziť sa môžu aj úplne najjednoduchšie modely. A tiež tie s prémiovými logami. Na cene nezáleží. Zlé je zlé.
1. Alfa Romeo 147
Tento taliansky hatchback vie osloviť dizajnom ešte aj dnes. Ale pozor. Prinesie vám viac starostí ako radosti. Trpí rýchlym opotrebením kĺbov náprav, prehrdzaveným tlmičom výfuku a únikom oleja. To síce ešte nemusí byť fatálne, ale pri zanedbanej údržbe to môže viesť k väčším problémom. A keďže výrobca odporúča meniť rozvodový remeň a vodnú pumpu každé tri roky, do čoho sa majiteľom príliš nechce, nie sú zriedkavé prípady zničenia motora. Krátku životnosť má aj spojka a poruchám sa nevyhýbajú ani prevodovky. K tomu pridáva Alfa 147 problémy s elektroinštaláciou. Kontrolky airbagov napríklad blikajú, aj keď je všetko v poriadku.
2. Chyrsler PT Cruiser
Americký retro-hatchback patrí tiež k autám, po ktorých sa ešte aj dnes otočíte na ulici. Lenže ak sa doň zamilujete, ide o lásku osudovú. Jediné čo sa totiž na tomto aute nekazí, je vraj výfuk a dôležité časti podvozka. Aj to len preto, že z motora tečie olej, ktorý ho „konzervuje“. Zvlášť benzínové motory rady ničia tesnenie hlavy valcov. Zavesenie kolies trápi vôľa v kĺboch a manuálne prevodovky zas vylámané gumené držiaky tyčiek radenia. Toto auto pritom pochádza ešte z čias spolupráce Chrysleru s Mercedesom-Benz. Dokonca používalo nemecké naftové motory. Zdalo by sa, že kvalita musí byť na úrovni, lenže opak je pravdou.
3. Fiat Dobló
Stačia dva roky a táto praktická dodávka začína hrdzavieť. Navyše ju trápi elektroinštalácia, ktorá sa prejavuje poruchami, ktorým akosi chýba logika. Toto auto si jednoducho žije tak trochu vlastným životom. Benzínovým motorom odchádzajú tesnenia hlavy valcov a vodné pumpy. Tým naftovým zas turbodúchadlá, vysokotlakové čerpadlá paliva a vstrekovače. A navyše zo všetkých tečie olej. Problémové sú aj tiahla radenia, spínacie skrinky, kĺby a čapy náprav. Výfuky korodujú skôr, než by ste to čakali. Treba ešte niečo dodať?
4. Ford Ka
Najmenší Ford patrí tiež k tým autám, ktoré vedia zaujať aj napriek vysokému veku. Najmä pre ženské publikum je to doslova láska na prvý pohľad. Lenže takmer každý deň vyžaduje nejakú opravu. Pritom môžete mať dojem, že sa na tomto jednoduchom stroji vlastne ani nemá čo pokaziť. A aká je pravda? Na Forde Ka vraj nehrdzavie len to, čo je z plastu. Hrdza požiera prahy, všetky troje dvere, okolie veka nádrže aj samotnú podlahu. Pružiny na prednej náprave sa lámu akoby boli z plastu a spoľahlivý nie je ani rozvod hydraulických bŕzd. Paradoxne, motory sú vraj nezničiteľné. Ale čo z toho, keď vám nefungujú brzdy.
5. Jaguar S-Type
Pôsobivá britská limuzína si vás ľahko získa svojimi retrotvarmi aj komfortom. Ponúka tiež bohaté vybavenie. Lenže v tomto prípade to má svoju daň. Modelom vyrobeným pred rokom 2002 odchádzajú automatické prevodovky. V jej mechanike sa totiž lámu ventily, čo znamená, že odmieta radiť 4. a 5. prevodový stupeň. Oprava je pritom extrémne drahá. Pri 8-valcových motoroch zas trpia plastové súčasti rozvodovej reťaze a tým aj celý rozvod, ktorý má veľkú vôľu. A následne celý motor. Vôľu nájdete aj v čapoch a tyčkách riadenia. Luxusnej limuzíne sa nevyhýba dokonca ani korózia, zvlášť pod tesnením dverí, čo ste spozorovali až keď bolo neskoro.
6. Mercedes-Benz ML (W163)
O prvom SUV zo Stuttgartu kolovali vtipy, že pozná samo cestu do servisu a že si vďaka nemu nájdete rýchlo nových známych, napríklad prijímacieho technika a automechanika. A bola to aj pravda. Týkalo sa to najmä prvých verzií ML pred faceliftom, teda vyrábaných do roku 2001, a tiež tých, ktoré pochádzali z amerického závodu v Alabame. Produkty rakúskej spoločnosti Magna Steyr boli podstatne kvalitnejšie. Trieda ML mala problémy s podvozkom – vôľami čapov a kĺbov náprav a riadenia. Zvláštnou kapitolou bola verzia 400 CDI s 8-valcovým naftovým motorom, ktorý ničil nielen tesnenie hlavy valcov, ale najmä automatickú prevodovku.
7. Renault Mégane II
Druhá generácia Mégane ohúrila dizajnom, päťhviezdičkovou bezpečnosťou, dokonca titulom európskeho auta roka, no rozhodne nie kvalitou. Mégane zdedil z Laguny problémovú kartu namiesto kľúča. Takže často ste ho nevedeli otvoriť ani naštartovať. Kazil sa tiež zámok riadenia. Naftovým motorom štrajkovali turbodúchadlá, tie benzínové zrádzal štartér a palivové čerpadlá. A spoločný problém bol s alternátormi či pretrhnutými gumenými držiakmi výfukového potrubia. Poruchám sa nevyhýbal ani podvozok. Už po krátkom čase vznikali vôle v kĺboch a čapoch náprav či v riadení. Náhradné diely nemuseli byť drahé, ale toto auto si jednoducho vyžadovalo sústavnú starostlivosť. Miesto toho aby vám slúžilo, slúžili ste vy jemu.