TÜV: 'Sedem nespoľahlivých'. V bazároch sa týmto autám vyhnite

14.10.2016 06:00
Autobazár
Ak nemáte peniaze na nové auto, riešením je kúpa ojazdeného. Lenže tá je vždy tak trochu "mačkou vo vreci".

Toto je sedem najhorších jazdených áut, pre ktoré sa môžete rozhodnúť. Problémy mali totiž už ako nové. Lenže lákajú dizajnom či neodolateľnou cenou. Neverte emóciám a obíďte ich veľkým oblúkom.

Nie je to tak dávno, čo sme písali o autách, po ktorých sa v autobazároch len tak zapráši. Síce si držia cenu, ale druhému či dokonca aj tretiemu majiteľovi poslúžia perfektne. Majú slušné úžitkové vlastnosti, a najmä – sú spoľahlivé. Teraz sa pozrieme na rebríček z celkom opačnej strany. Vychádza zo „stálic“, ktoré sa rok čo rok umiestňujú v tabuľkách nemeckého TUV Reportu na absolútnom chvoste. Určite sa im vyhnite. I keď výnimky sú. Môžete sa stať napríklad vlastníkom dobrého „ročníka“ alebo posledných verzií, kde už výrobca vychytal väčšinu poruchových častí. Lenže stojí to za to? Prípadné opravy sú často drahšie ako cena takejto „jazdenky“.

Nehovoríme pritom o výmene brzdových platničiek či bežnom spotrebnom materiáli, alebo o problémoch s elektrickým sťahovaním okien. To patrí ku koloritu vlastníctva starého auta. Predstavte si však, že máte meniť prevodovku, klimatizáciu, turbodúchadlo, výfuk či dokonca nápravy. Poradie vychádza zo známeho nemeckého rebríčka, tvoreného na základe údajov získaných z povinných technických kontrol. Ako každá štatistika, aj táto má svoje slabé miesta, napríklad, že sleduje len oblasti, ktoré podliehajú kontrole pri technickej prehliadke, a že okrem veku nerozlišuje vozidlá podľa počtu najazdených kilometrov, druhu pohonu alebo podľa toho, či ide o súkromné, alebo firemné vozidlá.

Lenže týchto sedem áut uzatvára štatistiky už dlhé roky, takže niečo na tom predsa len bude. Prekvapení možno budete z toho, že kaziť sa môžu aj úplne najjednoduchšie modely. A tiež tie s prémiovými logami. Na cene nezáleží. Zlé je zlé.

1. Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147 - 2004
Alfa Romeo 147 - 2004 Autor: Alfa Romeo

Tento taliansky hatchback vie osloviť dizajnom ešte aj dnes. Ale pozor. Prinesie vám viac starostí ako radosti. Trpí rýchlym opotrebením kĺbov náprav, prehrdzaveným tlmičom výfuku a únikom oleja. To síce ešte nemusí byť fatálne, ale pri zanedbanej údržbe to môže viesť k väčším problémom. A keďže výrobca odporúča meniť rozvodový remeň a vodnú pumpu každé tri roky, do čoho sa majiteľom príliš nechce, nie sú zriedkavé prípady zničenia motora. Krátku životnosť má aj spojka a poruchám sa nevyhýbajú ani prevodovky. K tomu pridáva Alfa 147 problémy s elektroinšta­láciou. Kontrolky airbagov napríklad blikajú, aj keď je všetko v poriadku.

2. Chyrsler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser - 2007
Chrysler PT Cruiser - 2007 Autor: Chrysler

Americký retro-hatchback patrí tiež k autám, po ktorých sa ešte aj dnes otočíte na ulici. Lenže ak sa doň zamilujete, ide o lásku osudovú. Jediné čo sa totiž na tomto aute nekazí, je vraj výfuk a dôležité časti podvozka. Aj to len preto, že z motora tečie olej, ktorý ho „konzervuje“. Zvlášť benzínové motory rady ničia tesnenie hlavy valcov. Zavesenie kolies trápi vôľa v kĺboch a manuálne prevodovky zas vylámané gumené držiaky tyčiek radenia. Toto auto pritom pochádza ešte z čias spolupráce Chrysleru s Mercedesom-Benz. Dokonca používalo nemecké naftové motory. Zdalo by sa, že kvalita musí byť na úrovni, lenže opak je pravdou.

3. Fiat Dobló

Fiat Dobló - 2001
Fiat Dobló - 2001 Autor: Fiat

Stačia dva roky a táto praktická dodávka začína hrdzavieť. Navyše ju trápi elektroinštalácia, ktorá sa prejavuje poruchami, ktorým akosi chýba logika. Toto auto si jednoducho žije tak trochu vlastným životom. Benzínovým motorom odchádzajú tesnenia hlavy valcov a vodné pumpy. Tým naftovým zas turbodúchadlá, vysokotlakové čerpadlá paliva a vstrekovače. A navyše zo všetkých tečie olej. Problémové sú aj tiahla radenia, spínacie skrinky, kĺby a čapy náprav. Výfuky korodujú skôr, než by ste to čakali. Treba ešte niečo dodať?

4. Ford Ka

Ford Ka - 2003
Ford Ka - 2003 Autor: Ford

Najmenší Ford patrí tiež k tým autám, ktoré vedia zaujať aj napriek vysokému veku. Najmä pre ženské publikum je to doslova láska na prvý pohľad. Lenže takmer každý deň vyžaduje nejakú opravu. Pritom môžete mať dojem, že sa na tomto jednoduchom stroji vlastne ani nemá čo pokaziť. A aká je pravda? Na Forde Ka vraj nehrdzavie len to, čo je z plastu. Hrdza požiera prahy, všetky troje dvere, okolie veka nádrže aj samotnú podlahu. Pružiny na prednej náprave sa lámu akoby boli z plastu a spoľahlivý nie je ani rozvod hydraulických bŕzd. Paradoxne, motory sú vraj nezničiteľné. Ale čo z toho, keď vám nefungujú brzdy.

5. Jaguar S-Type

Jaguar S-Type
Jaguar S-Type Autor: Jaguar

Pôsobivá britská limuzína si vás ľahko získa svojimi retrotvarmi aj komfortom. Ponúka tiež bohaté vybavenie. Lenže v tomto prípade to má svoju daň. Modelom vyrobeným pred rokom 2002 odchádzajú automatické prevodovky. V jej mechanike sa totiž lámu ventily, čo znamená, že odmieta radiť 4. a 5. prevodový stupeň. Oprava je pritom extrémne drahá. Pri 8-valcových motoroch zas trpia plastové súčasti rozvodovej reťaze a tým aj celý rozvod, ktorý má veľkú vôľu. A následne celý motor. Vôľu nájdete aj v čapoch a tyčkách riadenia. Luxusnej limuzíne sa nevyhýba dokonca ani korózia, zvlášť pod tesnením dverí, čo ste spozorovali až keď bolo neskoro.

6. Mercedes-Benz ML (W163)

Mercedes-Benz ML320 - 1999
Mercedes-Benz ML320 - 1999 Autor: Mercedes-Benz

O prvom SUV zo Stuttgartu kolovali vtipy, že pozná samo cestu do servisu a že si vďaka nemu nájdete rýchlo nových známych, napríklad prijímacieho technika a automechanika. A bola to aj pravda. Týkalo sa to najmä prvých verzií ML pred faceliftom, teda vyrábaných do roku 2001, a tiež tých, ktoré pochádzali z amerického závodu v Alabame. Produkty rakúskej spoločnosti Magna Steyr boli podstatne kvalitnejšie. Trieda ML mala problémy s podvozkom – vôľami čapov a kĺbov náprav a riadenia. Zvláštnou kapitolou bola verzia 400 CDI s 8-valcovým naftovým motorom, ktorý ničil nielen tesnenie hlavy valcov, ale najmä automatickú prevodovku.

7. Renault Mégane II

Renault Mégane II Estate - 2003
Renault Mégane II Estate - 2003 Autor: Renault

Druhá generácia Mégane ohúrila dizajnom, päťhviezdičkovou bezpečnosťou, dokonca titulom európskeho auta roka, no rozhodne nie kvalitou. Mégane zdedil z Laguny problémovú kartu namiesto kľúča. Takže často ste ho nevedeli otvoriť ani naštartovať. Kazil sa tiež zámok riadenia. Naftovým motorom štrajkovali turbodúchadlá, tie benzínové zrádzal štartér a palivové čerpadlá. A spoločný problém bol s alternátormi či pretrhnutými gumenými držiakmi výfukového potrubia. Poruchám sa nevyhýbal ani podvozok. Už po krátkom čase vznikali vôle v kĺboch a čapoch náprav či v riadení. Náhradné diely nemuseli byť drahé, ale toto auto si jednoducho vyžadovalo sústavnú starostlivosť. Miesto toho aby vám slúžilo, slúžili ste vy jemu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#TÜV Report #spoľahlivosť áut
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk