IIHS: Americké 'Pony Cars' sú rýchle, ale nie príliš bezpečné

Ford Mustang, Chevrolet Camaro a Dodge Challenger. Trojica slávnych amerických „pony cars“ prepadla v nárazových testoch. To je prekvapivé, pretože pomalé práve nie sú.

03.11.2016 12:00
IIHS - Ford Mustang Foto:
Americká trojica Ponny Cars si v nárazových testoch IIHS veľkú reklamu neurobila. Ani jedno nedosiahlo na najvyššie hodnotenie Top Safety Pick.
debata

Americká organizácia pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) si vzala na mušku najpredávanejšie americké „športiaky“: Kultovú trojicu Ford Mustang, Chevrolet Camaro a Dodge Challenger overila v crash testoch. A výsledok? Rýchle a relatívne lacné kupé s osemvalcami pod kapotou príliš nezahviezdili. Ani jeden člen americkej „svätej Trojice“ nedosiahol na hodnotenie Top Safety Pick. Každému k zisku najvyššieho hodnotenia čosi chýbalo.

Ford Mustang bol k zisku hodnotenia Top Safety... Foto: IIHS
IIHS - Ford Mustang Ford Mustang bol k zisku hodnotenia Top Safety Pick najbližšie. Nestačil však na náraz s malým prekrytím.

Nárazové testy vychádzali z metodiky IIHS. Tá preveruje vozidlá v rýchlosti 64 km/h pri malom štvrtinovom a polovičnom prekrytí s deformovateľnou prekážkou. Hodnotí sa tiež bezpečnosť pri bočnom náraze, pevnosť strechy a účinok hlavovej opierky pre ochranu krčnej chrbtice. Aby vozidlo získalo hodnotenie Top Safety Pick, musí mať známku „dobré“ vo všetkých piatich kategóriách. A to sa práve športovému americkému trojzáprahu nepodarilo. Rozdiely v bezpečnosti tu ale predsa len boli.

Dodge Challenger bol najslabším členom testov.... Foto: IIHS
IIHS - Dodge Challenger Dodge Challenger bol najslabším členom testov. Pri náraze s čiastočným prekrytím sa predné koleso dostalo až do interiéru.

Najlepšie si viedol Ford Mustang. Osudný mu bol ale čelný náraz s malým prekrytím, ktorý je v testoch IIHS typickou „achilovkou“. Dosiahol známku „prijateľné“. Taký Dodge Challenger však získal len hodnotenie „hraničné“, čo je čosi ako štvorka na školskej stupnici. Ochrana bola tak nízka, že sa ľavé predné koleso dostalo až do interiéru. Chodidlo figuríny museli po náraze technici odmontovať z nohy, aby ho dokázali vybrať z auta. Čo by to znamenalo pre človeka, asi netreba vysvetľovať.

Chevrolet Camaro dosiahlo pri malom prekrytí s... Foto: IIHS
IIHS - Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro dosiahlo pri malom prekrytí s prekážkou najlepšie hodnotenie, pri náraze sa však zlomila jeho strecha.
Pri náraze s malým prekrytím si viedlo najlepšie z testovanej trojice Camaro. Dokonca ho IIHS za výsledok pochválilo. Lenže s Top Safety Pick sa muselo rozlúčiť z dôvodu len „prijateľnej“ pevnosti strechy. Tá sa pri náraze zlomila, čo by mohlo ohroziť posádku. Kabína musí jednoducho ostať kompaktná. Podobne na tom bol s pevnosťou strechy Challenger. Pritom IIHS tvrdí, že pri športových autách, je táto oblasť ochrany mimoriadne dôležitá, keďže sa dostávajú "na strechu“ častejšie než autá ostatných tried.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Chevrolet #Ford Mustang #IIHS #Chevrolet Camaro #Dodge #Dodge Challenger
Články podľa značiek