Americká agentúra EPA vydáva každoročné správu Light Duty Fuel Economy Trends, ktorá zachytáva trend vývoja spotreby osobných áut. Zahrnuté sú v nich bežné osobné autá, ale aj SUV, dodávky a veľké pikapy. Tento rok má dobré správy. Jej štúdia obsahujúca vozidlá modelového roku 2015 ukazuje, že priemerná spotreba aj produkcia emisií sú na rekordne nízkej úrovni. Vývoj pritom sleduje od roku 1975. Jej metodika merania spotreby je veľmi blízka realite, takže nejde o fikciu, tak ako pri európskom normovanom cykle NEDC.
A aké sú teda výsledky? Ukazuje sa, že priemerná spotreba klesla v porovnaní s rokom 2004 až o 28 %. Americké autá prejdú na jeden galón paliva 24,8 míle, čo predstavuje priemernú spotrebu 11,39 litra na 100 km. Je to o 5,5 míle viac. A v porovnaní s rokom 2014 je to viac o pol míle. Zaujímavé je však najmä porovnanie samotných automobiliek. EPA totiž vždy zostaví rebríček podľa priemernej spotreby ich modelového portfólia. Podľa najnovšej štatistiky je výrobcom najúpornejších áut japonská Mazda. Priemerná spotreba jej vozidiel v USA je len 7,95 l/100 km. Navyše došlo k zlepšeniu o 0,2 %.
Druhá je Honda so spotrebou 8,14 litra a tretie Subaru s priemerom 8,28 litra na 100 km. Možno sa vám tieto spotreby zdajú vysoké, ale nezabudnite, že v USA vládne benzín a automatické prevodovky. Zaujímavý na prvej trojke je aj fakt, že práve tieto automobilky patrili k odporcom downsizingu. Zvlášť Mazda, ktorá má v USA jediný turbomotor, aj to s objemom 2,5 litra. Lenže vlani ho ešte nepoužívala. Podobne je to s Hondou, ktorá prešaltovala na maloobjemové turbá až tento rok spolu s desiatou generáciou Civicu.
Samozrejme, takýto rebríček má aj svoje chybičky krásy. Porovnávať totiž vysokovýkonné modely BMW či Mercedesu-Benz s modelmi Toyoty a Hyundaia nie je asi príliš objektívne. Na druhej strane majú aj mainstreamové značky v USA veľkých výkonných zástupcov, napríklad Toyoty obrovské SUV Sequoia, Hyundai veľký Genesis, Honda limuzínu Legend a Ford zas najpredávanejší pikap F-150. A platí to aj naopak. Prémiové značky sa tlačia do nižších segmentov. Čo sa týka víťaznej Mazdy, tá má tiež v USA napríklad veľké SUV CX-9, ktoré ešte vlani používalo benzínový 6-valec s objemom 3,7 litra.
Takže aj napriek odlišnému zameraniu jednotlivých výrobcov tieto čísla predsa len o niečom hovoria. Najmä o tom, že európsky trend downsizingu má svoje tienisté stránky. Napokon čoskoro to dokážu nové európske testy merania spotreby, ktoré sa z laboratórnych rozprávok majú dostať bližšie k realite bežnej prevádzky.
Výrobcovia najúpornejších áut (USA 2015)
Poradie a značka | Priemerná spotreba |
---|---|
1. Mazda | 7,95 l/100 km |
2. Honda | 8,14 l/100 km |
3. Subaru | 8,28 l/100 km |
4. Nissan | 8,31 l/100 km |
5. Hyundai | 8,46 l/100 km |
6–7. Kia | 8,94 l/100 km |
6–7. BMW | 8,94 l/100 km |
8. Toyota | 9,33 l/100 km |
9. Mercedes-Benz | 10,01 l/100 km |
10. Ford | 10,23 l/100 km |
11. GM | 10,55 l/100 km |
12. FCA | 10,79 l/100 km |