
Americká organizácia pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS, uskutočňuje rôzne skúšky vozidiel. Väčšinou crashtesty tých nových. No občas si nájde čas aj na „tematické“ nárazové skúšky. Nedávno napríklad porovnala bezpečnosť populárnych amerických Pony Cars, či zmenila metodiku skúšok, aby ukázala, že vozidlá sú konštruované výhradne pre oficiálne parametre testov. Stačí mala zmena, a začnú sa diať veci. A teraz tu máme poučný test čelnej zrážky dvoch áut, ktorých konštrukciu delí viac ako dvadsať rokov.

Proti sebe postavilo IIHS dva sedany – Nissan Versa modelového roku 2016 a Nissan Tsuru modelového roku 2015. Obe vozidlá sú teda nové, lenže pozor, Tsuru, ponúkané v Mexiku je na trhu prakticky bez zmien od roku 1992. Ide o najlacnejší Nissan, aký si môžete v tejto krajine dopriať. Nemá airbagy ani ABS. Versa je zas najlacnejším Nissanom v USA a jeho konštrukcia je podstatne novšia. Takže morálne sú tieto autá vzdialené minimálne dve dekády. Absolvovali crashtest pri rýchlosti 64 km/h s 50-percentným prekrytím. A výsledok?
Asi nebudete prekvapení, že kým kabína Versa ostala kompaktná, takmer bez poškodení a zádržné systémy vrátane airbagov sa postarali o ochranu vodiča, Tsuru zaznamenalo obrovské deformácie interiéru. Versa sa doň jednoducho „zahryzla“. Hlava figuríny sa navyše stretla s čelným oknom, keďže bezpečnostné pásy nestačili udržať telo vodiča na mieste. Podľa IIHS by vodič neprežil, alebo by mal veľmi vážne zranenia. Test však vypovedá nielen o pokroku v oblasti pasívnej bezpečnosti, ale aj o rozdielnych bezpečnostných štandardoch na jednotlivých trhoch.
Kým Američania, Európania alebo Japonci si kupujú autá splňujúce najnovšie bezpečnostné normy, v Mexiku alebo Indii sú k dispozícii stále modely bez základných bezpečnostných prvkov.