Všetky automobilky deklarujú neustále zvyšovanie kvality a spoľahlivosti svojich vozidiel. Lenže nič iné od nich ani čakať nemôžete. Skutočnosť však môže byť iná. Poukazujú na ňu údaje americkej štúdie iSeeCars, ktorá mapuje počet zvolávacích akcií jednotlivých výrobcov na základe údajov od NHTSA. To sú tie, kedy vás automobilka zavolá, aby na vašom aute opravila to, čo jej ušlo počas vývoja alebo výroby. Niekedy sa tak stane aj bez vášho vedomia. Problémovú súčiastku vymení servis napríklad počas povinnej garančnej prehliadky.
Zvolávacích akcií sú tisíce. Pochopiteľne, nie vždy za ne môže samotný výrobca. Spomeňme megakauzu airbagov japonskej spoločnosti Takata, ktorá dodala automobilkám desiatky miliónov život ohrozujúcich bezpečnostných vankúšov, alebo problém s pružinou plynového pedálu v Toyotách – tiež súčiastky od externého dodávateľa. Tieto obrovské „zvolávačky“ môžu pomerne výrazne ovplyvniť rebríček automobiliek, podľa počtu zvolaných áut. Lenže iSeeCras má dáta od roku 1985, takže istá objektivita tu predsa len je.
Niektoré autá idú do servisov aj dvakrát
Údaje za 31 rokov nie sú zoradené podľa počtu zvolaných áut do servisov. To by potom boli veľkí výrobcovia v nevýhode a tí malí naopak. Preto je základom poradia počet nútených návštev v servise na 1 000 vyrobených vozidiel. Priemer je 1 115 návštev na tisíc áut. Na prvý pohľad nelogické, lenže niektoré vozidlá musia ísť aj na viac ako jednu „zvolávačku“. Niektoré ani na jednu. Samozrejme, nie každá automobilka je k zákazníkom taká pozorná. Najmä nie v Európe. Aj preto je vlastne výhodou, že štatistika pochádza spoza Atlantiku, kde je kontrola trhu prísnejšia.
Ako to dopadlo? Z dlhodobého hľadiska sa darí najviac Porsche, ktoré od roku 1985 dosiahlo priemer 531 zvolaných áut na 1 000 predaných. Takže do servisu išlo priemerne asi každé druhé. Druhú priečku v kvalite obsadil Mercedes-Benz s priemerom 624 a za ním Kia s priemerom 778 servisných návštev. Štvrtá Tesla sa začína blížiť k tisícke (936 návštev), čo znamená, že každé vyrobené auto muselo ísť aspoň raz do servisu. Stále je to ale menej ako celkový priemer. Tesne nad priemerom sa ešte udržali Mazda, General Motors, Subaru či Toyota.
Výrobcovia najmenej a najčastejšie zvolávaných áut
Poradie | Výrobca | Počet zvolaných áut | Počet predaných áut | Počet zvolaných na 1 000 predaných |
---|---|---|---|---|
1. | Porsche | 392 563 | 739 812 | 531 |
2. | Mercedes-Benz | 3 664 182 | 5 874 888 | 624 |
3. | Kia | 5 169 239 | 6 557 319 | 788 |
4. | Tesla | 85 184 | 91 046 | 936 |
5. | Mazda | 8 783 819 | 9 201 683 | 955 |
6. | General Motors | 129 225 450 | 134 895 276 | 958 |
7. | Subaru | 6 648 076 | 6 749 209 | 985 |
8. | Toyota | 52 614 771 | 51 188 734 | 1 028 |
9. | Nissan | 28 771 128 | 27 709 771 | 1 038 |
10. | Jaguar Land Rover | 1 709 017 | 1 601 295 | 1 067 |
Priemer | – | 527 406 265 | 472 971 556 | 1 115 |
12. | Ford | 111 043 367 | 97 493 753 | 1 139 |
13. | Volvo | 3 398 341 | 2 940 087 | 1 156 |
14. | BMW | 7 730 152 | 6 461 488 | 1 196 |
15. | Hyundai | 13 606 160 | 10 743 745 | 1 266 |
16. | Honda | 46 117 074 | 35 276 710 | 1 307 |
17. | Chyrsler | 89 647 293 | 63 057 833 | 1 422 |
18. | Volkswagen Group | 13 381 639 | 7 415 150 | 1 805 |
Na opačnej strane nájdeme napríklad Hyundai s 1 266 návštevami na 1 000 vyrobených áut. A to je prekvapivé, pretože sesterská Kia je hneď tretia najlepšia. Nezahviezdilo ani Volvo, BMW či Honda. Ale na dne sa ocitol koncern Volkswagen, na ktorý pripadá až 1 805 zvolaní. To znamená, že každé predané auto muselo ísť do servisu približne dvakrát. Nad tým sa pozastavil aj šéf webu iSeeCras, Phong Ly, pretože Volkswagen je podľa neho obvykle hodnotený z hľadiska kvality veľmi vysoko. Pritom ešte do výsledkov nie sú započítané dopady kauzy Dieselgate.
Podstatné sú vážne chyby
Samozrejme, nie každá zvolávacia akcia súvisí s niečím naozaj vážnym. Môže sa jednať o maličkosti. Preto iSeeCars zostavila aj druhý rebríček, kde sú výrobcovia zoradení podľa podielu zvolávacích akcií, ktoré sú vyvolané závažným dôvodom. Napríklad takým, pri ktorom môže dôjsť k vážnym alebo dokonca fatálnym následkom. Príkladom môžu byť opäť airbagy Takata, poruchy riadenia či brzdovej sústavy. Tento rebríček vykresľuje automobilky v inom svetle. To, že majú niektoré veľký počet „zvolávačiek“, nemusí totiž ešte znamenať, že vyrábajú nebezpečné autá.
Najmenší podiel zvolávacích akcií z dôvodu vážnych nedostatkov má Volvo. A to 71 %. Ak si však predstavíte, že ide o dôvody, ktoré môžu spôsobiť poranenie, haváriu, smrť alebo požiar, zdá sa aj toto číslo vysoké. Za ním je Mercedes-Benz (75,1 %) a Volkswagen (77,6 %). Práve Volkswagen je podobne ako Volvo, ďalším dôkazom, že veľká frekvencia servisných návštev ešte nesúvisí s vážnymi následkami. A potom tu máme presne opačné príklady. Kia má síce málo „zvolávačiek“, ale až 92,4 % z nich súvisí s rizikovými poruchami. A na úplnom chvoste je Tesla, kde ku každej nútenej návšteve servisu dochádza z dôvodu závažnej chyby.
Výrobcovia áut podľa zvolávania kvôli vážnym poruchám
Poradie | Značka | Podiel zvolaných áut s vážnou chybou |
---|---|---|
1. | Volvo | 71,00% |
2. | Mercedes-Benz | 75,10% |
3. | Volkswagen | 77,60% |
4. | Chrysler | 83,20% |
5. | Subaru | 84,50% |
6. | Jaguar Land Rover | 84,70% |
7. | Ford | 85,30% |
8. | Porsche | 86,10% |
9. | BMW | 86,50% |
10. | Mazda | 87,20% |
11. | Mitsubishi | 87,70% |
Priemer | – | 88,10% |
12. | General Motors | 90,10% |
13. | Toyota | 91,00% |
14. | Kia | 92,40% |
15. | Honda | 94,30% |
16. | Nissan | 95,20% |
17. | Hyundai | 96,80% |
18. | Tesla | 100% |