Nič nové pod slnkom. Autá majú vyššiu spotrebu, ako udávajú ich výrobcovia. Najmä v Európe, kde súčasná metodika laboratórnych testov NEDC umožňuje „ohýbanie“ reality viac než napríklad v USA. Máme tu množstvo dôkazov od rôznych nezávislých spoločností, ako nemeckého ADAC-u, motoristických magazínov a v jednom prípade aj od samotného výrobcu. Koncern PSA sa totiž dobrovoľne, a ako jediný, rozhodol zmerať a tiež zverejniť, koľko paliva spotrebujú jeho modely v skutočnosti. Teraz tu máme ďalší test, pochádzajúci od britského magazínu What Car?.
Nožnice stále otvorené
Nejde o oficiálne výsledky merané zložitou technológiou, ale jednoduché porovnanie toho, koľko mali spotrebovať dané autá podľa oficiálneho údaja a koľko spotrebovali v skutočnosti, keď s nimi absolvovali test redaktori tohto média. Bolo ich celkovo štrnásť, pričom všetky merania sa uskutočnili minulý mesiac. Reprezentujú široké spektrum automobilových tried a najmä väčšina z nich prišla na trh len tento rok. Od roadstera Mazda MX-5 cez novučičké SUV Audi Q2, hybridný Hyundai Ioniq či luxusné kombi Volvo V90 a Mercedes-Benz triedy E 220d.
Zastúpené sú benzínové, naftové aj hybridné modely. Všetky prešli rovnaký, približne 97 kilometrový okruh, v ktorom nechýbala jazda v meste, mimo mesta ani na diaľnici. Výsledné spotreby síce potešia, ale ako sa ukazuje, nožničky medzi fikciou a realitou sa uzatvárať stále nedarí. I keď výnimky tu sú. Aby sme boli objektívni, autá sme zoradil jednak podľa skutočnej spotreby od „najsmädnejšieho“ až po „abstinentov“ a tiež podľa odchýlky od najväčšej po najnižšiu. Auto, ktoré neklame, nemusí mať totiž automaticky aj nízku spotrebu. Ako to teda dopadlo?
Tri autá normu podliezli
Z hľadiska odchýlky je najväčším „klamárom“ nový Mercedes-Benz E s úplne novučičkým naftovým 4-valcom 220d. Spotrebuje síce len 6,9 litra nafty, čo je na luxusný koráb s výkonom 143 kW krásny výsledok, ale od skutočnosti je vzdialený o 38,9 %. V „papieroch“ totiž nájdete údaj 4,2 litra na 100 km. Podobne je na tom druhé Volvo V90 D4 (140 kW). Klame o 35,9 %, v skutočnosti však spotrebuje o deci viac nafty ako jeho priamy konkurent zo Stuttgartu. Na tretej priečke v tomto negatívnom rebríčku skončilo Audi A6 2,0 TDI s 32,2-percentnou odchýlkou.
Hybridný Hyundai Ioniq zavádza približne o 33 %, Škoda Fabia Combi 1,2 TSI o 22,5 % a naftový Fiat Tipo 1,6 MultiJet o 23,5 percenta. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Lenže sú tu aj výnimky. Tri modely normovanú spotrebu podliezli. O tri desatiny percenta sa pod normu dostal roadster Fiat 124 1,4 MultiAir, keď dosiahol reálny priemer 6,4 litra. Darilo sa aj Suzuki Swift Sport 1,6i, ktoré si „cuclo“ o 2,5 % benzínu menej, než má povolené, ale najmä Mazda MX-5 s atmosférickým dvojlitrom. Stačilo jej 6,9 litra benzínu, čo bolo až o 17,1 % pod normu!
To len dokumentuje skutočnosť, že nástup maloobjemových preplňovaných motorov je následkom tlaku na emisné normy. Jednoducho v laboratórnych podmienkach je nimi možné dosiahnuť lepšie výsledky ako s atmosférickými. V realite nie. Výnimkou je azda len motor športového Fiatu, ktorý bol jediným turbom schopným podliezť oficiálny údaj. A relatívne slušne na tom bol aj motor 1,4 TSI (110 kW) od Volkswagenu, ktorého odchýlka sa pohybovala v jednotlivých modeloch od 11,8 do 20 %.
Modely podľa najväčšej odchýlky v spotrebe
Model | Motor | Normovaná spotreba (l/100 km) | Reálna spotreba (l/100 km) | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. Mercedes-Benz E kombi | 220 d/143 kW 9G tronic | 4,2 | 6,9 | 38,90 % |
2. Volvo V90 | D4/140 kW Geartronic | 4,5 | 7,0 | 35,90 % |
3. Audi A6 Avant | 2.0 TDI/140 kW ultra | 4,5 | 6,9 | 35,20 % |
4. Hyundai Ioniq Hybrid | 1.6 GDI + elektromotor/104 kW | 4,0 | 6,0 | 33,60 % |
5. Fiat Tipo | 1.6 MultiJet II/88 kW | 4,4 | 5,8 | 23,50 % |
6. Škoda Fabia Combi | 1.2 TSI/66 kW | 4,7 | 6,1 | 22,50 % |
7. DS 4 Crossback | 1.2 Puretech 130/96 kW | 5,2 | 6,6 | 21,60 % |
8. Mazda CX-5 | 2.2 Skyactiv-D/110 kW | 4,6 | 5,8 | 21,40 % |
9. Seat Leon | 1.4 TSI/110 kW | 4,9 | 6,1 | 20,00 % |
10. Seat Ateca | 1.4 TSI/110 kW | 5,4 | 6,6 | 18,10 % |
11. Audi Q2 | 1.4 TFSI/110 kW | 5,5 | 6,2 | 11,80 % |
12. Fiat 124 Spider | 1.4 MultiAir/104 kW | 6,4 | 6,4 | –0,30 % |
13. Suzuki Swift Sport | 1.6i/100 kW | 6,4 | 6,2 | –2,50 % |
14. Mazda MX-5 | 2.0 Skyactiv-G/118 kW | 6,9 | 5,9 | –17,10 % |
Modely podľa reálnej spotreby
Model | Motor | Normovaná spotreba (l/100 km) | Reálna spotreba (l/100 km) | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. Volvo V90 | D4/140 kW Geartronic | 4,5 | 7,0 | 35,9 % |
2.-3. Audi A6 Avant | 2.0 TDI/140 kW ultra | 4,5 | 6,9 | 35,2 % |
2.-3. Mercedes-Benz E kombi | 220 d/143 kW 9G tronic | 4,2 | 6,9 | 38,9 % |
4.-5. DS 4 Crossback | 1.2 Puretech 130/96 kW | 5,2 | 6,6 | 21,6 % |
4.-5. Seat Ateca | 1.4 TSI/110 kW | 5,4 | 6,6 | 18,1 % |
6. Fiat 124 Spider | 1.4 MultiAir/104 kW | 6,4 | 6,4 | –0,3 % |
7.-8. Suzuki Swift Sport | 1.6i/100 kW | 6,4 | 6,2 | –2,5 % |
7.- 8. Audi Q2 | 1.4 TFSI/110 kW | 5,5 | 6,2 | 11,8 % |
9. Seat Leon | 1.4 TSI/110 kW | 4,9 | 6,1 | 20,0 % |
10. Škoda Fabia Combi | 1.2 TSI/66 kW | 4,7 | 6,1 | 22,5 % |
11. Hyundai Ioniq Hybrid | 1.6 GDI + elektromotor/104 kW | 4,0 | 6,0 | 33,6 % |
12. Mazda MX-5 | 2.0 Skyactiv-G/118 kW | 6,9 | 5,9 | –17,1 % |
13.-14. Mazda CX-5 | 2.2 Skyactiv-D/110 kW | 4,6 | 5,8 | 21,4 % |
13.-14: Fiat Tipo | 1.6 MultiJet II/88 kW | 4,4 | 5,8 | 23,5 % |