ADAC: Toto je 10 najčistejších a 10 najšpinavších áut. Aj benzínových

Nemecký autoklub ADAC porovnal v najnovšom Eco Teste spotrebu 25 nových modelov áut. A sledoval aj emisie CO2, NOx či pevné častice. Výsledkom je rebríček najčistejších a najmenej čistých áut. Na palive nezáleží. Medzi hriešnikmi sú benzínové aj naftové motory.

16.12.2016 06:00
ADAC - emisný test Foto:
Nemecký ADAC sledoval vo svojom novom Eco Teste po prvýkrát nielen spotrebu paliva, ale aj objem produkcie NOx a pevných častíc. To rebríček poriadne rozhádzalo.
debata (11)

V súvislosti s aférou Dieselgate zmenil nemecký ADAC metodiku svojho Eco Testu. Pôvodne sledoval na okruhu iba reálnu spotrebu paliva vozidiel. Lenže tento rok došlo k revízii. Samozrejme, dôvodom je emisný škandál Dieselgate. Podľa nových pravidiel sa do výsledného poradia započítavajú aj škodlivé emisie oxidov dusíka (NOx) a produkcia pevných častíc. Nízka spotreba paliva teda nestačí. Hodnotí sa globálny dosah na životné prostredie. I keď, ruku na srdce, ktorého zákazníka zaujíma, či jeho auto vypúšťa „sadze“ či NOx?

Najnovší Eco Test nám prináša merania 25 nových áut. Spektrum pohonov je pestré. Máme tu benzínové, naftové aj hybridné autá. A k tomu pár elektromobilov. Ukazuje sa, že samotné palivo nie je receptom na úspech. Medzi hriešnikmi totiž nájdeme benzínové aj naftové autá s veľmi slušnou či dokonca mimoriadne nízkou spotrebou. Kolená im však podlamujú práve emisie. Nafte NOx a moderným benzínovým motorom paradoxne pevné častice. Áno, majú ich viac ako diesle s DPF filtrami. Cestou je kombinácia s elektrickým pohonom. Najlepšie sa umiestnili hybridy a spomínané elektromobily.

Nízka spotreba k dobrému umiestneniu nestačila.... Foto: ADAC
ADAC - emisný test Nízka spotreba k dobrému umiestneniu nestačila. Ukázalo sa, že problémi s emisiami majú aj najmodernejšie benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva.

ADAC hodnotil autá vo dvoch kategóriách. Tou prvou boli emisie NOx a pevných častíc, kde mohli vozidlá získať maximálne 50 bodov. Druhou bola spotreba paliva, respektíve produkcia CO2, čo sú hodnoty priamo úmerné. Opäť stupnicou s maximálne päťdesiatimi bodmi. Výsledné poradie je potom súčtom bodov v oboch kategóriách. Dokonale čisté auto by ich teda malo získať rovných sto. A to sa podarilo len jednému jedinému modelu. Naopak, ten najhorší si zaknihoval len jeden jediný. Ako to teda dopadlo?

Desať najčistejších áut

Ekologickým kráľom Eco Testu sa stal elektromobil BMW i3. Má po 50 bodov v každej kategórii. Nielenže má nulové emisie, ale navyše má aj mimoriadne nízku spotrebu elektrickej energie, za čím stojí ľahká karbónová karoséria. Nasleduje ho konkurenčný Nissan Leaf. Ten síce tiež nemá výfuk, ale na 100 km si potiahne predsa len o čosi viac elektriny. Bronzová priečka pripadla hybridnej Toyote Prius so spotrebou len 4,9 litra benzínu a 48 bodmi za čistotu výfukových plynov.

Najčistejším autom testu je elektrické BMW i3.... Foto: BMW
BMW i3 94 Ah - 2016 Najčistejším autom testu je elektrické BMW i3. To vás ale asi neprekvapí. Má nulové emisie a spomedzi elektromobilov aj najnižšiu spotrebu energie.

Na štvrtej priečke nájdeme Škodu Octavia s motorom 1,4 TSI, ale spaľujúcim zemný plyn (CNG). Toto palivo výrazne zlepšilo jej body za emisie. Takže v poradí predbehla aj hybridnú Toyotu Yaris a tiež luxusný americký elektromobil Tesla S. Ten síce netankuje naftu ani benzín, takže za emisie dostal plných 50 bodov, ale na druhej strane je „žrútom“ elektriny. Na 100 km potrebuje priemerne 24 kWh. Najlepším dieslom sa v Eco Teste stal Mercedes-Benz E 220d s novučičkým 4-valcom. Za emisie získal maximálnych 50 bodov, a pritom spotrebuje v reálnej premávke iba 5,9 litra nafty. S dieselmi to teda nemusí byť až také zlé.

Najčistejším benzínovým autom je hybridná... Foto: Toyota
Toyota Prius Prime - 2016 Najčistejším benzínovým autom je hybridná Toyota Prius. Spotrebuje len 4,9 litra benzínu pri veľmi nízkych emisiách.

To je dokonca menej ako si „potiahne“ z nádrže mestské Mitsubishi Space Star 1,2 ClerTec, mimochodom najlepšie hodnotený čisto benzínový model. Za ním ostalo miesto už len pre dieselové BMW 118d a miniatúrny Volkswagen up! s preplňovaným 3-valcom 1,0 TSI. Zaujímavejší je ale pohľad na opačnú stranu rebríčka. Paradoxne sa to tu hemží ekologickými prívlastkami ako BlueMotion, blue a úspornými štart-stop systémami. Jasnú prevahu má síce nafta, ale pozor. Nájdeme tu aj predstaviteľov downsizingu, ktorý mal byť odpoveďou automobiliek na znižovanie emisií. Lenže realita je iná.

Desať najmenej čistých áut

Záver tabuľky nemeckého Eco Testu je veľmi poučný. Ukazuje na skutočnosť, že celá snaha výrobcov znižovať spotrebu zmenšovaním objemu motorov a jeho nahrádzaním preplňovaním, je tak trochu slepou uličkou. Ostala len na papieri. A ten znesie všetko. Moderné benzínové motory nielenže spotrebujú v reálnej premávke aj o 30 % viac paliva, ako deklarujú ale dokonca majú problém s emisiami. Vysoké tlaky pri spaľovaní sú totiž vykúpené produkciou pevných častíc, teda problémom, ktorý sa doteraz spájal výlučne s naftovými agregátmi.

Životné prostredie najviac zamoruje SsangYong... Foto: SsangYong
SsangYong Korando - 2016 Životné prostredie najviac zamoruje SsangYong Korando so svojím dieselovým 4-valcom 2,2d a automatickou prevodovkou.

Dôkazom je prítomnosť motora 1,4 TSI vo Volkswagene Tiguan, ktorý dostal práve z tohto dôvodu za emisie len 14 bodov. Umiestnil sa ako piaty „najšpinavší“ motor testu. A rovnako mu priťažila skutočná priemerná spotreba 9,4 litra benzínu na 100 km. Z benzínových agregátov ho „predbehol“ len ostrý FordFocus RS na druhej priečke. Ale vzhľadom na divokú povahu jeho 300-koňového 2,3-litrového 4-valca EcoBoost to neprekvapuje. Horšie je, že neočarili ani úsporné naftové motory.

Chváliť čím sa nemá ani motor 1,4 TSI vo VW... Foto: Volkswagen
Volkswagen-Golf Sportsvan Concept 2013 Chváliť čím sa nemá ani motor 1,4 TSI vo VW Golf Sportsvan. Má nielen vysokú spotrebu, ale navyše produkuje pevné častice.

A to nemyslíme na „kráľa špinavých emisií“, SsangYong Korando 2,2 e-XDI 220 4WD A/T, ktorý dostal za emisie a spotrebu len jeden jediný bod, čo ho vynieslo na čelo negatívneho rebríčka, či tretí Ford Galaxy 2,0 TDCi so štart-stop systémom. Zlými výsledkami prekvapil aj Hyundai i40 1,7 CRDi na štvrtej priečke a jeho sestra Kia Optima 1,7 CRDi na mieste s číslom 6. Stávka na malý objem nevyšla ani siedmemu Renaultu Talisman 1,6 dCi Energy, ani Volkswagenu s jeho Golfom Sportsvan 1,6 TDI BlueMotion. A desiatym najhorším bol Renault Captur s ešte menším dieslom 1,5 dCi. Nízka spotreba na lepšiu pozíciu jednoducho nestačila.

10 najčistejších áut podľa autoklubu ADAC

Poradie Model Emisie (b.) CO2 (b.) Spolu (b.) Palivo Spotreba na 100 km CO2 na km
1. BMW i3 50 50 100 elektro 17,4 kWh 0 g
2. Nissan Leaf 50 44 94 elektro 20,5 kWh 0 g
3. Toyota Prius 1,8 Hybrid 48 46 94 benzín/elektro 4,9 l 114 g
4. Škoda Octavia 1,4 TSI G-Tec 50 43 93 benzín/CNG 4,2 kg 122 g
5. Toyota Yaris 1,5 Hybrid 49 39 88 benzín/elektro 5,7 l 133 g
6. Tesla Model S P90D 50 47 87 elektro 24 kWh 0 g
7. Mercedes-Benz E 220d 9G-Tronic 50 30 80 nafta 5,9 l 159 g
8. Mitsubishi Space Star 1,2 ClearTec 40 36 76 benzín 6,0 l 141 g
9. BMW 118d Steptronic 41 34 75 nafta 5,6 l 149 g
10. VW up! 1,0 TSI BMT 37 34 71 benzín 6,4 l 150 g

10 „najšpinavších“ áut podľa autoklubu ADAC

Poradie Model Emisie (b.) C02 (b.) Spolu (b.) Palivo Spotreba na 100 km CO2 na km
1. SsangYong Korando 2,2 e-XDI 220 4WD A/T 0 1 1 nafta 9,2 l 246 g
2. Ford Focus RS 0 6 6 benzín 9,9 l 231 g
3. Ford Galaxy 2,0 TDCi S&S 0 14 14 nafta 7,8 l 209 g
4. Hyundai i40 SW 1,7 CRDi blue DCT 0 20 20 nafta 7,1 l 190 g
5. VW Tiguan 1,4 TSI ACT BMT DSG 14 10 24 benzín 9,4 l 220 g
6. Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line DCT 0 25 25 nafta 6,6 l 176 g
7. Renault Talisman Grandtour 1,6 Energy dCi 130 0 26 26 nafta 6,4 l 171 g
8. VW Golf Sportsvan 1,6 TDI BlueMotion 0 29 29 nafta 6,1 l 164 g
9. Ford Focus 2,0 TDCi S&S 0 31 31 nafta 5,9 l 158 g
10. Renault Captur 1,5 dCi Energy 90 0 32 32 nafta 5,8 l 155 g

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #test emisií #emisný test
Články podľa značiek