Wards Auto: Toto je 10 najlepších motorov roka. Valcov ubúda

Po prvýkrát v 23-ročnej histórii ankety Motory roka, ktorú uskutočňuje magazín Wards Auto, sa do prvej desiatky nedostal ani jeden 8-valec. To je na pomery USA naozaj čosi nevídané. Zato tu nájdeme hneď tri hybridné pohony.

20.12.2016 06:00
debata (1)
Tento rok sa o česť byť medzi TOP 10 uchádzalo... Foto: Wards Auto
Wards Auto Tento rok sa o česť byť medzi TOP 10 uchádzalo celkovo 40 pohonných jednotiek.
Na konci roka vyrukoval magazín Wards Auto s výsledkami pravidelnej ankety Motory roka. Nejde však o rebríček. Z prihlásených motorov vyberú jeho redaktori desať najlepších. Tento rok sa o česť byť medzi TOP 10 uchádzalo celkovo 40 pohonných jednotiek. Boli medzi nimi nové motory, zásadne modernizované agregáty, ale aj najlepšie motory z vlaňajšieho ročníka. Jediným limitom je, že motor nesmie byť zabudovaný do auta, ktoré stojí v základe viac ako 62 000 dolárov. Automaticky tak vypadávajú z hry drahé superšporty či extrémne výkonné SUV a limuzíny. O to viac sa anketa blíži bežným spotrebiteľom.

Novinári testovali motory v priebehu roka, a to v rôznych podmienkach. Skúmali pružnosť, výkon, hlučnosť aj spotrebu paliva. Výsledky sú prekvapujúce. Napriek americkému pôvodu súťaže sa totiž po prvýkrát od roku 1995 neumiestnil v skupine najlepších ani jeden jediný 8-valec. Teda koncepcia, ktorá patrí k americkému automobilovému priemyslu ako socha Slobody k New Yorku. Radikálny downsizing európskeho typu síce za Atlantikom nevíťazí, ale objem a počet valcov idú predsa len nadol. Naopak, pribúda preplňovaných motorov a hybridných sústav.

Riaditeľ Wards Auto za obsah Drew Winter k tomu hovorí: „Výrobcovia vidia elektrifikáciu, preplňovanie a downsizing ako kľúčové momenty pre znižovanie spotreby paliva.“ Víťazov uvádzame v abecednom poradí podľa toho, v akom aute boli motory zabudované.

BMW M240i – preplňovaný trojlitrový radový 6-valec

BMW 240i Foto: BMW
BMW 240i BMW 240i

Tento agregát očaril porotu presvedčivým výkonom, obrovským krútiacim momentom 500 a zároveň spotrebou. Počas dvanástich dní intenzívnych testov dosiahli v reálnej premávke priemer len deväť litrov. To bolo menej ako pri niektorých preplňovaných štvorvalcoch.

Chevrolet Volt – elektromotor + 1,5-litrový 4-valcový range extender

Chevrolet Volt Foto: Chevrolet
Chevrolet Volt Chevrolet Volt

Elektromobil s predĺženým dojazdom bodoval už vlani. A tento rok úspech zopakoval, napriek početnejšej konkurencii. Wards Auto tvrdí, že má jeden z najinovatív­nejších pohonov vôbec. Ocenili 85-kilometrový elektrický dojazd aj tichú prevádzku.

Chrysler Pacifica Hybrid – 3,6-litrový 6-valec + 2× elektromotor

Chrysler Pacifica Hybrid Foto: Chrysler
Chrysler Pacifica Hybrid Chrysler Pacifica Hybrid

Prvé plug-in hybridné MPV z USA bodovalo vďaka nízkej spotrebe (7,8 l/100 km), čisto elektrickému dojazdu do vzdialenosti 53 km, ale aj dokonalým zabudovaním hybridnej sústavy, ktorá nijako neznižuje úžitkové hodnoty tohto praktického rodinného vanu.

Ford Focus RS – 2,4-litrový preplňovaný 4-valec

Ford Focus RS Foto: Ford
Ford Focus RS Ford Focus RS

Ostrý Focus RS prekvapil nielen štvorkolkou, ale aj svojím presvedčivým 4-valcom 2,3 EcoBoost. Wards Auto tvrdí, že nemá žiadne slabé stránky a že žiaden iný motor nebol v tomto roku taký „vzrušujúci“ ako práve tento. Jeho 320 koní má jednoducho čaro.

Honda Accord Hybrid – 2,0-litrový 4-valec + elektromotor

HHonda Accord Hybrid Foto: Honda
Honda Accord Hybrid HHonda Accord Hybrid

Podľa Wards Auto ponúka kombinácia dvojlitrového 4-valca Hondy Accord v kombinácii s elektromotorom najlepší pomer medzi výkonom a spotrebou. Jeho krútiaci moment 315 Nm už od 2 000 otáčok. Napriek tomu, že hybridný model akceleruje na stovku za 6,9 sekundy, z nádrže si na 100 km nemusí potiahnuť viac ako päť litrov benzínu!

Hyundai Elantra Eco – 1,4-litrový preplňovaný 4-valec

Hyundai Elantra 1,4 T-GDI Foto: Hyundai
Hyundai Elantra 1,4 T-GDI Hyundai Elantra 1,4 T-GDI

Tento agregát dokazuje, že aj v lacnom aute môže byť prítomná moderná technika. Napríklad integrované výfukové potrubie či dva chladiace okruhy. Výsledkom je presvedčivý záťah, daný maximom krútiaceho momentu už od 1 400 otáčok za minútu, a nízka spotreba paliva. Priemerne len 5,8 litra benzínu.

Infiniti Q50 – 3,0-litrový preplňovaný vidlicový 6-valec

Infiniti Q50 Foto: Infiniti
Infiniti Q50 Infiniti Q50

Porotcovia ocenili mohutný záťah. Tvrdia, že tento 6-valec má obrovskú výkonovú rezervu, a pritom vie jazdiť na 10,2 litra benzínu na 100 km. Je tiež príkladne kultivovaný, ale keď treba, dokáže auto vystreliť okamžite vpred.

Mazda CX-9 – 2,5-litrový preplňovaný 4-valec

Mazda CX-9 2,5 Turbo Foto: Mazda
Mazda CX-9 2,5 Turbo Mazda CX-9 2,5 Turbo
Japonská Mazda sa turbomotorom vyhýbala, ako sa len dalo, s výnimkou ostrých verzií MPS. Teraz však postavila prvý takýto agregát pre bežné modely a trafila hneď do čierneho. Porotcovia ocenili záťah od nízkych otáčok. Využíva totiž systém Dynamic Pressure, čo je aktívna klapka vo výfuku, ktorá pomáha rýchlejšiemu roztočeniu turbodúchadla a potlačeniu turbodiery. V stredných otáčkach sa správa takmer ako 6-valec.

Mercedes-Benz C 300 – 2,0-litrový preplňovaný 4-valec

Mercedes-Benz C 300 Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 300 Mercedes-Benz C 300

Tento motor tiež vyniká jemnosťou a presvedčivým záťahom od nízkych otáčok. Tak napríklad maximum krútiaceho momentu poskytuje už pri 1 300 otáčkach za minútu. Takže po stlačení plynu máte pocit, akoby ste mali pod kapotou aspoň 3-litrový 6-valec.

Volvo V60 Polestar – 2,0-litrový 4-valec preplňovaný turbom a kompresorom

Volvo V60 Polestar Foto: Volvo
Volvo V60 Polestar Volvo V60 Polestar

Ostrý model Volva šokoval najmä litrovým výkonom 133 kW, čo je vôbec najvyšší litrový výkon v histórii motorov v tejto súťaži. Celkovo ich má teda 266, čo znamená obrovskú silu. Kompresor sa pritom stará o dostatok krútiaceho momentu už od nízkych otáčok.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Motor roka #Wards Auto
Články podľa značiek