Bolo to presne vo februári 1997, teda pred dvadsiatimi rokmi, keď konzorcium Euro NCAP uskutočnilo prvý crashtest. Proti stene vtedy poslalo ako prvý Rover 100. Napriek vyhláseniam automobiliek, ktoré si už od sedemdesiatych rokov dobre uvedomovali vplyv bezpečnosti na komerčný úspech áut, dopadol prvý test katastrofou. Rover 100 získal len jednu hviezdičku zo štyroch možných. A oveľa lepšie na tom neboli ani dvojhviezdičkové modely Fiat Punto, Opel Corsa či Renault Clio. Len Ford Fiesta a VW Polo dostali tri.
Výrobcovia protestovali
Testy nezávislou organizáciou jednoducho dokázali, že bezpečnosť deklarovaná automobilkami, nezodpovedá realite. Dovtedy sa totiž nárazové skúšky odohrávali len v réžii samotných výrobcov. Neexistovala univerzálna metodika a väčšina bezpečnostných prvkov ako airbagov, napínačov bezpečnostných pásov či ESP buď vo výbave vôbec nefigurovala, alebo boli za príplatok. Výsledky ostávali za zatvorenými dverami a spotrebitelia nemali žiadnu možnosť porovnať bezpečnosť jednotlivých modelov áut. Reakcia na seba nenechala dlho čakať.
Automobilky tvrdili, že požadované bezpečnostné štandardy sú nereálne. Jednoducho, že autá nedokážu získať v nárazových skúškach vtedy maximálne štvorhviezdičkové hodnotenie. Odpor proti Euro NCAP, založenému napríklad vďaka Medzinárodnej automobilovej federácii FIA, ale tiež z iniciatívy britskej a švédskej vlády, bol ale zbytočný. Sila negatívnych výsledkov mala na neúspešné modely priam zničujúci vplyv. Príkladom bol práve Rover 100. Predaje išli rapídne dole a ani nie po troch rokoch výroby definitívne zmizol z výrobných liniek.
Bezpečnosť išla prudko hore
Naopak, tí, ktorí pochopili, že Euro NCAP treba brať vážne, z crashtestov profitovali. Ešte v ten istý rok sa Volvu S40 podarilo ako prvému modelu na svete získať štyri bezpečnostné hviezdičky. Renault v roku 2001 „zahviezdil“ prvým päťhviezdičkovým výsledkom. Postarala sa o to vtedajšia Laguna druhej generácie, ktorá bola od počiatku vyvíjaná vzhľadom na novú metodiku nárazových skúšok. Áno, v tom čase už mohli autá dostať päť hviezdičiek, nároky rástli. A to sa deje dodnes. Euro NCAP tvrdí, že ak porovnáme bezpečnosť rodinných áut spred dvadsiatich rokov a tých dnešných, sú rozdiely priam dramatické.
Podľa údajov Euro NCAP, ktoré za ten čas „rozbilo“ 1 800 vozidiel a vydalo 630 hodnotení bezpečnosti, čo mimochodom stálo 160 miliónov eur, sa crashtesty a s nimi súvisiaci rast bezpečnosti, postarali o záchranu 78 000 ľudských životov. A vplyv Euro NCAP prerástol už dávno európske hranice. V roku 2011 bola napríklad založená Latin NCAP, ktorá poukázala na nízku bezpečnosť áut v regióne Latinskej Ameriky. Podobne je to v Indii a ďalších regiónoch, kde tlak tamojších pobočiek NCAP na výrobcov, ktorí predávajú modely bez v Európe neodmysliteľných bezpečnostných prvkov, pomáha zlepšovať situáciu.
Nároky stúpajú
Euro NCPA priznáva, že v posledných rokoch sa tempo zlepšovania bezpečnosti áut spomalilo. Z piatich hviezdičiek sa stal takmer štandard. Preto organizácia pridáva plyn. Metodika požaduje, aby boli autá bezpečné nielen pre samotnú posádku, ale aj iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov. Podiel tejto disciplíny na celkovej známke vzrástol na 20 %. Od minulého roka organizácia požaduje od výrobcov, aby boli modely vybavené autonómnymi brzdami a monitoringom jazdných prúdov. Stále väčšiu rolu tak hrajú preventívne systémy, ktoré majú kolízii buď zabrániť, alebo aspoň zmierniť následky. Bez nich nemôže ani jedno auto pomýšľať na zisk piatich hviezdičiek. Ich prítomnosť sa navyše premieta aj do hodnotenia dospelých.
Ak daný model ponúka takéto asistenčné systémy len za príplatok, dostane dvojité hodnotenie, jedno vo verzii so systémami a jedno bez nich. Takýto dvojitý meter sa stal vlani osudným pre viacerých výrobcov. A v budúcom roku bude zisk piatich hviezdičiek ešte o čosi ťažší. Euro NCAP začne totiž testovať systémy monitorujúce cyklistov. A do roku 2025 zahrnie do metodiky aj ďalšie asistenčné systémy s cieľom nehodám úplne predchádzať. Ako vždy, aj teraz sa organizácia stretáva s kritikou, ktorá jej vyčíta prílišnú orientáciu na elektronických pomocníkov.
Lenže práve vďaka tlaku Euro NCAP sú dnes samozrejmosťou protiblokovací systém ABS či stabilizačný systém ESP (ESC), o ktorých prínose pre bezpečnosť dnes už nik nepochybuje.