Na prvý pohľad lacné auto nemusí byť v konečnom dôsledku ekonomickou voľbou. Celkové náklady totiž netvorí len samotná nákupná cena. Sú tu aj prevádzkové náklady vrátane nákladov na palivo, náklady na servis a v neposlednom rade strata hodnoty. Teda rozdiel medzi tým, za koľko nové auto kúpite a za koľko ho po rokoch predáte. Je pritom známe, že práve strata hodnoty je položkou, ktorá z vášho účtu vytiahne najviac peňazí. Viac než miniete na palivo, servis či poistenie. To celkom mení pohľad na výhodnosť kúpy. Lacné výhodné totiž byť nemusí.
Dopracoval sa k celkovým nákladom na mesiac prevádzky aj k nákladom na kilometer jazdy. Samozrejme, ak budete mať auto dlhšie a najazdíte viac, budú aj vaše náklady a následná strata hodnoty vyššia. Ak menej, bude to presne naopak. Štatistika síce pochádza z Nemecka a nemeckých cien vozidiel, paliva, poistenia a servisných prác, ale rozdiely nemusia byť dramatické. Navyše možno predpokladať, že ak sú v globále vyššie pre všetky značky a modely, tak bude výsledné poradie podobné tomu, aké by bolo u nás.
Slabšou stránkou je fakt, že štatistika používa priemernú spotrebu udávanú výrobcom. Tá je fikciou. A aj keby sme brali do úvahy, že všetci výrobcovia klamú približne rovnako, stále tu môže vzniknúť disproporcia medzi modelmi s benzínovými a modelmi s naftovými motormi. Reálne odchýlky pri benzínových motoroch, teda rozdiel medzi udávanou a skutočnou spotrebou, sú totiž vyššie než pri naftových autách, čo môže diesle v štatistike znevýhodniť. Na druhej strane sa však ukazuje, že to, čo najviac mieša karty v poradí, nie sú náklady na palivo, ale strata hodnoty.
Miniautá
Výhodou tejto triedy je nízka strata hodnoty. Zodpovedá to cenám, ktoré sa pohybujú vo väčšine prípadov pod 10 000 eurami. Takže aj celkové náklady sú veľmi prijateľné. Kraľujú tu výlučne autá s maloobjemovými benzínovými motormi bez preplňovania. Jednotkou je malý Citroën C1. Diesle tu nemajú šancu. Sú totiž príliš drahé. Takže kupovať naftové miniauto sa neoplatí. Darí sa však verziám schopným spaľovať propán-bután (LPG) či zemný plyn (CNG). Napríklad Hyundaiu i10 či Škode Citigo. Ich nadobúdacia cena je síce vyššia, ale všetko sa vráti na výrazne nižších nákladoch za tankovanie. Celkové náklady na kilometer sa pohybujú v prvej desiatke približne od 25 do 28 centov.
Model | Výkon (kW) | Spotreba (l/100 km) | Palivo | Cena (€) | Fixné náklady | Servis | Prevádzka | Strata hodnoty | Mesačné náklady (€) | Náklady na 1 km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Citroën C1 VTi 68 Start | 51 | 4,1 | Benzín | 9 090 | 75 | 39 | 90 | 113 | 317 | 25,4 |
Seat Mii 1,0 | 44 | 4,5 | Benzín | 8 990 | 72 | 39 | 98 | 114 | 323 | 25,8 |
Peugeot 108 VTi 68 Acces | 51 | 4,1 | Benzín | 9 850 | 79 | 41 | 90 | 124 | 334 | 26,7 |
Hyundai i10 1,0 LPG | 49 | 6,5 (kg) | LPG | 11 440 | 74 | 49 | 75 | 136 | 334 | 26,7 |
VW eco up! E-take | 50 | 2,9 | CNG | 12 950 | 73 | 45 | 60 | 160 | 338 | 27,0 |
Kia Picanto 1,0 Start | 49 | 4,5 | Benzín | 8 990 | 81 | 46 | 97 | 115 | 339 | 27,1 |
Škoda Citigo 1,0 G-Tec ctive | 50 | 2,9 kg | CNG | 12 720 | 71 | 42 | 60 | 168 | 341 | 27,3 |
Toyota Aygo 1,0 x | 51 | 3,8 | Benzín | 9 950 | 80 | 34 | 85 | 143 | 342 | 27,4 |
Suzuki Celerio 1,0 | 50 | 4,3 | Benzín | 9 690 | 95 | 48 | 93 | 115 | 351 | 28,1 |
Smart fortwo Coupé 1,0 | 45 | 4,5 | Benzín | 10 485 | 75 | 41 | 97 | 142 | 355 | 28,4 |
Nižšia trieda
Cenovo nie sú autá nižšej triedy vzdialené tým najmenším. Aj preto je tu podobne nízka strata hodnoty. Najmenej však stratíte na Dacii Sandero. Mesačne len 79 eur, veď cena novej je iba 6 890 eur. A platí to aj pre celkové náklady na kilometer. Sandero s benzínovým 3-valcom je k vašej peňaženke dokonca šetrnejšie než víťaz triedy mini. Na kilometer si vypýta po započítaní všetkých nákladov len 24,8 centa. Je vlastne víťazom celej štatistiky. Raritou prvej desiatky je Hyundai i20 s dieselovým motorom. Má totiž najnižšie prevádzkové náklady, čím dokáže dohnať rozdiel vo vyššej nákupnej cene. A potom tu nájdeme ruskú Ladu Kalina, spaľujúcu LPG.
Model | Výkon (kW) | Spotreba (l/100 km) | Palivo | Cena (€) | Fixné náklady | Servis | Prevádzka | Strata hodnoty | Mesačné náklady (€) | Náklady na 1 km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dacia Sandero SCe 75 Essentiel | 54 | 5,2 | Benzín | 6 890 | 81 | 43 | 107 | 79 | 310 | 24,8 |
Mitsubishi Space Star 1,0 Basis | 52 | 4,2 | Benzín | 9 990 | 94 | 54 | 92 | 115 | 355 | 28,4 |
Kia Rio 1,2 Start | 62 | 5,0 | Benzín | 9 990 | 88 | 38 | 109 | 136 | 369 | 29,5 |
Škoda Fabia 1,0 MPI Active | 44 | 4,6 | Benzín | 12 150 | 79 | 38 | 99 | 157 | 373 | 29,8 |
Hyundai i20 1,1 CRDi Blue | 55 | 3,2 | Nafta | 14 960 | 92 | 54 | 67 | 162 | 375 | 30,0 |
Toyota Yaris 1,0 | 51 | 4,3 | Benzín | 11 990 | 89 | 45 | 93 | 150 | 377 | 30,2 |
Suzuki Swift 1,2 | 69 | 5,0 | Benzín | 11 190 | 91 | 59 | 105 | 124 | 379 | 30,3 |
VW Polo 1,0 BlueMotion Comfortline | 44 | 4,7 | Benzín | 14 775 | 81 | 40 | 101 | 162 | 384 | 30,7 |
Lada Kalina 1,6 8v LPG | 61 | 8,6 | LPG | 10 250 | 106 | 50 | 92 | 138 | 386 | 30,9 |
Nissan Micra 1,2 Acenta | 59 | 5,0 | Benzín | 12 590 | 85 | 55 | 105 | 142 | 386 | 30,9 |
Nižšia stredná trieda
Aj tu je jednoznačným víťazom rumunská Dacia. Tentoraz Logan s najslabším benzínovým motorom. Dôvodom je bezkonkurenčne najnižšia cena, len 7 990 eur, a, samozrejme, nízke náklady na servis. A hneď za Loganom nájdeme Dokker s tými istými prednosťami. Zdá sa, že toto je trieda bývalých krajín východného bloku. Pretože tretím najekonomickejším modelom je Lada Granta na LPG, potom dieselová Dacia Duster, teda zároveň najekonomickejšie SUV v štatistike, a Dacia Logy, ktorá je zas najekonomickejším MPV. Sú to však autá, ktorých vlastníctvo prináša aj množstvo kompromisov, napríklad v komforte a vo výbave. Podobne dobre sú na tom však aj podstatne renomovanejšie modely ako Toyota Auris, Seat Leon, Hyundai i30 alebo Škoda Rapid.
Model | Výkon (kW) | Spotreba (l/100 km) | Palivo | Cena (€) | Fixné náklady | Servis | Prevádzka | Strata hodnoty | Mesačné náklady (€) | Náklady na 1 km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dacia Logan MCV SCe 75 Essentiel | 54 | 5,4 | Benzín | 7 990 | 87 | 43 | 111 | 91 | 332 | 26,6 |
Dacia Dokker SCe 100 S&S Essentiel | 75 | 6,2 | Benzín | 8 990 | 109 | 42 | 126 | 99 | 376 | 30,1 |
Lada Granta 1,6 8v LPG | 61 | 8,6 | LPG | 10 050 | 106 | 50 | 92 | 135 | 383 | 30,6 |
Lada Granta 1,6 8v LPG Norma | 61 | 8,6 | LPG | 10 750 | 106 | 50 | 92 | 142 | 390 | 31,2 |
Dacia Duster 1,5 dCi 90 S&S Ambiance 4×2 | 66 | 4,4 | Nafta | 13 790 | 109 | 53 | 86 | 143 | 391 | 31,3 |
Dacia Lodgy SCe 100 LPG S&S Ambiance | 75 | 7,8 | LPG | 11 990 | 101 | 66 | 86 | 153 | 406 | 32,5 |
Seat Leon SC 1,2 TSI | 63 | 5,1 | Benzín | 14 990 | 99 | 47 | 108 | 176 | 430 | 34,4 |
Toyota Auros 1,33 VVT-i | 73 | 5,5 | Benzín | 15 990 | 91 | 50 | 113 | 192 | 446 | 35,7 |
Citroën C-Elysee PureTech 82 Selection | 60 | 4,9 | Benzín | 12 590 | 110 | 51 | 103 | 183 | 447 | 35,8 |
Hyundai i30 1,4 blue | 74 | 5,6 | Benzín | 16 130 | 99 | 57 | 115 | 181 | 452 | 36,2 |
Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Green tec Active | 66 | 4,7 | Benzín | 15 590 | 81 | 45 | 101 | 226 | 453 | 36,2 |
Stredná trieda
V strednej triede už výrazne rastie nákupná cena modelov. Kým pri nižších triedach sa točili ceny približne od 10 000 do 15 000 eur, teraz začíname nad 17 000, lenže aj to je výnimka jediného prítomného modelu. Inak sú ceny nad 22 000 eur a tomu zodpovedá aj podstatne vyššia reálna strata hodnoty, a tým aj neporovnateľne vyššie náklady na kilometer. Tou výnimkou je Škoda Octavia 1,2 TSI. V nemeckých štatistikách totiž figuruje v strednej triede, hoci reálne ide o model triedy „Golf“. Práve vďaka tomu sa teší z víťazstva, keď je jediným modelom s nákladmi pod 40 centov na kilometer. Ak by sme ju preradili tam, kam patrí, do prvej desiatky sa nezmestí. Preto považujeme za víťaza skôr Nissan Evalia s naftovým motorom, ktorý je na priečke s číslom 2. Inak, dieslami sa to tu len tak hemží, a dokonca aj modelmi SUV. Máme tu Toyotu RAV4, Škodu Kodiaq aj Hondu CR-V. Škoda, že táto kategória nemá vlastnú štatistiku.
Model | Výkon (kW) | Spotreba (l/100 km) | Palivo | Cena (€) | Fixné náklady | Servis | Prevádzka | Strata hodnoty | Mesačné náklady (€) | Náklady na 1 km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Octavia 1,2 TSI Active | 63 | 4,9 | Benzín | 17 450 | 84 | 53 | 104 | 253 | 494 | 39,5 |
Nissan Evalia 1,5 dCi 90 Acenta | 66 | 5,1 | Nafta | 22 880 | 111 | 72 | 95 | 269 | 547 | 43,8 |
Toyota Avensis 1,6 D-4D | 82 | 4,2 | Nafta | 27 440 | 111 | 69 | 82 | 301 | 563 | 45,0 |
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi blue Classic | 85 | 4,2 | Nafta | 26 940 | 121 | 73 | 82 | 299 | 575 | 46,0 |
Toyota RAV4 2,0 D-4D 4×2 | 105 | 4,7 | Nafta | 28 290 | 133 | 63 | 90 | 293 | 579 | 46,3 |
Kia Optima Sportswagon 1,7 CRDi Edition 7 | 104 | 4,4 | Nafta | 28 290 | 140 | 63 | 86 | 296 | 585 | 46,8 |
Škoda Kodiaq 1,4 TSI Active | 92 | 6,0 | Benzín | 25 490 | 106 | 54 | 123 | 304 | 587 | 47,0 |
Honda CR-V 1,6 i-DTEC Comfot 2WD | 88 | 4,4 | Nafta | 27 590 | 119 | 66 | 86 | 318 | 589 | 47,1 |
Mazda 6 Kombi 2,2 Skyactiv-D 150 i-EL Prime | 110 | 4,2 | Nafta | 29 390 | 139 | 69 | 82 | 304 | 594 | 47,5 |
Renault Talisman GrandTourer 1,6 dCi 110 Life | 81 | 3,7 | Nafta | 28 950 | 131 | 75 | 76 | 319 | 601 | 48,1 |
Vyššia stredná trieda
Aj tu sa prejavujú anomálie nemeckej kategorizácie vozidiel. Víťazom je opäť Škoda, tentoraz Superb, hoci ten by mal byť v strednej triede. V tomto prípade mu však slúži ku cti aspoň to, že nie je najlacnejším modelom prvej desiatky, a teda neťaží len z nižšej reálnej straty hodnoty. Má totiž aj najnižšie prevádzkové a servisné náklady. No je aj najslabším modelom. Jeho diesel má len 88 kW. Medailu si tak viac zaslúži asi druhý SsangYong Rodius, s výkonom 131 kW. Navyše ide o SUV s pohonom 4×4, takže zákazníkovi dáva podstatne viac. Kým v nižších triedach boli diesle výnimkou, tu je to naopak. Nájdeme tu jediný benzínový, a tým je prémiový hybridný Lexus GS 300h. To je veľká poklona pre auto, ktoré má jednu z najvyšších nadobúdacích cien, a napriek tomu odčerpá z vášho účtu menej než napríklad lacnejší dieselový Jaguar XF. Raritou je desiate Porsche 718 Cayman. Opäť je však namieste otázka, čo tu vlastne robí.
Model | Výkon (kW) | Spotreba (l/100 km) | Palivo | Cena (€) | Fixné náklady | Servis | Prevádzka | Strata hodnoty | Mesačné náklady (€) | Náklady na 1 km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Superb Combi 1,6 TDI Active | 88 | 4,0 | Nafta | 28 650 | 115 | 58 | 80 | 348 | 601 | 48,1 |
SsangYong Rodius 2,2 e-XDi 220 CrystalPlus | 131 | 7,2 | Nafta | 24 990 | 158 | 77 | 124 | 316 | 675 | 54,0 |
SsangYong Rexton W 2,2 e-XDi 220 Crystal | 131 | 6,8 | Nafta | 27 190 | 140 | 91 | 119 | 332 | 682 | 54,6 |
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Bassic Automatik | 140 | 9,0 | nafta | 35 990 | 158 | 111 | 151 | 410 | 830 | 66,4 |
Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D | 130 | 7,2 | Nafta | 40 740 | 196 | 78 | 132 | 426 | 832 | 66,6 |
Lexus GS 300h Automatik | 164 | 4,4 | Benzín | 47 100 | 170 | 79 | 95 | 499 | 843 | 67,4 |
Jaguar XF E-Performance pure | 120 | 4,0 | Nafta | 41 350 | 155 | 76 | 84 | 536 | 851 | 68,1 |
Volvo XC90 D4 Kinetic Geartronic | 140 | 5,2 | Nafta | 50 100 | 162 | 94 | 97 | 540 | 893 | 71,4 |
Porsche 718 Cayman | 220 | 7,4 | benzín | 51 623 | 115 | 106 | 152 | 523 | 896 | 71,4 |
Luxusná trieda
V kategórii „áut snov“ strácate jednoznačne najviac. Veď ceny sa pohybujú zväčša nad 80 000 eurami. Opäť sú tu pomiešané klasické autá, SUV a športové kupé. Víťaz je však i tak prekvapením. Je ním totiž legendárny off-road Mercedes-Benz triedy G. Jeho výhodou je cena základnej dieselovej verzie, ktorá je pod 80-tisíc eurami, a, samozrejme, skutočnosť, že si drží cenu. Strata hodnoty je však i tak pri týchto autách obrovská. Mercedes-Benz G stráca mesačne za prvé štyri roky asi 800 eur. Najviac v prvom roku. Ostatné autá sú na tom však ešte horšie. Pri takom BMW 730d alebo Mercedese-Benz S je to viac ako 1 000 eur. Takže aj celkové náklady sú obrovské. Ale to solventným zákazníkom tejto kategórie iste neprekáža.
Model | Výkon (kW) | Spotreba (l/100 km) | Palivo | Cena (€) | Fixné náklady | Servis | Prevádzka | Strata hodnoty | Mesačné náklady (€) | Náklady na 1 km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz G 350d Professional 7G-Tronic | 180 | 9,9 | Nafta | 79 968 | 204 | 136 | 173 | 805 | 1 318 | 105,4 |
Porsche 911 Carrera Coupé | 272 | 8,3 | Benzín | 96 605 | 172 | 162 | 168 | 910 | 1 412 | 113,0 |
Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic 9G-Tronic | 190 | 7,1 | Nafta | 74 792 | 219 | 124 | 130 | 947 | 1 420 | 113,6 |
Porsche Panamera PDK | 243 | 7,5 | Benzín | 88 989 | 172 | 145 | 152 | 959 | 1 428 | 114,2 |
BMW 640d Coupé Steptronic | 230 | 5,4 | Nafta | 83 850 | 184 | 132 | 105 | 1 035 | 1 456 | 116,5 |
Mercedes-Benz S 300h 7G-TRonic | 170 | 4,3 | Nafta | 82 229 | 184 | 121 | 88 | 1 078 | 1 471 | 117,7 |
Jaguar XJ 3,0 V6 Diesel Luxury Automatik | 177 | 6,2 | Nafta | 66 000 | 512 | 114 | 115 | 772 | 1 513 | 121,0 |
Range Rover Sport 2,0 SD4 SE Automatik | 177 | 6,2 | Nafta | 66 000 | 512 | 114 | 115 | 772 | 1 513 | 121,0 |
Audi A8 3,0 TDI quattro Tioptronic | 193 | 5,7 | nafta | 82 300 | 200 | 88 | 110 | 1 139 | 1 537 | 123,0 |