Názov tohto testu znie možno trochu komicky, ale žiadna automobilka sa nad ním už dnes neusmieva. Berie ho viac ako vážne. Najmä od roku 1997, keď sa novinárom švédskeho magazínu Teknikens Värld podarilo „otočiť na strechu“ vtedy nový Mercedes-Benz triedy A, a ukázať, že najmenší člen stuttgartskej rodiny trpí výraznou nestabilitou. Mercedes vtedy nič nezmohol. Reakcia verejnosti si nakoniec vyžiadala prepracovanie podvozku a sériové nasadenie stabilizačného systému ESP.
Testy od sedemdesiatych rokov
Áčko bolo vlastne prvým autom na svete s elektronickou kontrolou stability. A môžete si byť istí, že nebyť losieho testu, dostalo by ho oveľa neskôr alebo za príplatok. Práve švédsky magazín Teknikens Värld sa najviac postaral o jeho popularitu. Losí test dovtedy nebol oficiálnou metodikou. Vo Švédsku sa mu však venovali už dlhé roky. Dôvod? Časté kolízie švédskych vodičov s losmi na cestách. Odtiaľ aj názov. Zabránenie zrážke si vyžadovalo prudký vyhýbací manéver. Lenže nie každé auto ho zvládlo.

Pikapy a MPV nestíhajú
Začnime tými najhoršími. Triedu A tu však nenájdete. Mercedes-Benz totiž odstránil problém aj na už vyrobených a predaných kusoch. Bolo by teda nespravodlivé, aby v tabuľke najhorších figuroval. Neslávna prvá priečka tak patrí britskej trojkolke Reliant Rialto. Prevrátila sa už pri rýchlosti 42,5 km/h. To je však pochopiteľné vzhľadom na samotnú konštrukciu. Nasleduje Ford Ranger a Mazda BT-50, teda dvojčatá pikapov z roku 2007. Maximálna rýchlosť, ktorou dokázali prejsť dráhu, bola 54 km/h.

Viac nás však zaujímajú normálne autá. A medzi ne určite patrí Citroën C4 Picasso z roku 2004, ktorý bol na tom rovnako ako pikapy, ale na mokrej vozovke. Len o kilometer rýchlejšie bolo ďalšie MPV – Ford S-Max z roku 2007 či Range-Rover V8 z roku 2002. Nájdete tu však aj novú Kiu Sportage (2014), Lexus RX (2001) alebo VW Passat z roku 2001 a Maybach z roku 2008. Vyzerá to tak, že najväčšie problémy majú okrem pikapov väčšinou vysoké a ťažké autá, teda triedy MPV a SUV. Platiť to však nemusí všeobecne. To by sme potom medzi najlepšími nemohli nájsť Nissan X-Trail.
Citroën Xantia je hviezdou
To, že v tabuľke áut, ktoré zvládajú losí test priam bravúrne, nájdete superšporty, akosi stavané na rýchle prejazdy zákrut, asi neprekvapí. Napríklad Audi R8, McLaren 675 LT, Porsche 997 GT3 alebo Mercedes-AMG GT. Lenže skutočnou hviezdou je celkom iné auto. A dokonca ani nie nové ani nie prémiové. Na čele najrýchlejších „losích áut“ nájdeme Citroën Xantia Activa z roku 1999. Dodnes neprekonaný model, lepší v losej disciplíne ako spomínaná plejáda hriešne drahých kupé, často s motorom uprostred.

Xantia zvládla prejsť normovanú trať rýchlosťou až 85 km/h. Stál za tým najmä jej systém hydro-pneumatického pruženia vo verzii Active, ktorý umožňoval meniť tvrdosť odpruženia, ale najmä eliminoval bočné náklony karosérie. V záplave superšportov tiež svieti Opel Omega z roku 2002 so športovým podvozkom, rovnako rýchly ako Ferrari Testarossa z osemdesiatych rokov, a asi najväčšie prekvapenie, spomínaná súčasná generácia Nissanu X-Trail, teda vysoké SUV, ktoré by ste na popredných priečkach v tejto štatistike asi neočakávali. Takže vidieť, že dobrá stabilita nemusí byť otázkou ceny, ale solídnej konštrukcie.
Najhoršie autá v losom teste
Model | Modelový rok | Podmienky | Max. rýchlosť pri teste (km/h) |
---|---|---|---|
Reliant Rialto | 1983 | sucho | 42,5 |
Ford Ranger Double Cab XLT Limited | 2007 | sucho | 54 |
Mazda BT-50 Double Cab Exclusive | 2007 | sucho | 54 |
Citroën C4 Picasso HDi | 2007 | mokro | 54 |
Ford S-Max TD 140 | 2007 | mokro | 55 |
Range Rover V8 | 2002 | sucho | 55 |
Isuzu D-Max 3,0 D Crew Cab | 2007 | sucho | 55 |
Chevrolet Trailblazer LTZ | 2001 | sucho | 56 |
Mitsubishi L200 Ralliart | 2007 | sucho | 57 |
Hyundai Trajet 2,7 GLS | 2005 | sucho | 57 |
Toyota Hilux 2,5 D-4D D-Cab SR H.G. | 2007 | sucho | 57 |
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD | 2014 | sucho | 59 |
Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 150 hk Automat | 2017 | sucho | 60 |
Renault Laguna 1,8 16V | 2001 | sucho | 60 |
Lexus RX 300 | 2001 | sucho | 60 |
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD | 2014 | sucho | 60 |
Th!nk City | 2009 | sucho | 60 |
Volkswagen Passat 1,8T | 2001 | sucho | 60 |
Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 | 2013 | sucho | 61 |
Maybach 62 | 2008 | sucho | 61 |
Najlepšie autá v losom teste
Model | Modelový rok | Podmienky | Max. rýchlosť pri teste (km/h) |
---|---|---|---|
Citroën Xantia Activa V6 | 1999 | sucho | 85 |
Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro 610 | 2017 | sucho | 83 |
McLaren 675LT | 2017 | sucho | 83 |
Porsche 997 GT3 RS | 2008 | sucho | 82 |
Porsche 996 GT2 | 2004 | sucho | 82 |
Porsche 997 Carrera 4S | 2008 | sucho | 82 |
Mercedes-AMG GT S | 2015 | sucho | 82 |
Porsche 997 GT2 | 2008 | sucho | 81,5 |
Porsche 991 Carrera 4 GTS | 2015 | sucho | 81 |
Porsche 997 Carrera S Cabriolet | 2005 | sucho | 81 |
Porsche 997 Carrera S | 2008 | sucho | 81 |
Porsche 991 Carrera 4S | 2014 | sucho | 81 |
McLaren 570S | 2017 | sucho | 81 |
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 | 2014 | sucho | 80 |
Opel Omega 2,2 (sportchassi) | 2000 | sucho | 80 |
Ferrari Testarossa | 1987 | sucho | 80 |
Chevrolet Corvette C6 | 2005 | sucho | 80 |
Audi R8 4,2 FSI | 2008 | sucho | 80 |
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 | 2017 | sucho | 80 |
Porsche 991 Carrera S Cabriolet | 2013 | sucho | 79 |