Na vozidlách starších ročníkov, ktoré majú najazdených neraz viac ako 100-tisíc kilometrov, sa už vo veľkej miere prejavujú individuálne faktory. Najmä servisná starostlivosť majiteľa o vozidlo a tiež jazdný štýl, ktorý má vplyv na opotrebenie, ale aj kvalita vozoviek, na ktorých auto jazdí. Kým kvóta vážnych porúch, teda podiel áut, ktoré neprešli nemeckými stanicami STK, je pri mladších ročníkoch maximálne 10 %, pri starých autách stúpa od 15,2 až po 27,1 percenta.
Napriek tomu nie je iste náhodou, že aj v triede vozidiel s vekom od šesť do sedem, osem až deväť rokov a najstarších, ktoré majú viac ako desať rokov, opäť dominujú na čele tabuľky japonské a nemecké značky. V porovnaní s mladšími ročníkmi je však evidentné, že tu stúpa podiel japonských áut i keď nie tak výrazne ako v minulosti. Kým v kategórii vozidiel s vekom do troch rokov je v prvej desiatke deväť nemeckých áut a v triede áut starých päť rokov osem, v starších ročníkoch sa karta obracia.
Vo vekovej kategórii šesť až sedem rokov napočítame v prvej desiatke už tri japonské modely, v triede do deväť rokov štyri a pri autách starších ako desať rokov ich majú Japonci až šesť. Lídrami sú jednoznačne Toyota a Mazda. Zvlášť Mazda, ktorá je pri 6– až 7-ročných autách prvá. Nemeckým autám sa síce darí, no tie najlepšie patria v absolútnej väčšine k prémiovým značkám. Ide teda o drahé modely, o ktoré sa zámožnejší majitelia starajú s väčšou dôslednosťou než tí, ktorí vlastnia veľkosériové „masovky".
Kvóta porúch vozidiel s vekom od 6 do 7 rokov* | |
---|---|
Počet najazdených kilometrov | 92 000 km |
Závažné poruchy | 15,2 % |
Ľahšie poruchy | 12,7 % |
Bez porúch | 72,1 % |
Kvóta porúch vozidiel s vekom od 8 do 9 rokov* | |
---|---|
Počet najazdených kilometrov | 116 000 km |
Závažné poruchy | 20,9 % |
Ľahšie poruchy | 15,2 |
Bez porúch | 63,9 % |
Kvóta porúch vozidiel s vekom od 10 do 11 rokov* | |
---|---|
Počet najazdených kilometrov 130 000 km | |
Závažné poruchy 27,1 % | |
Ľahšie poruchy | 16,7 % |
Bez porúch | 56,1 % |
Navyše s nimi najazdia menej kilometrov. Typickým príkladom je Porsche 911. Tomu sa podarilo obsadiť jednu druhú a dve prvé priečky. A nájdeme tu tiež roadster Mercedes-Benz SLK, Audi TT, BMW X1. Zato japonské automobilky dokážu zabodovať aj s úplne bežnými modelmi, napríklad so spomínanou Mazdou 2, Mazdou 3, Toyotou Auris, Toyotou Corolla, RAV4 či Hondou CR-V. A to je veľmi sympatické. Podiel týchto modelov so závažnými poruchami je napriek pokročilému veku často nižší ako pri francúzskych, talianskych či kórejských autách, ktoré sú podstatne mladšie.
Len pre zaujímavosť, sedemročná Mazda 3 je na tom so spoľahlivosťou lepšie ako napríklad dvojročný Peugeot 308, Citroën C1, Ford S-Max alebo Volkswagen CC. Záver rebríčka asi nikoho neprekvapí. Už pri mladších ročníkoch sú najslabší Kórejčania, Francúzi a Taliani. S rastúcim vekom to platí bezvýhradne. Tentoraz bez „zázračných“ modelov, ktorým sa občas podarí preniknúť na lepšie pozície. Na konci tak „kraľujú stálice“ v podobe Dacie Logan, Citroënu C5, Chevroletu Matiz, Alfy Romeo 147 či Renaultu Laguna.
Občas sa tu však zjaví aj model zvučného mena. Spomeňme aspoň BMW 3, BMW X5, ale najmä Mercedses-Benz ML na úplne poslednej priečke štatistiky najstarších áut. Jeho kvóta poruchovosti je až 42 %, čo znamená, že takmer každý druhý exemplár neprejde technickou kontrolou. Na obranu triedy ML však treba povedať, že nová generácia vyletela v rebríčku najmladších áut na špičku. Analyzovať rozsiahle tabuľky je pochopiteľne zložité. Ak sa rozhodnete pre kúpu starého auta, môže byť pozícia vami vybraného modelu v TÜV Reporte dobrou orientáciou.