Tento rok Euro NCAP nemenilo metodiku ani pravidlá. Výsledky nových crashtestov sú preto porovnateľné s tými z pomerne „chudobného“ minulého roka. V tom súčasnom má už za sebou devastačné skúšky Ford Mustang a Volvo S90/V90. A teraz pridáva bruselská organizácia ďalších šesť nových modelov áut. Od Audi Q5, Citroënu C3 a Fiatu 500 cez Ford Ka+ a Land Rover Discovery až po Toyotu C-HR. Nie všetkých výrobcov výsledky potešia. Šampanské iste neotvárajú vo Fiate ani Forde. V Citroëne sú na tom predsa len o čosi lepšie. Začnime tými najhoršími.
Pred Fiatom 500 organizácia varuje
Asi najväčšiu hanbu si vyslúžil populárny Fiat 500. Ten síce pred desiatimi rokmi získal plných päť hviezdičiek, ale odvtedy sa metodika nárazových skúšok zmenila viac ako auto samotné. Fiat síce prišiel s inováciou, ale príliš malou na to, aby mohol zopakovať úspech. Na jeho tému sa vyjadril sám šéf Euro NCAP, Michiel van Ratingen, a to sa veru nestáva často. „Päťstovka je už teraz starým autom a malé zlepšenia, ktoré Fiat v rámci faceliftu uskutočnil, to nezakryjú.“ Zákazníci by si podľa neho mali počkať na ďalšiu generáciu a dúfať, že Fiat príde s autom, ktoré bude môcť súťažiť s konkurenciou tak ako pred desiatimi rokmi.
Modernizovaný Fiat 500 ukázal veľké zaťaženie hláv cestujúcich vpredu aj vzadu pri čelnom náraze so 40-percentným prekrytím, takže došlo k penalizácii. Nezmenil na tom nič ani fakt, že v bočnom náraze vykázal lepšie výsledky než napríklad prémiové Audi Q5. Za ochranu dospelých tak dostal podpriemerných 66 %. A „nezahviezdil“ ani v ochrane detí (49 %), kde hlavy 10-ročných ratolestí narazili do operadiel predných sedadiel. Najhoršie výsledky z testovaných modelov mal aj v ochrane chodcov (53 %) a v hodnotení asistenčných systémov (27 %), keďže nepozná čosi ako autonómne brzdy a monitoring jazdných prúdov. Výsledkom sú skromné tri hviezdičky.
Len o chlp lepšie na tom bol najmenší z Fordov, nový Ka+, ale tiež len so zahanbujúcimi troma hviezdičkami. Ten mal problémy pri náraze celou prednou časťou vozidla. Enormne zaťažil hrudník vodiča, ale najmä zadných cestujúcich, kde bola ochrana označená za nedostatočnú. Takže za dospelých dostal len 73 %. Deti chráni na 61 percnet. Tie ostatné chýbajú z dôvodu podkĺznutia pod bezpečnostný pás, vysokej záťaži krku a kvôli priemernej ochrane hrudníka detských pasažierov. Aj ochrana chodcov (67 %) je priemerná, rovnako ako hodnotenie asistenčných systémov, keďže v tomto lowcostovom modeli požadované zariadenia nenájdete.
Citroënu chýbali len autonómne brzdy
Nový Citroën C3 svojich konkurentov predbehol o jednu hviezdičku, päť ich však stále nebolo. Dôvod? Tým hlavným je, že francúzska novinka vyrábaná na Slovensku nemá autonómne brzdy. Monitoring jazdných prúdov síce skóre za asistenčné systémy vylepšil (58 %), ale v kombinácii s ďalšími slabinami to nestačilo. Za dospelých získal slušných 88 %, pričom ukázal slabšiu ochranu hrudníka predných aj zadných cestujúcich pri čelnom náraze. Práve tu by mu autonómne brzdy veľmi pomohli, možno až k zisku piatich hviezd. Deti chráni na 83 %. Za stratou stojí vyšší tlak na hrudník 6-ročných pasažierov. Chodci si zas „nerozumejú“ s tuhými čelnými stĺpikmi (59 %).
Ďalšia trojica modelov prešla testami bez ujmy, napokon ide s výnimkou Toyoty C-HR o prémiové produkty. Takže vysoká úroveň ochrany v spojení so sériovými asistenčnými systémami sa akosi očakáva. Paradoxne v ochrane dospelých bola najlepšia práve Toyota. A platí to aj o ochrane chodcov a o asistenčných systémoch. Preto ju považujeme za víťaza tohto kola. V porovnaní s drahšími konkurentmi strácala len v ochrane detí (77 %), kde spôsobuje vyššie zaťaženie hrudníka šesťročných pasažierov.
Audi Q5 malo zas mierne problémy so zaťažením hrudníka dospelých pri bočnom náraze a Land Rover Discovery zas s ochranou zadných cestujúcich pri čelnom náraze, vodiča pri čiastočnom prekrytí, a krčných partií pri náraze zozadu. Všetko však v miere, ktorá neznamenala zásadnú penalizáciu a stratu hviezdičky.