Koncern PSA čelí afére Dieselgate, rovnako ako Volkswagen, Opel či Renault. Aj jeho preveruje prokuratúra, či sa nedopustil manipulácie s údajmi o spotrebe, najmä v oblasti oxidov dusíka, ktoré neboli doteraz v centre pozornosti. Aspoň nie v Európe. Sympatické však je, že koncern združujúci značky Citroën, Peugeot a DS sa dobrovoľne rozhodol, že v reakcii na emisný škandál bude zákazníkov informovať o reálnej spotrebe svojich modelov. Proces odštartoval už začiatkom vlaňajšieho roka a aby boli výsledky dôveryhodné, za partnera si zobral dve nezávislé organizácie – Transport and Environment a agentúru France Nature Environment.
Prvé výsledky sme dostali vlani v marci, keď zmeral spotrebu Peugeotu 308, Citroënu C4 Grand Picasso a DS 3, všetkých s naftovým motorom 1,6 BlueHDI (88 kW). Neskôr pridal ďalšie, takže do konca roka pribudlo celkom 24 rôznych modelov s benzínovými aj naftovými motormi a to všetkých troch značiek. Rozdiely medzi papierovou a skutočnou spotrebou paliva sa pohybovali od 36 do 66 %, čo znamenalo odchýlku od 1,2 do 2,7 litra paliva na 100 km. V súčasnosti má koncern PSA zmeraných už 58 áut. Všetky podstúpili test so zariadením PEMS na trati dlhej 93 km, z toho 23 (25 %) v mestskej premávke, 40 km (43 %) na okresných cestách a 30 km (32 %) pri jazde na diaľnici.
Počas testu bola zapnutá klimatizácia a posádku simulovala nešpecifikovaná záťaž, jednoducho jazdilo sa tak, ako jazdia vodiči v bežnej premávke. Päťdesiatosem áut je nepochybne dosť, ale stále je to len zlomok zo všetkých verzií, ktoré koncern vyrába. Tých je až okolo tisíc. A keďže zmerať spotrebu tisíca vozidiel, ktoré sa odlišujú nielen motorom, prevodovkou, ale aj počtom sedadiel, použitými pneumatikami a hmotnosťou na základe vybavenia, je predsa len príliš nákladné a časovo v podstate nereálne, ostatné spotreby odvodil práve z už existujúcich údajov pomocou matematického vzorca.
Možno že nie sú až také presné, rozhodne však majú k realite neporovnateľne bližšie ako tie papierové. Odchýlky budú len minimálne. Líšiť sa môžu v promile. V súvislosti s tým už koncern spustil „kalkulačky“ spotreby pre všetky tri značky, teda Citroën, Peugeot a DS v niektorých európskych krajinách, pretože autá sa mierne líšia výbavou aj podľa ich „cieľovej stanice“. Takto už fungujú vo Francúzsku, v Nemecku a vo Veľkej Británii, teda na kľúčových európskych trhoch. Nasledovať však budú aj ďalšie verzie pre ostatné európske trhy vrátane Slovenska. My vám zatiaľ prinášame linky na nemecké stránky, kde stačí zadať špecifikáciu vášho auta a následne program vyhodnotí reálnu spotrebu. Teda ak ste majiteľom jednej z troch značiek.
Peugeot: www.peugeot.de/…rbrauch.html
Citroën: www.citroen.de/…rfahren.html
DS: www.dsautomobiles.de/…rbrauch.html
Reálna spotreba modelov Peugeot
Model | Pneumatiky | T&E (l/100 km) | NEDC (l/100 km) | Rozdiel (l) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
108 1,2 PureTech 82 | štandardné | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
208 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 4,7 | 3,5 | 1,2 | 34,3 |
208 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM5 | ultra nízky odpor | 4,7 | 3,0 | 1,7 | 56,7 |
2008 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,1 | 3,7 | 1,4 | 37,8 |
2008 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 | nízky odpor | 5,2 | 3,7 | 1,5 | 40,5 |
2008 1,2 PureTech 82 BVM5 | nízky odpor | 6,4 | 4,9 | 1,5 | 30,6 |
2008 1,2 PureTech 110 S&S BVM6 | nízky odpor | 7,1 | 4,8 | 2,3 | 47,9 |
308 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 | ultra nízky odpor | 4,9 | 3,2 | 1,7 | 53,1 |
308 1,2 PureTech 130 S&S BVM6 | nízky odpor | 6,6 | 4,6 | 2,0 | 43,5 |
308 1,2 PureTech 110 S&S BVM6 | ultra nízky odpor | 6,3 | 4,0 | 2,3 | 57,5 |
3008 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 | nízky odpor | 6,1 | 4,1 | 2,0 | 48,8 |
3008 1,2 OureTech 130 S&S BVM6 | ultra nízky odpor | 7,6 | 4,9 | 2,7 | 55,1 |
508 2,0 BlueHDi 180 S&S EAT6 | ultra nízky odpor | 6,3 | 4,0 | 2,3 | 57,5 |
Partner 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM5 | nízky odpor | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
Reálna spotreba modelov Citroën
Model | Pneumatiky | T&E (l/100 km) | NEDC (l/100 km) | Rozdiel (l) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
C1 1,2 PureTech 82 BVM5 | štandardné | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
C3 1,2 PureTech 82 BVM5 | nízky odpor | 6,3 | 4,6 | 1,7 | 37,0 |
C3 1,6 BlueHDi 75 BVM5 | ultra nízky | 4,9 | 3,0 | 1,9 | 63,3 |
C3 Picasso 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,7 | 3,8 | 1,9 | 50,0 |
C4 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,1 | 3,6 | 1,5 | 41,7 |
C4 Cactus Blue Hdi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,1 | 3,6 | 1,5 | 41,7 |
C4 Cactus 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 | nízky odpor | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&s EAT6 | nízky odpor | 6,5 | 3,9 | 2,6 | 66,7 |
Grand C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&s BVM6 | ultra nízky 5,0 | 5,7 | 4,0 | 1,7 | 42,5 |
Grand C4 Picasso 1,2 PureTech 130 S&S BVM6 | nízky odpor | 7,4 | 5,0 | 2,4 | 48,0 |
Berlingo 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
Reálna spotreba modelov DS
Model | Pneumatiky | T&E (l/100 km) | NEDC (l/100 km) | Rozdiel (l) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
DS 3 1,6 BlueHDi 120 S&S BVN6 | neuvedené | 5,0 | 3,6 | 1,4 | 38,90% |
DS 3 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 | neuvedené | 6,0 | 4,3 | 1,7 | 39,5 |
DS4 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 | neuvedené | 5,4 | 3,8 | 1,6 | 42,1% |