Začalo sa to v polovici sedemdesiatych rokov, keď priviedol Volkswagen na svet prvý Golf GTI a vytvoril triedu hothatch. Stačilo mu na to 110 koní, ktoré dával atmosférický motor s objemom 1,6 litra. Vďaka nim jazdil maximálkou 182 km/h. V tom čase čosi nevídané. Postupne sa pridávali ďalší a po štyridsiatych rokoch tu máme autá, ktoré síce vznikali opäť ako kompaktné rodinné hatchbacky, no pod kapotou môžu mať neskutočnú strojovňu s výkonom nad 300 či dokonca na hranici 400 koní.

To je dosť na to, aby zvládali disciplínu šprintu na rýchlosť 100 km/h podobne bravúrne, ako to ešte pred pár rokmi dokázali len hriešne drahé superšporty. Pritom nestratili nič zo svojich úžitkových vlastností. Stále majú priestranný interiér, 5-dverovú karosériu a dokonca kufor, kde zbalíte celú rodinu. A nezruinujú ani váš rozpočet. Toto je desať najrýchlejších. Päť z nich podlezie v šprinte na stovku šesťsekundovú hranicu a ďalších päť sa dostane na túto rýchlosť za menej ako päť sekúnd. Každý výrobca má na to iný recept. Prekážkou nemusí byť 4-valec ani objem 1,6 litra.
Pod šesť sekúnd
Zoznam začína práve pomerne civilným Peugeotom 308 GTi. Jeho motor 1,6 THP dokáže posielať na predné kolesá 199 kW, takže na stovke je za rovných šesť sekúnd. Má však šťastie, Renault Mégane RS sa už totiž nevyrába. O desatinu sekundy rýchlejšie je auto, ktoré by ste v tomto zozname asi nečakali. Je ním Abarth 695 BiPosto, teda ostrý Fiat 500. Má síce len 1,4-litrové turbo s výkonom 140 kW, ale na váhe iba 997 kg, takže stovku má vo vrecku za 5,9 sekundy. O jednu desatinu sekundy rýchlejšia je o čosi drahšia hračka – Audi S1. Na to, že pod kapotou má podstatne väčší 4-valec 2,0 TSI (171 kW), nie je ale rozdiel až taký dramatický.

Ešte o desatinku rýchlejší je Seat Leon Cupra SC 300. Má síce ten istý motor 2,0 TSI, lenže vyladený až na 221 kW, takže si hravo poradí aj s väčšou a ťažšou karosériou. Stovku má na tachometri presne za 5,7 sekundy. Rovnako ako odchádzajúca japonská „raketa“ Honda Civic Type-R deviatej generácie s motorom 2,0 i-VTEC Turbo a výkonom 228 kW, ktorá si so Seatom delí šieste a siedme miesto. Čoskoro sa však karty obrátia, keďže na svete je nový Civic Type-R desiatej generácie. Je ľahší a do vienka dostal o desať koní viac.
Pod päť sekúnd
Zaujímavejšie to ale začína byť na piatej priečke. Nájdeme tu BMW M140i, ktoré stavilo na poriadny radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo. Výkon 250 kW stačí tejto zadokolke na to, aby podliezla o dve desatinky päťsekundovú hranicu. Lenže i keď ide v našom zozname o model s najväčším motorom, najrýchlejší zďaleka nie je. Na frak mu totiž dá aj nový VW Golf R, opäť s osvedčeným motorom 2,0 TSI, tentoraz ale s výkonom 228 kW a výhodou pohonu 4Motion, ktorý dokáže preniesť silu na asfalt suverénnejšie než nemecký súper. V praxi to znamená šprint za 4,6 s!

Zo štvorkolky ťaží aj novučičký Ford Focus RS, lenže na rozdiel od Golfu R má jeho 4-valec 2,3 EcoBoost o tristo kubíkov viac, pomocou ktorých dáva výstup až 276 kW. Takže stovku zvládne ešte o desatinku sekundy rýchlejšie, presne za 4,5. Za to mu patrí bronzová priečka. Na tej striebornej sa nachádza ešte donedávna najrýchlejší hothatch planéty – Mercedes-AMG A 45. Jeho preplňovaný 4-valec drží síce vďaka výkonu 280 kW neohrozene rekord medzi dvojlitrovými motormi, no v zrýchlení na stovku za 4,2 sekundy ho len nedávno v Ženeve „oskalpoval“ súper z Ingolstadtu.
Je ním súčasný top hothatch Audi RS3. Značka so štyrmi kruhmi v znaku si nenechala ujsť príležitosť a stavila na väčší objem motora aj väčší počet valcov. Z 5-valca 2,5 R5 vyžmýkala neskutočných 294 kW, čo je rovných 400 koní. Potom sa nedá čudovať, že aj vďaka pohonu Quattro dokáže zvládnuť akceleračnú disciplínu za rekordných 4,1 sekundy. Otázkou ostáva už len to, kto si trúfne ako prvý pokoriť štyri sekundy. Trvať dlho to už ale nemusí.
Desať najrýchlejších hatchbackov planéty
Poradie | Model | Motor | Výkon | 0 – 100 km/h |
---|---|---|---|---|
1. | Audi RS3 Sportback | 2,5 R5 Turbo | 294 kW | 4,1 s |
2. | Mercedes-AMG A 45 | 2,0 R4 Turbo | 280 kW | 4,2 s |
3. | Ford Focus RS | 2,3 R4 Turbo | 276 kW | 4,5 s |
4. | VW Golf R | 2,0 R4 Turbo | 228 kW | 4,6 s |
5. | BMW M140i | 3,0 R6 Turbo | 250 kW | 4,8 s |
6.-7. | Honda Civic Type-R | 2,0 R4 Turbo | 228 kW | 5,7 s |
6.-7. | Seat Leon Cupra SC300 | 2,0 R4 Turbo | 221 kW | 5,7 s |
8. | Audi S1 | 2,0 R4 Turbo | 170 kW | 5,8 s |
9. | Abarth 695 BiPosto | 1,4 R4 Turbo | 140 kW | 5,9 s |
10. | Peugeot 308 GTi | 1,6 R4 Turbo | 199 kW | 6,0 s |