Nebýva zvykom, aby si zákazníci kupovali autá a potom ich rýchlo predali. Zväčša má majiteľ auto aspoň tri roky, napríklad kým splatí lízing. Táto štatistika z USA ale ukazuje, že existujú modely, ktoré zmenia prvého majiteľa za ďalšieho v extrémne krátkom čase. Americká agentúra iSeeCars sa totiž zamerala práve na tento aspekt. Z 24 miliónov predajov nových áut v USA z rokov 2015 a 2016 „vyfiltrovala“ jedenásť modelov, ktoré ich majitelia kúpili ako nové a opäť predali od štyroch mesiacov do jedného roka.
Samozrejme, často sa tak deje z dôvodu praktík dílerov alebo importérov, ktorí nové auto prihlásia a až potom preň hľadajú skutočne prvého majiteľa. Zatiaľ tieto autá slúžia napríklad ako servisné vozidlá. Dosiahnuť sa tak dá napríklad lepšia pozícia v odbytovej štatistike, keďže rebríček predajov značiek má zväčša základ v policajných registráciách. Takže každé prihlásené auto je potom štatisticky aj predané. Aby sa ale iSeeCars vyhlo takýmto deformáciám, vyradilo autá predávané ako nové s viac ako 800 najazdenými kilometrami a tiež autá predávané ako ojazdené s menej než 6 400 kilometrami.
Výsledkom je zaujímavý rebríček, ktorý zoraďuje modely podľa podielu „rýchlych predajov“ na celkovom počte predaných kusov. Prečo sa tak deje? Podľa šéfa iSeeCars Phonga Ly „nie je prekvapivé, že spotrebitelia menia autá rýchlo, pokiaľ majú dojem, že nenaplnili ich očakávania alebo je ich kvalita nízka“. Štatistiku teda bez servítky komentuje ako rebríček nespokojnosti alebo skôr sklamania. Zaujímavé pritom je, že v ňom nájdeme až šesť nemeckých prémiových modelov, z toho štyri BMW a dva Mercedes-Benz. Zvyšok tvoria modely Dodge, Subaru a dva Nissany.
Týchto áut sa v USA zbavia majitelia do roka
Poradie | Model | Podiel predaných v prvom roku | Cena nového ($) | Cena ojazdeného ($) | Zníženie ceny |
---|---|---|---|---|---|
1. | BMW 3 | 8,0% | 44 833 | 36 743 | – 18 % |
2. | BMW 5 | 7,1 % | 61 317 | 50 133 | – 18,2% |
3. | Mercedes-Benz C | 6,1 % | 49 042 | 39 406 | – 19,6% |
4. | Nissan Note | 4,0 % | 16 606 | 13 256 | 20,2 % |
5. | Dodge Dart | 3,9 % | 20 649 | 14 988 | –27,4% |
6. | BMW X3 | 3,9 % | 50 115 | 43 731 | – 12,7 % |
7. | BMW 4 | 3,9 % | 54 610 | 45 152 | –17,3 % |
8. | Mercedes-Benz E | 3,9 % | 64 742 | 52 267 | –19,3 % |
9. | Chrysler 200 | 3,8 % | 25 132 | 17 624 | –29,9% |
10. | Subaru WRX | 3,3 % | 32 634 | 30 625 | –6,2% |
11. | Nissan Versa | 3,2 % | 14 894 | 12 800 | –14,1 % |
Tak napríklad BMW radu 3 predá do roka až osem percent prvých majiteľov a len o málo lepšie je na tom BMW radu 5, ktoré predá 7,1 % majiteľov. Nasleduje Mercedes-Benz triedy C, teda priamy konkurent trojkového „bavoráka“ so 6,1 percenta „nespokojných“ majiteľov. Zastúpenie prémiových značiek vysvetľuje Ly kontrastom medzi realitou a ilúziou, ktorú vytvára marketing automobiliek. „Pre niektorých zákazníkov je daný model prvou skúsenosťou s prémiovou značkou. Potom ale zistia, že aj keď majú status po ktorom túžili, tak dané modely, najmä v nižších stupňoch vybavenia, neponúkajú očakávaný luxus.“
Kým prví majitelia si za vysnívaný status poriadne priplatia, tí druhí sú na tom podstatne lepšie. Pôvodný vlastník musí totiž auto predať výrazne lacnejšie. V tabuľke preto uvádzame aj priemernú cenu, za akú sa nový model predal, aj to, za koľko putoval k ďalšiemu majiteľovi. Rozdiely sú od 6,2 až do 29,9 percenta. Čo z toho celého vyplýva. Určite nie to, že BMW či Mercedesy-Benz sú zlé alebo nekvalitné autá. Skôr ide o spomínaný rozpor medzi realitou a imidžom. Preto je dobré pri kúpe auta využiť testovaciu jazdu, a to modelu, ktorý je vybavením a motorizáciou čo najbližšie k vami zamýšľanej kúpe.
Ak si totiž vyskúšate 6-valcové BMW alebo Mercedes-Benz „naložené“ všetkými vychytávkami a následne si kúpite 4-valec takmer bez výbavy, rozdiel vo výslednom dojme môže byť naozaj diametrálny.