TÜV: Kúpa týchto áut z bazáru vás môže vyjsť poriadne draho

Nízka cena jazdeného auta nemusí vždy znamenať výhodnú kúpu. Niektoré modely sú v ponuke práve preto, že sa im nevyhýbajú poruchy a ich oprava je nákladná. Týchto jedenásť modelov predstavuje najväčšie riziko.

29.03.2017 06:00
TUV Report - 2017 Foto:
Nemecký TÜV Report pravidelne uverejňuje rebríčky spoľahlivosti a poruchovosti automobilov.
debata (9)

Nemecký TÜV Report pravidelne uverejňuje rebríčky spoľahlivosti a poruchovosti automobilov. Poradie v nich zostavuje na základe údajov z nemeckých povinných technických kontrol. Práve preto ide o dobrý zdroj poznatkov o starších modeloch, ktoré sú základom bazárového predaja.

Tentoraz máme k dispozícii ďalšie poradie, ktoré varuje pred kúpou modelov, ktoré z hľadiska poruchovosti patria k najhorším. Poradie TÜV Reportu však treba vnímať s určitým nadhľadom. Výsledky nehodno paušalizovať. V štatistike sa totiž nezohľadňuje počet najazdených kilometrov a do úvahy sa berú len oblasti, ktoré podliehajú kontrole pri technickej prehliadke. Jedenásť modelov, pred ktorých kúpou TÜV Report varuje, zahŕňa päť segmentov a ôsmich výrobcov.

Hatchbacky

Hatchbacky v bazároch vyhľadáva viacero typov zákazníkov. Buď majú záujem o praktické rodinné auto alebo o kompaktný model, ktorý sa s výkonnejším motorom nebráni dynamickej jazde. Pred zástupcami oboch kategórii dvíha TÜV varovný prst. Pozor si treba dať na Renault Mégane druhej generácie. Naftové motory majú problémy s turbodúchadlami, benzínové so štartérmi a palivovými čerpadlami. Spoločnými poruchami sú štartovacia karta namiesto kľúča, gumené držiaky výfukového potrubia, poruchy alternátora, uvoľnené kĺby a čapy náprav a uvoľnené riadenie.

Renault Mégane II Foto: Renault
Renault-Megane II Hatch-2003-1024-04 Renault Mégane II

Alfa Romeo 147 môže lákať vzhľadom aj športovým potenciálom, no poruchy rôzneho druhu mu nie sú cudzie. Rýchlo sa mu opotrebovávajú kĺby náprav, prehrdzavie tlmič výfuku a často mu uniká olej. Typickým problémom značky je nekvalitná elektroinštalácia a model 147 to dokazuje. Mnohokrát sa stáva, že kontrolka airbagu svieti, hoci je všetko, ako má byť. Rozhodne sa treba zaujímať o históriu auta, keďže výrobca odporúča meniť rozvodový remeň a vodnú pumpu každé tri roky. Ak to predchádzajúci majiteľ zanedbal, môže dôjsť k zničeniu motora.

Alfa Romeo 147 Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo-147 3door-2004-1024-11 Alfa Romeo 147

Dizajnom vie určite zaujať aj americký Chrysler PT Cruiser. Treba však brať na vedomie, že zavesenie kolies trápi vôľa v kĺboch a manuálnym prevodovkám sa často vylámu gumené držiaky tyčiek radenia. Benzínovým motorom sa navyše často kazia tesnenia hláv valcov. PT Cruisery mávajú neraz uvoľnené kĺby a čapy náprav a riadenia.

Chrysler PT Cruiser Foto: Chrysler
Chrysler-PT Cruiser-2001-1024-06 Chrysler PT Cruiser

SUV a crossovery

Športovo úžitkové modely sú v móde, a preto ich zákazníci radi vyhľadávajú aj v bazároch. Opatrný treba byť pri Chevrolete Captiva. Najčastejšie má problém s odpružením, pohonom kolies, riadením a svetlami. Opravy parkovacej brzdy tiež nie sú výnimkou. Motorom zvykne unikať olej a často majú vysoké emisie. Poruchy sa nevyhýbajú ani manuálnym a automatickým prevodovkám.

Chevrolet Captiva Foto: Chevrolet
Chevrolet-Captiva-2006-1024-02 Chevrolet Captiva

Mercedes-Benz ML (W163) je povestný vysokou poruchovosťou. Napriek prémiovému pôvodu sa nemôže pochváliť adekvátnou spoľahlivosťou. Najčastejšie si opravy vyžadujú uvoľnené kĺby a čapy náprav a riadenia. Najproblémovejšie sú vozidlá vyrobené pred faceliftom v roku 2001 v americkom závode v Alabame. Kusy vyrobené v rakúskom Grazi sú kvalitnejšie. Vyhnúť sa treba verziám so vznetovým osemvalcom 400 CDI, ktorý ničí automatickú prevodovku a tesnenia hláv valcov.

Mercedes-Benz ML Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-ML430-1999-1024-02 Mercedes-Benz ML

Malé autá

Trieda malých a mestských áut je síce cenovo najdostupnejšia, no nesprávny model môže celú investíciu predražiť. TÜV varuje pred Chevroletom Matiz. Má slabé brzdy, ktoré sa rýchlo opotrebúvajú. Poruchové je aj riadenie a brzdové vedenie a výfuk často zasiahne hrdza. Problémom môžu byť takisto stierače, ventily EGR a alternátory.

Chevrolet Matiz Foto: Chevrolet
chevrolet matiz nejhor ABv2 02 800 600 Chevrolet Matiz

Druhým zástupcom daného segmentu je Ford Ka. Dizajnovo nápadité auto bojuje hlavne s hrdzou. Okrem toho sa mu lámu pružiny na prednej náprave a opravu si neraz vyžaduje aj brzdové vedenie.

Ford Ka Foto: Ford
Ford-Ka-2003-1024-05 Ford Ka

Sedany

Alfa Romeo 159 určite nemá o záujemcov núdzu. Vábivý vzhľad a výkonné motory sú vynikajúca kombinácia. Netreba sa však nechať uniesť emóciami. Rizikový je obzvlášť slabší 2,4-litrový päťvalec JTDm, ktorý sa prehrieva a kazia sa mu rozvody a ojnice. Rýchlo sa opotrebúvajú brzdy, polosi a nosníky náprav. Výfukové potrubie zvykne hrdzavieť.

Alfa Romeo 159 Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo-159-2005-1024-02 Alfa Romeo 159

Najluxusnejším modelom v nelichotivom rebríčku je Jaguar S-Type. Vo vozidlách vyrobených pred rokom 2002 sa kazí automatická prevodovka. V jej mechanike sa totiž lámu ventily a následne odmieta radiť štvrtý a piaty prevodový stupeň. Oprava je nesmierne drahá. Osemvalce majú problém s plastovými časťami rozvodovej reťaze. Čapy a tyčky riadenia sa často uvoľňujú. Pod tesnením dverí sa zvykne objaviť korózia.

Jaguar S-Type Foto: Jaguar
Jaguar-SType 2.7D-2004-1024-02 Jaguar S-Type

Úžitkové autá

Taliansky Fiat Dobló má problémy na viacerých frontoch. Celkovo ho trápi hrdza, elektroinštalácia a unikajúci olej. Benzínovým motorom odchádzajú tesnenia hláv valcov a vodné pumpy. Pri naftových sa kazia turbodúchadlá, vysokotlakové čerpadlá paliva a vstrekovače. Poruchové sú aj tiahla radenia, spínacie skrinky, kĺby a čapy náprav.

Fiat Dobló Foto: Fiat
Fiat-Doblo-2001-1024-04 Fiat Dobló

Zoznam uzatvára Renault Kangoo druhej generácie. Ten sa nechýrne preslávil až piatimi zvolávacími akciami. Najčastejšie navštevuje servisy s pokazenými polosami, poruchovým riadením, slabými tlmičmi a pružinami. Nezriedkavým neduhom je aj korózia.

Renault Kangoo Foto: Renault
Renault-Kangoo-2008-1024-0a Renault Kangoo

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV Report #jazdené autá
Články podľa značiek