Koncern Volkswagen v Európe masovo zvoláva majiteľov vozidiel s naftovými motormi 1,6 TDI a 2,0 TDI, ktoré boli vybavené softvérom na manipuláciu s emisiami NOx. Všetky úpravy agregátov EA 189 schválili predtým nemecké úrady, najmä nemecký úrad pre motorové vozidlá KBA. Ich merania aj merania nemeckého autoklubu ADAC naznačovali, že opravené motory budú vykazovať rovnaké výkonové vlastnosti ako pred úpravou, pri motore 2,0 TDI dokonca mierne lepšie, pri súčasnom zladení emisií s európskymi normami.
Pri motoroch 2,0 TDI stačí prehrať softvér a pri motoroch 1,6 TDI okrem toho znížiť vírenie vzduchu v sacom potrubí lacnou plastovou mriežkou. Už dávnejšie ale mnohí namietali, že ak by to bolo také jednoduché, nemusel Volkswagen vôbec podvádzať. Objavili sa napríklad názory, že úprava môže mať negatívny vplyv na životnosť motorov. Takúto pochybnosť vyjadril bývalý zamestnanec Volkswagenu v USA, ktorý sa podieľal na vývoji klamlivého softvéru a ktorého postavili pred americký súd.
To isté tvrdil aj nemecký Der Spiegel, ktorý sa odvolával na nezverejnené dokumenty Európskej komisie. Tá mala disponovať údajmi talianskej skúšobne Vela. Podľa nich má permanentné spúšťanie procedúr na zníženie emisií NOx vyvíjať veľký nápor na jednotlivé komponenty, čo znamená väčšie opotrebenie. Možno aj pod vplyvom týchto informácií sa nie všetci majitelia dotknutých modelov koncernu VW hrnú do servisov. Jednoducho, o úpravu nemajú záujem. Dokonca ani nemecká polícia, pritom je oprava povinná.
Motorom 2,0 TDI klesol krútiaci moment
Teraz sa však objavujú informácie, ktoré spochybňujú aj to, že úprava nemá vplyv na samotné parametre motorov. Teda na priebeh výkonu a krútiaceho momentu. Stojí za nimi renomovaný švédsky magazín Teknikens Värld, známy „losím testom“. Získal totiž súhlas desiatich majiteľov áut, dotknutých vozidiel kauzou Dieselgate, aby uskutočnil nezávislé merania parametrov pred a po úprave. Zatiaľ z nich publikoval sedem. Nachádza sa tu nielen päť Volkswagenov, ale aj jedno Audi a jedna Škoda. Výsledky nie sú príliš povzbudivé.
Hoci ide často o tú istú verziu motorov, nájdeme medzi nimi už pri prvom meraní, teda pred úpravou, rozdiely. To je ale bežné, keďže vlastnosti motorov sa menia aj pod vplyvom veku, užívateľského štýlu či úrovne servisnej starostlivosti. Podstatné sú ale rozdiely, ktoré nastali po tom, čo autorizované servisy značiek prehrali softvér, a pri menších motoroch 1,6 TDI uskutočnili aj hardvérové zmeny. Väčšina majiteľov nemá dôvod na spokojnosť. Tak napríklad Erik Lehfeldt, vlastník VW Passat Alltrack 2,0 TDI, prišiel po úprave o 10 koní výkonu a 10 Nm.
Navyše sa zmenila charakteristika. Kým predtým dosahoval motor Passatu 379 Nm v rozmedzí od 1 500 do 2 300 otáčok za minútu, teraz má k dispozícii 369 Nm až pri 1 900 otáčkach. Takže zmenu cítiť aj za volantom. „Volkswagen ma sklamal. Najprv podvádzal s emisiami a teraz klame, pretože mi sľúbil, že auto bude rovnaké ako predtým. A nie je to pravda,“ hovorí Lehfeldt. Potvrdzuje to aj testovací jazdec Ruben Börjesson, podľa ktorého sú zmeny citeľné najmä pri nízkych otáčkach.
Motory 1,6 TDI sú na tom o čosi lepšie
Pritom je spomínaný Passat tým lepším z príkladov. Také Audi Q5 2,0 TDI ukázalo ešte väčšie odchýlky. Výkon sa síce znížil z pôvodných 165 koní na 159, ale krútiaci moment spadol z 361 až na 336 Nm. Tristo newtonmetrov má pritom k dispozícii až pri 2 150 otáčkach, kým predtým to bolo pri 1 850. Pri VW CC padol krútiaci moment z 352 na 337 a pri VW Sharan z 301 na 285 Nm. Všetky modely s motorom 2,0 TDI na tom teda boli po úprave horšie ako pred ňou. Výnimkou je len Škoda Yeti 2,0 TDI. Tu narástol krútiaci moment z 318 na 325 Nm, ale maximum sa posunulo z 1 820 na 2 005 otáčok za minútu.
K pozitívnej zmene došlo aj pri motoroch 1,6 TDI, ktorými boli vybavené dva modely. Ale ani tu nie je extra dôvod na oslavu. Pri VW Golf 1,6 TDI namerali experti Teknikens Värld zvýšenie krútiaceho momentu z 230 na 240 Nm, no jeho dostupnosť je opäť podmienená vyššími otáčkami. Namiesto 2 100 je to až pri 2 390 za minútu. Podobne dopadol aj VW Caddy 1,6 TDI – 247 vs. 239 Nm. Taktiež ale pri vyšších otáčkach. Výsledky ďalších troch testovaných modelov švédsky magazín nezverejnil. Zato nemecký koncern už na zistenia Teknikens Värld zareagoval.
„Sme prekvapení. Monitorovali sme spokojnosť zákazníkov s modifikáciami a po úpravách softvéru pri 75 000 autách, nebolo s výsledkom spokojné len jedno promile motoristov. Ich dôvody sa pritom líšili," uvádza sa v reakcii Volkswagenu. Hovorca značky Marcus Thomasfolk k tomu uviedol: „Spoliehame sa na testy, ktoré boli schválené federálnym úradom KBA. Ak teda zákazník nie je spokojný, mal by kontaktovať servis. Až potom môžeme zistiť, či je niečo v neporiadku a aký k tomu môže byť dôvod.“ Dovolať sa pravdy nebude asi jednoduché. Rozhodnúť sa môžete zatiaľ len pre možnosť, že si svoje auto opraviť jednoducho nedáte.
VW Golf 1,6 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
230 Nm/2 100 ot./min | 240 Nm/2 390 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 900 ot./min | 2 000 ot./min |
PRED: Otáčky pri 150 Nm | PO: Otáčky pri 150 Nm |
1 700 ot./min | 1 750 ot./min |
VW Passat Alltrack 2,0 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
379 Nm/2 270 ot./min | 369 Nm/1 900 ot./min |
PRED: Otáčky pri 300 Nm | PO: Otáčky pri 300 Nm |
1 450 ot./min | 1 600 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 400 ot./min | 1 400 ot./min |
VW CC 2,0 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
352 Nm/ 2 520 ot./min | 337 Nm/2 490 ot./min |
PRED: Otáčky pri 300 Nm | PO: Otáčky pri 300 Nm |
1 800 ot./min | 2 250 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 500 ot./min | 1 750 ot./min |
VW Sharan 2,0 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
301 Nm/2 545 ot./min | 285 Nm/ 1 925 ot./min |
PRED: Otáčky pri 280 Nm | PO: Otáčky pri 280 Nm |
1 650 ot./min | 1 900 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 250 ot./min | 1 650 ot./min |
VW Caddy 1,6 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
247 Nm/2 185 ot./min | 239 Nm/2 565 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 900 ot./min | 2 150 ot./min |
PRED: Otáčky pri 150 Nm | PO: Otáčky pri 150 Nm |
1 700 ot./min | 1 800 ot./min |
Audi Q5 2,0 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
361 Nm/2 345 ot./min | 336 Nm/2 590 ot./min |
PRED: Otáčky pri 300 Nm | PO: Otáčky pri 300 Nm |
1 850 ot./min. | 2 150 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 650 ot./min | 1 500 ot./min. |
Škoda Yeti 2,0 TDI
PRED: Max. krútiaci moment | PO: Maximálny krútiaci moment |
---|---|
318 Nm/1 820 ot./min | 325 Nm/2 005 ot./min |
PRED: Otáčky pri 300 Nm | PO: Otáčky pri 300 Nm |
1 700 ot./min | 2 150 ot./min |
PRED: Otáčky pri 200 Nm | PO: Otáčky pri 200 Nm |
1 400 ot./min | 1 650 ot./min |