Na zimných pneumatikách jazdí v lete len málokto. A ak áno, väčšinou z dôvodu snahy dojazdiť staré zimné plášte, ktoré už nemajú šancu stihnúť ďalšiu sezónu, a tým predĺžiť život novým letným pneumatikám. Nie je to nelegálne, ale dobrý nápad to nie je. Podobne ako jazdiť na celoročných plášťoch. Jednoducho platí pravidlo, že čo je dobré na všetko, nebýva v podstate dobré na nič. Ukázalo to už viacero testov celoročných plášťov, hoci existujú aj svetlé výnimky.
Toto je jednoduchý test Američana Jasona Fenskeho z Engineering Explained, ktorý si dal tú prácu a zmeral brzdnú dráhu svojej Hondy S2000 raz na lacných celoročných pneumatikách Fuzion HRI/VRI a raz na vysokovýkonných športových plášťoch Bridgestone RE-71 R. Značku Bridgestone predstavovať netreba, ale verte, že ani u nás nedostupné pneumatiky Fuzuion nie sú „čínsky lowcost“. Ide o lacnejšiu divíziu koncernu Bridgestone. Takže pochádza z toho istého košiara.
Test bol veľmi jednoduchý. Odohral sa v jarných teplotách, keď sa ručička teplomera vyšplhala k 12 až 16 stupňom Celzia. Nešlo teda o žiadne extrémne letné horúčavy, ktoré by mali za cieľ už vopred odpísať schopnosti celoročných pneumatík. Mysleli by ste si, že rozdiely nemôžu byť veľké. Pravda je ale inde. Jason uskutočnil najprv tri za sebou nasledujúce skúšky brzdenia na celoročných pneumatikách Fuzion z rýchlosti 60 míľ za hodinu, čo je 96,6 km/h, a následne zopakoval to isté meranie s pneumatikami Bridgeston.
Údaje zaznamenal pomocou telemetrického zariadenia. Výsledky boli viac ako prekvapujúce. Celoročné pneumatiky s označením M+S potrebovali na úplné zastavenie najmenej 41,49 metra, pričom po ich zahriatí sa táto dráha predlžovala. Tretia skúška sa skončila výsledkom až 43,86 m. Takže len vplyvom zahriatia behúňa došlo k negatívnemu rozdielu 2,37 metra! To môže byť, samozrejme, kľúčové v kritických situáciách, teda rozdiel medzi tým, či dôjde, alebo nedôjde pri kolíznom brzdení ku kontaktu s autom, chodcom alebo inou prekážkou.
Lenže 2,37 metra je nič oproti tomu, ak porovnáme celoročný plášť so špičkovou športovou pneumatikou Bridgestone. Tá zvládla prvé brzdenie na dráhe dlhej 34,23 metra, teda o 7,26 metra kratšej v porovnaní s prvým a najlepším brzdením celoročnej pneumatiky. A pritom sa po zahriati jej výsledky zlepšovali. Pri tretej skúške skrátila letná pneumatika brzdnú dráhu o 1,33 metra na konečných 32,9 m. Pri treťom brzdení bol tak rozdiel v brzdnej dráhe celoročnej a letnej pneumatiky až na 10,96 metra! Ak to vyjadríme v čase, brzdenie na celoročných pneumatikách trvalo o sekundu dlhšie.
Celoročné pneumatiky (Fuzion HRI/VRI) – 320 $
Brzdenie z 96,6 km/h (60 mph) | Brzdná dráha | Čas | Max. preťaženie |
---|---|---|---|
1. skúška | 41,49 m | 3,41 s | 0,999 g |
2. skúška | 42,74 m | 3,55 s | 0,999 g |
3. skúška | 43,86 m | 3,58 s | 0,926 g |
Letné pneumatiky (Bridgestone RE-71 R) – 536 $
Brzdenie z 96,6 km/h (60 mph) | Brzdná dráha | Čas | Max. preťaženie |
---|---|---|---|
1. skúška | 34,23 m | 2,84 s | 1,165 g |
2. skúška | 33,95 m | 2,72 s | 1,216 g |
3. skúška | 32,90 m | 2,63 s | 1,193 g |
Každý vie, čo znamená sekunda za volantom v krízovej situácii. Čo by sa asi dialo, ak by Jason testoval pneumatiky v letných horúčavách? Nepochybne by mäkší dezén celoročného plášťa naďalej strácal trakčné schopnosti, kým ten letný z rastúcej teploty profitoval. Odchýlky by len rástli, a to úmerne s rastúcou rýchlosťou. Netvrdíme, že ide o relevantné výsledky, ale je na zvážení každého motoristu, či komfort celoročnej pneumatiky, ktorá vás zbaví otravného prezúvania, stojí za takú veľkú obeť v bezpečnosti.
Možno, že sa do krízovej situácie nikdy nedostanete, ale ktovie. Zabudnúť nesmieme ani na cenu, keďže bezpečnosť niečo stojí. Potom neprekvapí, že za súpravu špičkových pneumatík Bridgeston zaplatil Jason 536 dolárov, kým za celoročné plášte Fuzion len 320.